måndag 21 november 2022

En italiensk klassiker från Rom.

Inte utsikten från mitt köksfönster utan det som stod på köksbordet!




Spagetti carbonara precis som italienarna själva gör den – enkelt, snabbt och så gott!


En äkta carbonara görs utan grädde och blir krämig tack vare en skvätt pastavatten och en rå äggula. 
Snåla inte med svartpepparn och använd gärna nymalen från kvarn.


Jag steker lök, bacon och sidfläsk som jag sedan blandar med spagetti al dente.
Garnerar med riven parmesan, persilja, halva cocktailtomater och en rå äggula.
När jag var liten kunde jag leva på spagetti! Älskar pasta! Det här är nog min favorit!


Till efterrätt blev det en fräsch syrlig citronfromage till smakrika blåbär från Kolmårdsskogen.


Trädgården är som ett julkort...


Kvällens soundtrack...




Önskar dig en fin start på veckan min kära läsare!

Smaklig måltid och Kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig) 

6 kommentarer:

Mamma C sa...

Jag älskar pasta med. Men inte sju dagar på raken. Men det skulle gubben lätt tack jag till här.
Verkligen vackert ute. Precis som julvykort.
Kram

Anonym sa...

Hej Carin! Haha då är han som jag! Min make föredrar potatis😊 KRAM

Annika sa...

ÅTERIGEN, sååååå vackert!!
Älskar de vintriga och pastelliga färgerna, och LJUSET!! UNDERBART!!
TACK för ännu ett recept, jag har lagat många av dina rätter ska du veta!!
Kramar!

Channal sa...

TACK Annika! Kul att du har några av mina recept. KRAM

Från Glam till Damm sa...

Good morning,

Vilka otroligt vackra vinterfoton!

Mums för carbonara. Det var länge sedan jag åt de nu.

Den där julskivan med Agneta Fällskog och dottern Linda minns jag så väl, speciellt Jag såg mamma kyssa tomten jag...Jag fick skivan i födelsedagspresent i december året den kom ut och den gick varm i flickrummet vill jag lova. En riktig favorit.

Varm Kram,

Anneli

P.S. Ja, lagen om särskilt stöd, LSS, är bland et absolut viktigaste någon någonsin genomfört inom det området i historien. Så viktig. Det ser även vi på nära håll. Tack Bengt Westerberg för det!

Anonym sa...

En favoritskiva även hos mig! En Lp som gick varm! Bengt Westerberg är saknad!

KRAM