onsdag 2 november 2022

Vad blir det till mat?

Undrar maken och frågar... 
- Det blir fisk, svarar jag.


Hej alla vackra själar! Har ni gröpt ur någon pumpa?
Förra året tyckte inte Frank att vår Halloweenpumpa blev läskig.
Hoppas den är det i år. Jag har gjort mitt bästa i alla fall. T.o.m. ärr vid munnen.
När jag kom ut och skulle tända pumpan var det nergrisat framför den.
En skata (tror jag) hade hackat runt ögonen!! Den blev ful OCH Läskig!
Hoppas bara inte pumpan blir helt sönderhackad. 

Torskfilé meunière med tomat, bacon och vitlöksyoghurt


Det blev Linas igår... skönt med färdigkomponerade matkassar som kommer till dörren.
Det är det bästa när fantasin tryter. Sen ändrar jag alltid lite i receptet. Häng med!


Tomat- och baconsås på våra egna sista små söta tomater.
Fräs tärnat bacon i lite smör tills det har fått färg. 
Tillsätt en skivad bananschalottenlök, en pressad vitlöksklyfta, små tomater och 2 msk tomatpuré. 
Låt allt fräsa ca 3 min. Tillsätt 1 tsk paprikapulver, en nypa socker och 1 dl vatten.
Låt sjuda ca 10 min. Smaka av med lite chiliflakes och salt.




Torsk meunière - meunière betyder ”på mjölnarhustruns vis”.
Det vill säga fisk panerad i vetemjöl.
Vi hade två stora fina torskfiléer... krydda med salt och lite citronpeppar. 
Lägg vetemjöl på en tallrik och vänd torskfiléerna i mjölet. 
Hetta upp en stekpanna med smör, stek den mjölade fisken ca 2 min per sida.

Vitlöksyoghurt
Blanda matyoghurt, pressad vitlök och salt i en liten skål.



Servera nystekt torsk med tomat- och baconsås, ugnsrostad potatis, vitlöksyoghurt och ruccola.
Till det hade vi ett jättegott lättdrucket Rieslingvin vid namn Anna.
Allt var supergott! En ledig tisdag kändes som en festlig lördag. 


Igår förmiddag var maken hos frissan... 
Han har alltid lite spännande skvaller att berätta när han kommer därifrån.
Men det bästa var att han blev fin i håret och hade med sig varsitt wienerbröd till 11-kaffet. 


Sol och soldis bjöd tisdagen annars på...



Kom ihåg att du är väldigt viktig och väldigt värdefull.
 
Kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig) 

8 kommentarer:

Ninnie sa...

Hej Anna! Nu har jag läst ikapp mig här, och ser att du haft ett härligt höstlov (eller heter det läslov nu?) med mycket som hänt. Så underbart att åka bort en helg, som ni gjorde.
Jaa, det behövs verkligen lite guldkant på tillvaron den här tiden på året!

Hoppas du mår bättre igen från din förkylning och ha ett fortsatt fint lov, njut av lediga dagar! Kram från Ninnie

Anonym sa...

Hej Ninnie! Tack! Jag har det bra och är nu frisk men jättetrött! Önskar jag var ledig i två veckor. KRAM

Mamma C sa...

Mums vilken god fiskrätt det blev till middag.
Wienerbröden såg mycket goda ut som ni hade till ert 11-fika.
Kram Carin

Mamma C sa...

Glömde att skriva att pumpan såg verkligen läskig ut.
Carin

Anonym sa...

Tack! Det blev verkligen gott! KRAM

Anonym sa...

Haha tack! Nu ännu älskligare med ett jätteöga! KRAM

Annika sa...

GILLAR din pumpa. SÅ cool.
Och vilka goda rätter du bjudet på idag. Älskar fisk.
Himla trevligt när en tisdag känns som lördag.
Fortsätt att njut av ditt lov!
Kramar!!

Channal sa...

TACK Annika! Nu är ögat ännu större =) Skönt med ledig vecka! KRAM