torsdag 14 april 2022

Skärtorsdag...


Idag far påskkärringarna till Blåkulla enligt folktron.

Hittade den här bilden på Ida 3 år... 30 ÅR gammal bild!
Ida är en söt liten påskkärring hos mormor och morfar med ett påskägg till dem.
Ser på bilden att det var massor av snö påsken 1992. 
Jag har svårt att förstå att det är så länge sedan!


Ilon Wiklands illustration av Lotta på Bråkmakargatan.
Den filmen hade premiär 1992. Det var Idas första biofilm. Kul minne!


Så fick vi även de här två söta påskkärringarna i mobilen, Luna 5 år och Alma 4 år. 
Om 30 år då är jag 88 år... blir roliga påskminnen att plocka fram då.


 Påskkärringarna har även varit här och ringt på dörren.
Och självklart bjöd vi på massor av godis!  
Men maken och jag vi äter god mat... vi hoppar över godiset!
I måndags kväll kom Linas matkasse med fyra måltider hem till oss.
Så smidigt och skönt att få hem alla varor och att få färdiga recept att följa.
I tisdags stod jag för maten... då blev det sesambakad lax med hoisinsås. 
Maken bjöd på den här smarriga maten igår!

BBQ-stekt kalkon med sweet dirty fries, grön chili och vitlökssås.


 Sweet dirty fries
Skär sötpotatis i tunna pommes frites-liknande stavar. 
Lägg på en plåt med bakplåtspapper och blanda med lite olivolja, salt och nymald svartpeppar. 
Rosta i övre delen av ugnen ca 20 min 225 grader, tills de är mjuka och har fått fin färg. 
Strö Finstrimlad grön chili och ringla lite av vitlökssåsen över sötpotatisen. 
 
Kålsallad
Blanda 2 msk rödvinsvinäger, lite olivolja, 3 tsk dijonsenap, salt och lite nymald svartpeppar i en bunke. 
Finstrimla ca 250 g vitkål och en rödlök. 
Blanda ner allt i bunken och låt marinera ca 10 min. 

 Vitlökssås
Blanda 1 dl matyoghurt, en pressad vitlök och salt i en liten skål. 

 BBQ-stekt kalkonfärs
Blanda 1 1/2 msk ketchup, 2 tsk honung,1/2 msk rödvinsvinäger, 1/2 msk japansk soja, 
1 tsk spiskummin och 1 tsk sambal oelek i en skål. Ställ åt sidan. 
 Hetta upp lite olivolja i en stekpanna. Stek kalkonfärs och en pressad vitlök ca 5 min.
Krydda med salt och blanda ner BBQ-såsen. 
Låt koka ihop ca 5 min. 
 Servera BBQ-stekt kalkonfärs med dirty fries, kålsallad och vitlökssås.





Sesambakad lax med hoisinsås, pak choy och friterad lök.


 Friterad lök
Grovhacka en gul lök och lägg i en skål. 
Krydda med salt och låt stå och dra ca 5 min. 
Tillsätt vetemjöl och blanda väl. 
Hetta upp rikligt med neutral olja i en stekpanna och stek löken frasig, ca 3 min. 
Lägg över på ett fat med hushållspapper. 

 Pak choy 
Skär pak choy i klyftor. Hetta upp lite neutral olja i en stekpanna. 
Fräs pak choy ca 3 min. Krydda med lite salt. 
Lägg över på ett fat och strö över sesamfrön och friterad lök. 


Hoisinsås 
Finhacka ingefära (ca 1 msk) och en vitlöksklyfta. 
Hetta upp lite neutral olja i en liten kastrull och fräs ingefära och vitlök ca 1 min. 
Tillsätt kinesisk 2 msk soja, 1/2 msk socker, 3 msk vatten och 2 msk ketchup. 
Låt sjuda ca 3-5 min, tills såsen börjar tjockna. 

 Hoisinbakad lax 
Skär bort skinnet från laxfilén. 
Skär laxen i 2 portionsbitar och lägg i en smord ugnsform. 
Krydda laxen med salt och pensla på lite av hoisinsåsen. 
Strö över ca 1 msk sesamfrön. 
Tillaga mitt i ugnen 225 grader i ca 12-16 min (beroende på fiskens tjocklek). 


Idag blev det en riktigt festlig och god kyckling...


Kycklingfilé med brynt smör- och morotscrème, rostade rotfrukter och dragonsky.

Brynt smör till morotscrèmen 
Smält 225 g smör i en liten kastrull. 
När smöret "tystnar" börjar det att brynas, vispa då hela tiden. 
När det har en gyllenbrun färg och nötaktig doft är det klart. 

 Brynt morotscrème 
Skär 2-3 morötter i mindre bitar. 
Koka mjuka i en liten kastrull med lättsaltat vatten. 
Häll av och lägg i en mixerbunke. 
Tillsätt det brynta smöret och salt. Mixa helt slät med stavmixer. 


 Rostade rotfrukter 
Halvera småpotatis. Skala och skär morötter i grova bitar. 
Lägg allt på en plåt med bakplåtspapper. 
Blanda med olivolja, lite salt och nymald svartpeppar. 
Rosta i övre delen 225 grader av ugnen ca 15 min. 
Klyfta rödlök och blanda med de rostade rotfrukterna. 
Rosta allt ytterligare ca 10 min. Blanda de rostade rotfrukterna med ruccola. 

 Kyckling 
Krydda kycklingfilé med salt och nymald svartpeppar. 
Stek kycklingen ca 2 min per sida i en stekpanna med lite smör. 
Lägg över i en ugnsform och tillaga klart längst ner i ugnen ca 10 min.
Låt stekpannan stå till skysåsen. 

 Dragonsky 
Tillsätt eventuellt lite extra smör till stekpannan. 
Vispa ner 1/2 msk vetemjöl, 1/2 msk balsamvinäger, 1/2 tsk kinesisk soja, 
1 dl vatten, 1 dl rödvin, 1 msk torkad dragon,
 en nypa socker och en 1/2 smulad kycklingbuljong. Låt sjuda ca 5 min. 


Jag har hämtat sex matkassar till påskafton. 
Tänk att kunna beställt online och slippa gå med kundvagn och trängas i mataffären.



Så här förbereds det för fullt till lördag... äggjakt och fiskdamm till barnbarnen.
Nu dags att lägga in sillen... det blir krämig gremolatasill med citron, persilja och vitlök. 
A och O är att planera och ligga steget före!

Kram till alla... Anna
(Alla bilder fotade av mig.)

2 kommentarer:

Från Glam till Damm sa...

Nom, nom...så mycket gott! Tack för all inspiration.

Här hemma äter vi också på både Spode och Rörstrand Swedish Grace :-)

Ha en fin dag!

Varm kram, Anneli

Channal sa...

Tack! Fint porslin🥰 Kul att variera också. Men nu får jag inte komma hem med fler tallrikar för maken!

KRAM