fredag 18 november 2022

Kära vänner, det är fredag igen!

Men hörni, det är inte klokt... det är ju advent nästa söndag!


Det är mycket som ska planeras och fixas inför första advent. 
Alla adventsljusstakar och adventsstjärnor ska ner från vinden. 
Maken fixar belysningen på balkongen och adventsgranen på baksidan. 
Hyacinter, fina ljus, mossa, polkagrisar, amaryllisar, glögg och pepparkakor ska köpas. 

Åh vad jag längtar! Älskar den här tiden på året... så mysigt nu när det blir kolsvart redan klockan halv fem. 
Ja, november är en månad som vi tycker så olika om. 
Bara mörkt, blött och ruggigt eller kanske ändå lite underbart... idag sol och +2°.

         

         

Ensam fika med Sniff (Mumintrollets lillebror) när jag kom hem idag. Maken var barnvakt i Linköping.
Lussebullar och pepparkakor bakar jag till Lucia... då vill jag ha Frank, Alma och Lotta här. 


Julklappar och vackra band, etiketter och julpapper att slå in med har jag redan börjat handla. 





Fina julklappar! Mumins säsongskollektion 2022 “Vinterns under”
 och årets UNICEF julkula med motiv från “Fem myror är fler än fyra elefanter“.


Sen har vi börjat planera hur vi ska fira jul. 
Sedan mamma och pappa gick bort så är ingen julafton den andra lik längre hos oss. 
Det viktigaste är att ingen ska behöva känna någon stress eller press. 
På julafton ska vi till min äldste bror och på kvällen firar maken och jag ensamma och det ska bli riktigt skönt. 


På juldagen har vi bjudit våra barn och barnbarn. 
De som det funkar för i den stora logistik-helgen kommer. 
Vi vet att de mina kommer och makens äldsta dotter med familj. 
Det får bli lite som det blir... och det brukar alltid bli bra.


Idag efter jobbet tog jag en sväng till Blomsterhuset. Där kan jag gå och strosa hur länge som helst.
Fredagsbuketten blev tre vita stänglar amaryllisar till min vas Dagg och julrosor till entrén.


Ikväll På spåret, jippi! Allt gott till dig min kära läsare!

Kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig) 

8 kommentarer:

Mamma C sa...

Ja, vi närmar oss julen med stormsteg nu.
Jag har faktiskt köpt 2 julklappar till 2 barnbarn redan. Ska gå en sväng på köpcentret nästa vecka. För jag fick lite förslag på julklappar från 2 andra barnbarn igår.

Kram Carin

Channal sa...

Hej Carin! Jag har nog köpt de flesta julklapparna... men det blir alltid fler! KRAM

Ninnie sa...

Ja, tänk att det snart är advent! Jag har också börjat fixa lite adventsmys idag.
Och nästa vecka ska jag nog baka lussekatter. Älskar saffransbullar!!!
Väldigt kallt här idag - lite vinterkänsla! Fick precis höra av sonen Emil att det snöar hos dem...Konstigt - förra helgen hade vi ju 14 plusgrader!!!

Channal sa...

Hej Ninnie! 0° och snökaos hos oss! Vädret det vände... nu har jag fått vinterkänslan och glöggen är varm!

KRAM

Anonym sa...

Min barndomsjular i lilla Ludvika - Adventstakar, Luciafirande, första advent var det julskyltning. Alla ute på stan. Frälsis spelade på torget, glögg såldes, och koladoppade äpplen; men affärerna, åh vad dom skyltade. Järnhandeln hade stryjärn med röda rosetter i handtaget. Kappaffärerna med tjusiga pälsar och läderjackor, klänningsaffärerna visade aftonklänningar. Frukt och konfektyreraffärerna, båda två, visade vindruvor och apelsiner. Det var krigsåren och frukt annat än svensk sådan, vr sällsynt och dyrt.
Julaftonsmorgon kläddes granen, sen dopp i gryta. -sen
skinka, korv och lutfisk med risgrynsgröt till efterrätt.
Så kom tomten. Juldagen var en "död" dag; ingenting öppet. Annandagen gick ungdomen ut på dans. Julen varade till Trettondagen - Började inte i oktober.
:) Det ska bli kul att vara med er över jul. Önskar fortfarande att jag kunde adopteras som barnbarn.
Kram, Ruth i Virgina

Anonym sa...

Hej Ruth! Precis så ska det vara under december! Så mysigt! Jag adoptera dig gärna virtuellt så du får vara med här hos mig i cyberrymden! Minns mamma berättade om just lyxen med frukt till jul. Apelsiner och bananer. Hon skrapade tom ur bananskalet när hon fick en banan när hon var liten, det var lycka!

KRAM

Från Glam till Damm sa...

Så vackra julblommor. Jag ligger lite efter där...

Ja, tur man är flexibel på julen. Förra julaftonskvällen var vi också själva och det var ganska mysigt och skönt faktiskt. Vi hade varit hos mamma och pappa med hela gänget på grötfrukost, sedan åkte alla åt olika håll.

Tur man är flexibel :-)

Varm kram,

Anneli

Channal sa...

Eller hur! Tur att vi är flexibla. Tillhör vår yrke också =) KRAM