tisdag 8 november 2022

God söndagsmiddag...

 Förresten, inte bara söndagsmiddag. Alla dagars middag!

Linas kalkonwallenbergare med potatispuré och dillslungad spetskål 


 Kalkonwallenbergare
Värm ugnen till 180°C (varmluft) eller 200°C (vanlig). 
Blanda 1/3 dl ströbröd, 1/2 dl mjölk, en äggula, salt och nymald svartpeppar i en bunke. 
Blanda ner 300 g kalkonfärs. Häll upp mer ströbröd på en tallrik. 
Forma färsen till 2 biffar (med blöta händer) och vänd i ströbrödet. 
Stek i en stekpanna med smör ca 2 min per sida. 
Lägg över i en ugnsform och tillaga klart mitt i ugnen ca 10 min, tills biffarna är genomstekta. 


Dillslungad spetskål
Kål kan man göra massor med goa grejer av!


Finhacka en bananschalottenlök. Skär spetskål i grova bitar. 
Hetta upp en stekpanna med lite smör. Stek spetskålen ca 2 min. 
Tillsätt lök, 1/2 msk flytande honung, lite salt och nymald svartpeppar. 
Stek ytterligare ca 1 min. Finhacka dill och vänd ner i kålen. 


Servera kalkonwallenbergare med potatispuré och dillslungad spetskål.
En otroligt god och lättlagad rätt!

Även om dagarna är mörkare nu, gör det varma vädret att det ändå är skönt att vara ute. 
Eller kanske ändå mycket skönare att få sitta inne med tända ljus och kura med maken.

Önskar dig min kära läsare en skön tisdagskväll!
Kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig) 

6 kommentarer:

Anonym sa...

Dillslungad spetskål ! Vilket kul namn. Vad är spetskål?
Är potatispurè annorlunda än potatismos`?

Bara frågor den här visiten. :)
Ruth i Virginia

Anonym sa...

Hej Ruth! Alltid kul när du kommenterar här hos mig. Blir glad! Hoppas du mår bra!

Kan bara hålla med, dillslungad är ett roligt namn. Slänger omkring lite dill i kålen😊
Spetskål kan du se på bilden, formen är spetsig. Lite mildare i smaken än vitkål som är rund i formen.
Puré är mycket slätare än mos. Mer som sammet🙂

KRAMAR

Mamma C sa...

Maträtten lät och såg väldigt god ut.
Det är svårt att hitta spetskål här hos mig tycker jag. Mercadona som vi alltid handlar på har den aldrig.
Tycker också det är mysigt med tända ljus och krypa upp i soffan nu när mörkret kommer vid 18.00 tiden.
Ha en bra onsdag.
Kram Carin

Annika sa...

Tycker det är svårt med spetskål här med. SÅ jag fattar att Ruth nog inte sett sådan.
Jag letar vidare, Ruth! KAN nog finnas på asiatiska butiker, typ H Mart. som sagt, jakten går vidare ...
Tycker det är SÅÅÅ gott.

ÅÅÅ så god mat du lagar, Anna.
Jag har sparat så många av dina recept.

Inte heller jag har det minsta mot mörkret!

KRAMAR!!

Channal sa...

Hej Carin! Det var jättegott och det går lika bra med vanlig vitkål. Här blir det mörk klockan FEM!

KRAM

Channal sa...

Hej Annika! Tack, kul att du har sparat några av mina recept! Leta vidare så får vi se om spetskål finns i USA. Borde finnas, där finns ju allt! KRAM