lördag 9 maj 2020

En pastellig lördag med sting!


Kära vänner! Häng med på min lugna lördag om du känner för lite livsströssel!
Maken dukar upp för bästa pastan och det godaste rödvinet. Doftar ljuvligt från köket!


Själv sitter jag och njuter av fredagsbuketten medan jag bloggar och tittar ut genom fönstret.
Blir sugen på att sätta mig i gungan och dingla med benen...



Gerberan är en solkysst praktfull skönhet... här med dubbla blommor.



Nu ropar maken att maten är klar!


 

Inte bara bästa pastan... utan världens godaste pasta!
Pasta puttanesca


Pasta puttanesca har kanske en liten skandalös historia! Men jag älskar den maträtten. 
Den väldoftande tomatsåsen är att dö för. Sprängfull med smaker och så lätt att förbereda. 
Jag skulle kunna äta pasta puttanesca varje dag.  


Du behöver till två personer...
En klyfta vitlök, 1/4 av en liten burk sardeller, tio svarta oliver, en burk körsbärstomater,
fyra fina fasta körsbärstomater, 1,5 msk kapris, 1 msk tomatpuré, flingsalt och chiliflakes.


Så här gör du...
Värm olja i en djup panna och stek den skivade vitlöksklyftan i ca 1-2 min.
Lägg ner sardellerna i pannan och låt dem smälta ner.
Blanda ner 1/2 msk tomatpuré och låt det fräsa med en stund.
Häll i en burk med konserverade körsbärstomater, halverade körsbärstomater, 
svarta halverade oliver och kapris. Låt allt sjuda i ca 5-10 min.
Krydda med lite flingsalt och 2-4 kryddmått chiliflakes... efter smak. Jag gillar när det är lite sting.
Blanda i pasta al dente i tomatsåsen.



Servera gärna pastan med det bästa vitlöksbrödet och rödvinet.
Vill tipsa om detta jättegoda italienska rödvin, Briccotondo Barbera. 
Det är fruktigt med fatkaraktär och utan strävhet. Ett utmärkt allroundvin.


Ikväll blir det ost o kex till Smartare än en femteklassare och MELLO🎶
Må solen lysa på dig var du än är min kära läsare!
Bon appétit och kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig)  

4 kommentarer:

Razzy sa...

Underbara bilder, här har inte syrenerna börjat blomma än. Vad tyckte du om Mellon? Jag blev så trött på allt pladder så att man inte hörde sångerna. Kram Eva

Channal sa...

Tack! Vi tyckte att det blev lite kul. Inte så seriöst. Vi höll med om det mesta och skrattade. Hjärtröstade såklart! Har mina favoriter. Finns att lyssna på dem utan prat.

KRAM

Annika sa...

Så vackra bilder!!
Pastelligt är ju så fint.
Här har syrenerna blommat över, förstås. Ni har ert fina kvar.
Mellon, nej tittade inte ;.)
Kramar

Channal sa...

TACK!! Syrenerna är tidiga i år. Syrenerna ska blomma till skolavslutningen inte nu. Men i natt lovade SMHI snö!!

KRAM