söndag 6 november 2022

Allhelgonahelgen...

Hej alla vackra själar... hoppas ni har haft en fin helg. 
Det har verkligen jag haft... jag känner mig så tacksam. 


Vy från Oxelösunds inlopp... enligt min mamma världens vackraste!
Efter att vi hade lämnat Frank och Alma i fredags åkte jag och fixade ett nytt pass.
Den passtiden klockan 13.30 hade jag bokat i mars. 
När allt var klart sa han bakom disken att passet blir klart om 10-11 veckor!!
Jaha, så förhoppningsvis kan vi åka ner till Malaga på sportlovet och hälsa på makens yngsta son med familj.
Jaja... efter besöket på polishuset åkte vi hem... dags att fixa två matpajer med tillbehör. 
För på lördagen var mina bröder med fruar hembjudna till oss. 
Men först ska jag visa vår trevliga fredagskväll.

Allhelgonaafton


På fredagskvällen var vi hembjudna till våra fina vänner Annika och Leif.
Det är alltid så festligt och kul att få träffa dem. Annika och jag vi har känt varandra i 56 år.
När vi kom hörde vi grekiska toner ur högtalaren...  för en månad sedan var de på Skiathos.
De vet att vi gillar Grekland... så kvällens tema var just Grekisk Afton. Kul!



Till förrätt bjöds det på en generös grekisk sallad... jag blundade och kände att vi var åter i Parga.
Musiken och smakerna... fetaosten var köpt på Skiathos och det kändes, den var jättegod!


En riktigt god rykande moussaka till huvudrätt... mmmm... doft och smak av kanel.
Leif berättar och pratar om vinet som serveras till... 



Deras hem är så smakfullt och vackert med mycket värme och trivsamhet.


Otroligt läckra rosor plockade från deras trädgård... som marsipan.


Efterrätten var verkligen fräsch och god... marinerade apelsiner till grekisk yoghurt.
Den ska jag göra och bjuda själv på någon gång.


Mätta och belåtna hamnade vi i soffan med en stor skål med godis.
Vi satt och småpratade ända till midnatt. Mina ögonlock blev tyngre och tyngre... 
Vid halv ett somnade vi gott i deras gästrum.


Att sedan få vakna upp till en mysig och fägnande frukost är lyxigt! 
Vi hade gärna stannat kvar och löst Melodikrysset tillsammans med Annika och Leif.
Men vi hade en hel del att göra hemma inför kvällens bjudning... fullt sjå! Så det var bara att åka hem. 

Alla Helgons dag...

Allhelgona är en stor helg i Sverige... det lyser stämningsfullt runt om på alla kyrkogårdar.
Ett lämmeltåg med människor kommer för att minnas dem som har lämnat det här livet. 
Det är en helg då vi påminner oss om att döden finns och drabbar oss alla.


Vi tände ljus på makens föräldagrav som ligger vackert vid Runtuna Kyrka som är från 1100-talet.

15.30 vid skymning mötte vi mina bröder med fruar på Oxelösunds kyrkogård.
Så många människor... där bjöds det på godis och fika med gott vetebröd.




Vi smyckade och tände ljus hos våra föräldrar... jag tycker om Oxelösunds kyrkogård. 
Den är vacker och fridfull. 



Vi smyckade och tände ljus även hos våra mor- och farföräldrar.
När vi var små gick vi ofta till deras gravar tillsammans med våra föräldrar. 
Jag har tre bröder - Anders, Emil och Lars. 
När vi gick där med mamma och pappa och läste på gravstenarna såg vi våra namn.
Utom, Lasse (Lars)... och han sa: "Det är orättvist! Jag står inte med någonstans!"
Det där berättade mina föräldrar ofta och de skarattade så hjärtligt och tyckte det var lite kul.



Redan klockan fem var det kolsvart ute. 
När vi sedan kom hem till oss bjöd vi på ett värmande glas av årets Blossaglögg.
 Den har inspiration från amerikanska södern... New Orleans.
En god sällskapsdryck som passade bra till pistagenötter, popcorn och dillchips.


Vi bjöd till bords... nybakat bröd, ost, en kantarell- och västebottenpaj till en god örtsås.
Pumpapaj med rostade pumpakärnor, krispsallad och apelsindressing.



Vi fick en trevlig kväll tillsammans... det är värdefullt tycker jag.


Söta Alice hade det skönt i den röda fåtöljen... och hon fyllde 12 år. HURRA!
Trädgårdens sista rosor och dahlior står fint hos mamma och pappa i fönstret.


Kaffe och toscatårta... mammas specialare var att baka toscatårta.
Men denna var köpt på Landerholms konditori.


Vilken vecka! Jag startade höstlovet med en underbar slottsweekend. 
(På det ett dygn med feber och halsont, mindre kul.)
Sen ett mysigt halloween-dygn med Frank och Alma här hemma.
Och vilket avslut... bortbjudna till fina vänner på god grekisk mat med övernattning. 
 Igår en trevlig eftermiddag tillsammans med mina bröder och fruar. 
Kan ju inte annat än bli pigg av allt! 
Men jag måste medge att en viss trötthet finns i både min kropp och själ. 
Det beror inte bara på dagens gråväder.
Jag känner att jag skulle behöva en ledig vecka till och göra absolut ingenting!
OK! Det är bara att kavla upp ärmarna och köra 6 1/2 veckor till... sen jullov!
Allt gott till dig min kära läsare!

Kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig) 

4 kommentarer:

Mamma C sa...

Vilken fin helg ni haft.
Så trevligt att smycka för sina nära och kära tillsammans.
Mycket god mat hos dig/er och även den grekiska aftonen hos era vänner.
Ha en skön söndagskväll.
Kram Carin

Anonym sa...

Tack! Detsamma till dig Carin! KRAM

Annika sa...

MYSIGT in i varje vrå, Anna.
Du skulle kunna lägga ut dina bilder på vilken hyggesajt som helst.
SÅ in i bomben mysigt allting.
En finfin helg fick ni.
Bästa.

Men jag fattar ju också att du skulle behöva en vecka att inte göra ngt ALLS.

Stora kramar från mig!!!

Channal sa...

Tack Annika! Hyggesajt... hahaha... låter norsk! Koseligt! Det blev en fin helg och nu fullt ös fram till jul!

KRAM