söndag 3 maj 2020

Kärringen mot strömmen!


Det är inget som är normalt i samhället! Vi lever inte som vanligt i Sverige. 
Ibland kan man i andra länder få den uppfattningen att vi lever normalt eftersom vi inte har en total Lock Down! 
Nu när länder ska börja öppna upp då har de mycket att lära av Sverige. 
Det handlar om att ta sitt ansvar. Ja, att använda vanligt sunt bondförnuft. 


Sverige har ingen Lock Down. Men det är absolut inte som tidigare. 
När jag åker till jobbet möter jag inte många bilar. De flesta jobbar hemifrån. 
De med lägst lön, de med serviceyrken, åker till jobbet. På min skola har vi fått många nya medarbetare. 
De är fem sex stycken och de putsar och fejar hela dagarna. Lokalvårdarna såg vi inte tidigare. 
Tidigare städades skolan innan eleverna kom. Men nu är städpersonal där mellan klockan åtta o fyra. 
Skolan har aldrig varit så ren som nu. 


Min klass på 25 elever delar upp sig i två klassrum och två grupprum och vi är fyra vuxna i klassen. 
Vi äter senare, kl.12:10. Då är vi ensamma i matsalen. Barnen håller avstånd i matkön. 
Matpersonalen delar ut maten. Tidigare tog vi mat själva. Idrotten är utomhus. 
Moderna språk, spanska, franska o tyska, har eleverna via Google Meet, typ som Skype ett videomöte. 
Tidigare gick eleverna till en närliggande högstadieskola. 


Det tvättas och spritas händer efter raster o innan lunch. 
Jag lägger in alla lektioner i Classroom, en digital undervisningsfunktion. 
De elever som måste stanna hemma jobbar därifrån. 
I min kommun har alla i åk 4-9 en egen Chromebook/laptop. De i åk 1-3 har iPads men inga personliga. 


Om man känner det minsta lilla av snuva eller ont i halsen stannar man självklart hemma. Barn som vuxen. 
Inget sjukintyg behövs efter två veckor som tidigare. Karensdagen är borttagen. 


Alla äldreboenden och LLS-boenden fick lockdown/besöksförbud tidigt i Norrköping. 
Gymnasiet, Komvux, universitet och högskolor stängdes också ner. De har distansundervisning.



Storhandlar gör vi via nätet. Matkassarna hämtas upp utanför utan några köer. 
Behöver vi småhandla har vi våra lokala matbutiker. Där hålls avstånd. Handsprit vid entrén. 
Markeringar på golvet att stå på. De i kassan sitter bakom plexiglas. Likaså de på apoteket. 
Jag rör aldrig betalningsdosan eller några kontanter. När jag använder kortet betalar jag med ”blippen”. 
Bara att hålla kortet mot dosan. Okeyar med kortet, rör inte markörena med mina fingrar. 
Nu gör jag det utan att tänka på det.


Affärerna inne i stan har mindre öppettider. Man kan även boka tid för att vara där själv. 
Sverige gör annorlunda jämfört med många andra i mycket även i ett historiskt perspektiv. Undrar varför? 


Kan det bero på att vi inte har varit med i ett krig sedan 1809. Vi gick inte med i Nato efter andra världskriget. 
Vi ville/vill vara neutrala. Vi blev en blandekonomi! Vi tog lite av det bästa från både planekonomin och marknadsekonomin. 
Idag har vi väl mer ett socialliberalt samhälle. 


När de krigade för fullt i Mellanöstern och den stora vågen med flyende familjer
och ensamkommande flyktingbarn kom och behövde hjälp 2015. 
Ja, då var det en självklarhet att vi tog emot och hjälpte människorna. 
Medan våra grannländer slog igen dörren mitt framför näsan på dem. 


Jag är 100% säker på att Sverige kommer bli ett land att följa när andra länder öppnar upp. 
Ja, moder Svea blir en förebild! Kärringen mot strömmen.




Min Lotta hon ryter i ordenligt om det är någon som inte sköter sig vid busshållplatsen eller i mataffären.

Det känns som om det bara är Sverige som räknar rätt antal döda i Covid-19.
Flera grannländer räknar bara de som dör på sjukhusen. Läs en bra artikel HÄR!

Sen vill jag påpeka att det går inte att jämföra länder emellan.
Tänk, bara i London bor det 9,5 miljoner människor på en yta som Gotland.
I Sverige är vi 10 miljoner på en av Europas största landytor.
Hur skulle det ha sett ut om alla i hela Sverige bodde och levde på Gotland?!!
Skolor, industrier, bilar, tunnelbanor m.m. Helt galet om ni frågar mig! Självklart hade det blivit en Lock Down!
🇸🇪
 Ha en fin vecka min kära läsare och ta hand om dig!
Håll avstånd, tvätta händerna och använd sunt förnuft.
Kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig) 

6 kommentarer:

Mamma C sa...

Men hur blev det nu. Jag höll på att försöka ta bort min mammas blogg och trodde jag gjort det. Men tydligen inte för jag var visst fortfarande inloggad som mamma.
Förlåt,, så fel det blev.
Kram Carin

Channal sa...

Vet du att jag tänkte det! Är inte detta Carins mamma. Tar bort den.

Jag väntar på att kunna ta ett test för att se om jag är immun mot Covid-19. Är nästa säker på att jag har haft det. I dagsläget tror jag på flockimmunitet. Men det är jätteviktigt att inte släppa garden och tro att krisen är över tills ett vaccin finns.

KRAM

Annika sa...

Tror att Sverige är unikt på många sätt! Det som kanske har gjort att den mjukare modellen trots allt funkat är nog att det är ett litet land - kontrollerbart - där en stor del av befolkningen rättar sig och tar ansvar som du säger. Och att man litar på sin stat. Detta kan ju ha en historisk bakgrund: Sverige har inte haft statskupper eller korrupta ledare eller krigssammanbrott. Det finns inga historiska orsaker för svenskarna (åtmistone de som inte är nyinflyttade) att misstro eller opponera sig mot vad staten rekommenderar eller försöker åstadkomma.

Här i USA och i andra länder med en (milt uttryckt) mindre välfungerande stat och mindre historiskt förtroende mellan myndigheter och befolkning så följer folk helt enkelt inte "rekommendationer". Pga. medborgarnas "olydnad" tvingas staten ta i med hårdhandskarna - instifta tuffare regler och hårda straff eller böter osv om man bryter dem. Sen är det svårare att ha översikt över större befolkningar. I Kalifornien har de öppnat stränderna nu men då går folk dit och ignorerar precis alla föreskrifter. I Texas hörde jag att folk går till mataffärerna och ignorerar ALLA regler om social distansering, enkelriktat och masker. Även för dem som försöker följa reglerna blir det omöjligt om vissa helt enkelt gör precis som de vill. En bra metafor för hur det funkar i ett samhälle där man inte jobbar tillsammans eller tror på vetenskapen eller på reglerna...

I allmänhet skönt att det verkar funka med den nivån Sverige håller! Jag var rätt orolig för de därhemma till en början men det känns som om nivåerna av försiktighet kanske har jämkats och håller hela vägen för de flesta samhällen och grupper. Vi får se hur det går vidare - jag tror vi kommer få leva länge med Covid som "gäst" och behöva anpassa oss till det. Livet som det var tror jag inte kommer tillbaka på mycket länge.
Kramar

PS. det finns väl inga övertygande statistiska bevis som jag hört eller läst om att immuniteten fungerar när man haft det - speciellt som det verkar finnas flera olika varianter - så det skulle jag nog kanske inte räkna med än :/.




Channal sa...

Det gäller att inte slappna av och leva som tidigare. Covid-19 är riktigt läskigt. Vi vet egentligen ingenting om det. Det är som du säger. Vi svenskar litar på och lyder staten. Men svarta får finns det överallt. Jag känner alltid ett lugn när jag lyssnar på Anders Tegnell. Min idol!

KRAM

Åse sa...

Det är en upp och nedvänd värld vi lever i, en skrämmande värld. Jag tror att Sverige gör rätt som inte låser in oss. Bara inte distans glömt bort.

Kram Åse

Channal sa...

Hemsk tid! Vinkade till mamma idag från balkongen. Personalen kom ner och hämtade en påse med lite chips, choklad, blommor och Svensk Damtidning till mamma. Nu har jag även pratat med henne i telefonen. Hon åt chips och tittade på TV.

KRAM