söndag 25 december 2022

Julafton❤



Makens och min jultradition har blivit att julaftonsmorgonen ska börja rysligt tidigt.
Kl. 07.00 startade vi med frukost... tomtegröt med socker och kanel till en skinkmacka med senap.


Doft av hyacinter, apelsin och nejlika. Vacker julmusik, levande ljus överallt och alla tomtar står på plats.
Saknar Jul med Ernst på TV... försöker ernsta till det själv ändå.

Maken, Lotta och jag skulle haft lite jul hos min äldsta bror Anders tillsammans med mina andra bröder.
Anders och Madeleine har blivit farfar och farmor till en liten flicka, Ilse 4 1/2 mån.
Eftersom jag har varit lite halvsjuk, hes och hostig fick vi hålla oss hemma.
Vill absolut inte riskera att Ilse skulle bli sjuk med RS-virus som härjar ute i landet.
Jättetråkigt, men inget att göra åt. Ida, Mike, Frank och Alma de har sjukstuga och de får fira jul själva.



Lotta, maken och jag fick en jättemysig, lugn och skön julafton tillsammans.


Årets julvärd, Babben Larsson, tände ljuset strax innan Kalle Anka började.
Kalle missar vi INTE! Efter Kalle Anka öppnade vi julklapparna.
Vi Facetajmade med Ida och barnen... tänk, tomten kom till dem fast de var ensamma hemma.
Vilka snälla barn och vilken snäll tomte (deras farfar Humberto så klart).



- Aha... nu förstår jag varför jag fick en zebra att hänga i julgranen, sa Lotta
Hon blev jätteglad för ett årskort till Kolmårdens djurpark. 
Nu kan hon följa med Frank och Alma när de åker dit hur många gånger som helst!


Mammas broderade julduk, vackra fina röda linneservetter, julporslinet, 
röda tulpaner och de sötaste tomteljusstakarna till var och en.



En tradition här hemma hos oss är att äta lutfisk på julafton... så gott!


Vi åt med andakt... absolut det godaste på julen och det lägger sig som bomull i magen.
Lotta sa: "Tack, SÅ GOTT!" Hmm Lotta fick sin favoriträtt torsk med äggsås. LER!


Idag på juldagen har vi haft fullt hus fast vi saknade några... kommer mer om det imorgon.
En riktigt God Fortsättning till dig min kära läsare!
Kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig)  

6 kommentarer:

Annika sa...

God Jul! Fint att er julafton blev mysig trots ändrade planer! Otroligt många som fått ändra om sina planer emellan sjukdomar och - här i USA - den enorma vinterstormen som härjat över Mellanvästern i flera dagar. Jag skulle ha firat med mina kompisar i Colorado men de testade positivt för Covid så jag blev kvar i Kalifornien. Blev en ensam strandjul - lite sorgligt som nyseparerad men ska man vara ensam så är stranden ett ganska bra ställe att vara på...

Hoppas du frisknar till fort!
Kram!
Annika

Channal sa...

Hej Annika! Men så tråkigt! Har sett och läst om den hemska kylan och vinterstormen, och sen covid på det!! Tycker synd om dig. Fattar INTE varför din syster inte får komma och hälsa på dig i USA. Stranden och havet ger sinnesro... hoppas du fann den. Sen är det tur att facetajm finns. Tänker på dig!

Massor av kärleksfulla KRAMAR till dig Annika!!

Mamma C sa...

Vilken härlig och fin julafton ni haft fast det blev lite ändringar på den.
Kram Carin

Channal sa...

Hej Carin! Eller hur! Det blir bra i alla fall fast det är mycket sjukt! Ingen som behöver fira jul ensam. KRAM

Från Glam till Damm sa...

Hej Anna,

Men vilken lugn och fin julafton ni fick. JAg känner stämningen och lugnet i dina vackra bilder.

Här var det livat värre med fullt hus och två barnfamiljer. Jag missade julmyset och känslan helt. Hade bara velat sitta ned och njuta av Babben som julvärd.

Vilken fin julklapp Lotta fick! Underbart.

Varm kram och tack för fina bilder som förmedlar jullugn :-)

Anneli

Channal sa...

Tack Anneli! Ja, det var riktigt skönt med en lugn julafton! KRAM