onsdag 6 maj 2020

Förändrade vanor...

RÖR PÅ DIG! KOM IGÅNG!
Det är till mig själv som jag säger det... jag har blivit en riktig soffpotatis.
När jag kommer hem från jobbet är jag verkligen jättetrött.
HUR GÖR JAG?!! Jo, jag tar små sköna promenader... ökar några meter dag för dag.
FÖRSÖKER I ALLA FALL!


Att promenera är faktiskt avkopplande och skönt...


Speciellt när det är så här vackert ute.


Hoppar över gärdsgården...


Älskar gullvivor... fullt av dem i ekbacken.





    Frågar mig själv vilka hinder som kan komma i vägen för att jag ska kunna vara aktiv.
Det enda hindret är att jag oftast är trött när jag kommer hem från jobbet. 
Men om jag börjar att röra på mig får jag bättre kondis och då borde jag väl bli piggare?
 Allt är som en ond cirkel som måste brytas NU!!



Må solen lysa på dig var du än är min kära läsare.

Kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig) 

6 kommentarer:

Annika sa...

Visst är det så att du får mer energi om du rör på dig lite mer! Det tror jag också på och jag försöker gå promenader - längre sådana - regelbundet. Men sen känner jag att man gör av med en alldeles speciell sorts energi när man jobbar med människor - undervisar. Och det gäller speciellt när det är mycket som händer och alla de unga människorna man ska ta hand om är ovanligt stressade eller "off" eller trötta. Bara att hålla skutan rätt i den här pandemin kan vara oerhört dränerande, speciellt mot slutet av terminen. Man är ju i deras blickpunkt, man måste hålla deras uppmärksamhet och de använder en själv som referensram i hur de ska agera. Och söker stöd från en (mina iallafall).

Dessutom tror jag att den här våren tar extra energi pga av alla de dåliga nyheterna vi måste förhålla oss till. Även om det känns okej för det mesta och man inte saknar något materiellt så är det ändå extra oro och funderingar och allt som inte "bara flyter på." Sen är det separationerna från de vi älskar och de inställda planerna. Det ger ju också sorg och trötthet.

Jag försöker göra saker som jag vet ger energi för att balansera ut den där tröttheten - att gå barfota på gräsmattan eller doppa tårna i vattnet, sitta på en trädgårdsstol i solen, krama ens närmaste (om man får), göra något kreativt om så bara i en halvtimme tycker jag förnyar min energi när den är körd i botten. Men sen tänker jag även att vi får vara snälla mot oss själva och låta oss vila massvis extra i allt det här!

Kram!
Annika

Mamma C sa...

Jag gör inget alls just nu för jag får inte jobba med mitt jobb som jag har lite extra här på grund av covid-19. Och så på grund av karantän som vi sitter i här också.
Men jag har försökt att göra något som innehållit motion varje dag även om det tog emot i början.
Brukar resonera med mig själv att en halvtimme eller timme har man tid till detta.
Det var en väldigt vackert promenadstråk som du hade att gå på.
Kram Carin

Channal sa...

Tack! Du satte ord på min trötthet! Det är mkt just nu! Gäller att hitta de små stunderna av stillhet. Snart kan jag också gå barfota i gräset💚

KRAM

Channal sa...

Tack! 30-60 min borde jag ta också! Behöver komma igång. Så vackert ute också.

KRAM

Pia Kakaobönan sa...

Har precis samma dilemma. Men då jag också har en hälsena som inte tillåter längre promenader och inte gjort på flera månader så känns det surt. Jag vill gå ut och gå!! Hälsenan är under behandling men det tar tid.
Igår när jag kom hem så tänkte jag som du. NU måste jag röra på mig. Då vi har ett litet gym inrett i huset så finns inga som helst ursäkter. Jag öppnade fönstret på vid gavel och satte mig på roddmaskinen. Sen blev det lite hantelövningar också. Nu gäller det att fortsätta också...
Har inte kommenterat på evigheter här (men på Instagram ;)) men läser allt, alltid.
Tack för allt du delar. Kram <3

Channal sa...

Heja dig! När jag har fått upp kondisen och lusten att träna. Ja, då ska jag lyfta lite skrot. Kul att se dig här Pia! Och hoppas du snart blir bra i foten.

KRAM