tisdag 12 april 2022

En sväng på stan!



Igår lämnade jag in två fyllda kassar med kläder till BusFröt.
Maken och jag tog även lite lunch på en restaurang som är som ett stort glashus.
Det var lite av en känsla som att sitta ute och äta i medelhavsvärme.
Vid entrén till restaurangen ligger den finaste lilla blomsteraffären Pias Botaniska.


Från blomsterfönstret såg jag mammas balkong... där stod hon och vinkade till oss i över ett år.

Ett tragiskt slut att vi inte kunde eller fick vara hos henne under den sista tiden på grund av pandemin.


Pia själv stod och plockade upp gula hyacinter när jag var där... så läckra!
Men det som fångade mig mest var en stor doftande bukett med ljuvliga luktärter.
Jag går verkligen igång på blommor... skulle kanske ha blivit florist! Tänk vilket roligt jobb!


Med hem kom en påskbukett med rosa luktärter och gula hyacinter... älskar't! 
Om de doftar? Buketten doftar undebart! 
Det var inte bara denna söta bukett som kom med hem utan även denna fina krans.




Så fin videkrans med vaktelägg och små fjädrar som jag nu har hängt på dörren. 
Den ska jag vara rädd om och plocka fram varje påsk!


Fick de här bilderna av Ida igår... och hur glad blev inte mormor Anna av dem!



Idag ska jag också påskpynta... så himla kul! Så snart blir det lika fint här hemma.

Kram till alla... Anna
(Bilder fotade av mig och Ida.)

6 kommentarer:

Mamma C sa...

Vilket härligt ställe, det är inget som jag hört våra barn pratat om.
Här kommer inget påskpynt fram mer än äggen som Ulrika hade gjort till mig.
Nu ska snart resväskan fram så vi kan packa eller i alla fall börja att packa.
Kram Carin

Channal sa...

Välkomna hit! Så härligt väder nu och hoppas det stannar! Påskäggen är de viktigaste!

KRAM

Annika sa...

Ja, florist skulle nog vara ett härligt yrke!
Håller med!
Vilket fint ställe ni åt på.
Mysigt också hemma hos barnbarnen. Det var så roligt att klä påskris när man var liten.
Nu gör jag ingenting. Påsken så kort här att jag inte ids. Skriver om det imorrn.

Ja, din mamma som vinkade från balkongen. Förbannade pandemi som kom att förstöra så mkt.
Kramar!

Channal sa...

Jag tycker om påsken så nu har vi tuppar och fjädrar och lite annat påskpynt framme. Riktigt fint! Usch ja med pandemin och alla äldreboenden! Inget roligt minne.

KRAM

Annika sa...

Fin utflykt! Och ja, de mindre roliga minnena av sluttiden kommer upp med jämna mellanrum för mig med! Jag tänker att ingens sista tid i livet när kroppen och ibland moralen och orken börjar tryta är rolig :(. Tungt är det då.

Jag praoade i en blomsterhandel på högstadiet i två veckor. Fick lära mig att binda buketter, göra arrangemang, hur man tar hand om krukväxter och sänker dem i vatten och sen låter rinna av, binda kransar till begravningar - stommarna. Det var roligt men väldigt tekniskt, inte bara lätt och leksamt i mina minnen. Men det jag lärde mig har jag kommit ihåg hela livet sen.
Kram!

Channal sa...

Visst är det så! Som ett popup-fönstret kommer det både roliga och sorgliga minnen.

Men så kul Annika! Skulle gärna vilja jobba så en vecka för att testa! Bra att kunskaperna sitter kvar också.

KRAM