onsdag 9 november 2022

Kära vänner!

Tiden går så fort och jag ska ha hinna med så mycket på kort tid nu på jobbet innan jullovet.
Planeringar, bedömningar, muntliga Nationella prov i matte och svenska, Nobelfest, Lucia och betyg.
Så då är det skönt att komma hem efter jobbet och bara behöva värma upp lite mat.
Som pumpapajen som det blev över lite av från i lördags. 


Det som blev över från bjudningen plus lite till smakade riktigt bra... 

Här kommer en pajdeg som jag vill dela med mig av!
I fredags efter att vi lämnat barnbarnen och innan vi skulle gå bort snodde jag ihop två pajer.
En kantarell- och västebottenostpaj och en pumpapaj. 
Jag hade samma pajdeg till båda och jag måste säga att det är den bästa. 
Den blir alltid tunn, hög och fin. Det är Catarina Könings recept.


Kanske inte de vackraste... men tunt fint pajskal... gillar inte när det blir för tjockt.

Pajdeg: 2 dl vetemjöl, 1 dl grahamsmjöl, 100 g smör och 2 msk kall vatten.
Pajdeg Skär smöret i små tärningar. 
Arbeta med fingrarna snabbt ihop smör och mjöl till en smulig deg. 
Tillsätt kallt vattnet och arbeta hastigt ihop till en deg. 
Kavla ut degen mellan två bakplåtspapper. 
Dra bort pappret och lägg med degytan ner den i en form, ca 25 cm i diameter. 
Dra bort det andra papperet och nagga botten med en gaffel. 
Ställ i kylen ca 20 minuter. Förgrädda pajskalet mitt i ugnen i 175° i ca 12-15 minuter.


Kantarellpajens fyllning: Sätt ner ugnen på 150 grader, varmluft. 
Stek kantarellerna ordentligt i smör så att all vätska är borta. 
Gå i med en strimlad purjolök mot slutet. Smaka av med salt och peppar.
Blanda 4 ägg och 3 dl grädde. Tillsätt en liten påse med riven Västerbottenost. 
Fyll pajen med fyllningen och grädda i ugnen tills den stelnat, ca 45 minuter. 


Till kantarellpajen gjorde jag Catarina Könings örtsås, den är så god!
Örtsås: En liten kruka av vardera färsk gräslök, färsk persilja och färsk dill finklipps
Blandas i 5 dl crème fraîche, 3 msk majonnäs, 1 tsk citronsaft, salt och svartpeppar efter smak.


Tareqs pumpapaj (förutom pajskalet) och grönsallad med tranbär- och apelsindressing.
Du hittar receptet HÄR! Det var första gången jag gjorde den. Den blev mild och god!
Till den hade jag rostade pumpakärnor (efter vår Halloweenpumpa) se receptet HÄR!

Smaklig måltid och Kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig) 

2 kommentarer:

Mamma C sa...

Det är verkligen mycket som ska hinnas med nu innan jullovet kommer.
Gud så goda pajer du gjorde.
Tack för pajreceptet. Jag gillar inte heller när det är för tjockt pajskal.
Kram Carin

Channal sa...

Hej! Tack Carin! Den pajdegen är bara bäst! KRAM