lördag 30 april 2022

Trevlig Valborgsmässoafton!

Vill jag önska er kära vänner! 


Visst är det härligt när man hör namnet Valborg?
Valborg sprider glädje! På något vis är Valborg en typ av Nyårsafton! 
Vi hälsar inte bara våren välkommen utan firar ju att det är första dagen på sommarhalvårets början.


Sist vi såg en majbrasa var 2019... tre år sedan i Stavsjö, Södermanland. 
Blev Stavsjö ikväll också. Så vackert där ute på udden...




En stor sprakande majbrasa... i samma vackra färg som våra tulpaner!


Minns att det var eldningsförbud i Östergötland 2019.
Så många av mina vänner har inte sett en majbrasa eller firat Valborg på FYRA år!
Så detta år efter pandemin och eldningsförbud kommer det festas ordentligt. 
Såg massor av studenter ute på stan redan igår.


Och Valborgsmiddagen? 



God grillad vårlig torskfilé med dragonaioli, ljummen fänkålssallad och färskpotatis.
I glasen bubblig Prosecco. Festligt och jättegott!


På Valborgsförmiddagen räfsade maken och jag i rabatterna... 
Vi slängde även på två säckar med koskit.
Det är så färgsprakande med alla blommor här hemma! 
Jätteglad för tulpanerna... och fler kommer det vid entrén.
Tidigare år har rådjuren festat på dem. 
Håller andan varje morgon när jag öppnar dörren och ska gå ut. 




Glad vår och Kram till alla... Anna
(Alla bilder fotade av mig.)

8 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken underbar kväll, och dina foton är ljuvliga.
Inget Valborgsfirande i USA.

Kommer ihåg som tonåring, hur man väntade på 30 april,
för då öppnades Folkets Park. Vi hade en jättefin
dansbana och det var ju under the Big Band Era,
så musiken var i högsta grad "dansbar".
Efter fyrverkeri vid midnatt gick man eller cyklade hem, kanske med en speciell vän. :) Kallt kunde det vara
med nylonstrumpor, men fin skulle man vara. Nya kläder hörde till reglerna. Roligt att komma ihåg ens ungdom

Du kan verkligen göra det trevligt och festligt för
varje situation. "I den härliga vårsolen glans..."
Kram, Ruth i Virginia

Channal sa...

Tack Ruth! JA! Visst minns även jag Valborg och Folkets park. FolkBorgen 1978, kyligt men det värmdes att kramas vid majbrasan! Valborg har många fina minnen. Även när jag var liten med mina föräldrar och när mina barn var små. Kinapuffar, ettöresbomber och fyrverkerier. I år hoppade de över fyrverkerierna. Det är så torrt på marken. Tack för nostalgitrippen! KRAM

Mamma C sa...

Visst kommer man ihåg Folkborgen som Ruth skriver om.
Kommer ihåg att min mamma berättade det där med nya kläder just till Valborgsmässoafton. Så var det inte riktigt när vi firade. Även om man ville vara fin såklart.
Så gott ni åt och härligt att kunna vara ute.
Tänk att vi redan är i maj månad nu.
Ha en fin dag.
Kram Carin

Channal sa...

Hej Carin! Många roliga minnen från Folkborgen! Tänk, de hade dans, karuseller och stånd med godis och lotterier. Det var tider det. Finns inget kvar där nu. Älskar maj! KRAM

Anonym sa...

Jag skrev faktiskt om Valborg i Folkets Park hemma i Ludvika. Men vi dansade givetvis på Borgen - det var där
vi Handels-tjejer träffade Teknis-killarna. :)

Ruth i Virginia

Channal sa...

Hahahaha underbart Ruth! Borgen var Norrköpings Folketpark, Folkborgen. Idag är det privatägt tyvärr. Saknar Valborg- och förstamajfirandet på Borgen. Tänk, jag träffade också Teknis-killarna där! KUL!! KRAM igen!

Från Glam till Damm sa...

Underbara bilder från Valborg. Jag tycker att den maten du lagar verkar så mycket bättre än någonting man kan få på en restaurang, och vackert presenterat.

Men vilka tulpaner!!1 Älskar färgen. Som aprikos eld.

Vi har också börjat räfsa, men med fokus på gräsmattan som brukar bli så mycket grönare så fort man räfsat den.

Varm kram och tack för alla fina bilder du bjuder på.

Anneli

Channal sa...

Tack Anneli! Blir glad av alla dina kommentarer! Visst är tulpanerna tjusiga! KRAM