lördag 2 maj 2020

Annas helgguide!

Hej alla vackra själar! Här är det värsta matbloggen just nu! 
Bästa pastan...



Fräs purjolök och fläskfilé. Krydda med grovmalen svartpeppar och lite salt.
Häll över 2,5 dl matlagningsgrädde, en hönsbuljongtärning och timjan. Låt puttra några minuter.
Innan servering blandar du i riven parmesan och låt sjuda en liten stund. Peppra, salta och smaka av.
Blanda ner nykokt spagetti. Servera med riven morot och ett glas rött.


Vi stöttar Italien. Det känns gott i hjärtat att göra det för dem. Det lilla vi kan. 
Jag hade ju planerat att åka dit med maken nu i maj. Men så blev det inte!
God italiensk riven ost och ett lättdrucket Italiensk vin från Toscana... lite som svarta vinbärssaft.
Att dricka det känns som att sitta på en liten ljuvlig pittoresk trattoria i Rom.
Vintips... enlitersflaska Ponte d' Elsa Toscana Sangiovese
Samma flaska som vi bjöd på i går till oxfilén. Bra med skruvkork.



Igår hade vi det mysigt men alldeles för kallt att sitta ute. 
SOLEN HÖRDE MIG! Den har dundrat in igen... älskar't!

Idag lunch på balkongen...
Ljuvligt att kunna sitta ute i bara t-shirt.


Min favoritmodell är Odd Molly Hot N'Sweet Top som har ett fint sprund med sidenrosett nertill på ryggen.
Jag har den i tre färger. Vaniljgul, vit och dimrosa. 100% ekologisk bomull. 
Så även ett hållbart val när du behöver uppdatera med basplagg.


Vill tipsa om en liten söt nyhet... Pippi Tjolahopp-glass.
En lagom stor munsbit med smak av hallon och vanilj till kaffet.
Vid köp av glassen stödjer du flickor på flykt genom ett samarbete med Rädda Barnen.


Du har väl inte glömt årets majblomma?
I år kan man bara köpa majblomman digitalt. Saknar den lilla blomman på mitt rockslag.
Den är så fin och samtidigt en god gärning. Stötta du också kampen mot barnfattigdomen i Sverige.
Klicka HÄR! Majblomman på barnens sida sedan 1907.


Maken tittar på fotbolls VM från 1994. Själv har jag sett klart på Jane Austens Sanditon SVT play.
Jag gillade INTE slutet! Tydligt att det är en karl som har skrivit slutet och inte Jane Austen.
Annars så var det en mix av Downton Abbey och Stolthet och fördom. Tummen upp förutom slutet!


Här kommer fler helgtips att streama! 



  • Se The split säsong 1 och 2 - Brittiskt serie som nu finns att se på SVT play. Hannah Stern är en av Londons mest eftertraktade skilsmässoadvokater. När hon lämnar familjefirman för att gå till en rivaliserande byrå, påverkar detta hennes relationer på ett avgörande sätt.
  • Se även Älska mig - Svensk serie på SVT playJosephine Bornebusch har gjort en av de bästa serierna hittills. Hur hanterar olika generationer kärlek, sorg, passion och relationer? Handlingen i Älska mig kretsar kring en familj och deras vardagsbekymmer. Nästa säsong är redan färdiginspelad.
  • Missa inte After Life - Brittisk serie som finns i två säsonger på Netflix. I den här brittiska svarta komediserien får vi följa en skribent som försöker komma över sin frus död. Den bjuder på både skratt och tårar. En fin liten serie. Ja, riktigt bra! Älskar Ricky Gervais och miljöerna i Hampstead.
Ikväll ska maken och jag börja titta på den femte säsongen av den franska serien Falsk identitet.
En STORFAVORIT hos oss. Förväntningarna är höga. Säsong 5 hade premiär igår på SVT play.


Hyllad spionserie där vi följer agenterna inom den hemligaste avdelningen inom den franska underrättelsetjänsten.

Må solen lysa på dig var du än är min kära läsare!

Kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig)  

2 kommentarer:

Mamma C sa...

Jag gillar mat och är glad för dina tips på rätter som även ger inspiration.
Härligt att värmen kommit tillbaka igen. Här har vi hux flux fått värsta högsommarvärmen.
Såg att den franska serien började igen. Så den får vi se när vi sett klart på Advokaten på Viaplay.
Kram Carin

Channal sa...

Hoppas värmen kommer ännu mer här precis som hos er. Två avsnitt avklarade. Mycket tillbakablickar, lite spretigt. Men de sista tio minuterna på avsnitt två blev riktigt spännande.

KRAM