måndag 26 december 2022

Juldagen❤


Hej alla vackra själar! Hoppas ni har haft en god jul!
Vår jul var supergod och som vi alla vet är det helt okej att totalt gå loss på allt det goda! 
Kallt, varmt, sött och salt!




Mina inlagda sillar som jag har tjatat om - krämig citrussill, glasmästarsill och västerbottensill. 
 Ägghalvor med citron o dillmajonnäs och handskalade räkor, gravad lax med makens hovmästarså.
Senapsgriljerad julskinka med årets senap från Apoteket med smak av apelsin och ingefära. 
Små fina kokta potatisar och Ernst stekta inlagda strömming!
Janssons frestelse, julköttbullar, five spice-glaserade revbenspjäll och prinskorv.
Frukt, godis och ostbricka med fikonmarmelad och julknäcke!
Sen har jag ett stort behov av några gröna rätter på mitt julbord.
Grönkålspaj med västerbottenost, citrussallad med fänkål och granatäpple,
Brysselkålssaladd med rostade hasselnötter, dill och brynt citronsmör.
Krämig rödbetssallad med pepparrot och äpple. Mums!






Och självklart kom tomten till oss efter maten...

Lotta hjälpte tomten att läsa på julklapparna.
Lilly var väldigt fundersam... tomten har samma slips som farfar.
- ÄR DU FARFAR?!! Frågade Lilly flera gånger.


Många julklappar under granen till alla snälla barn.

Frank och Almas julklappar fick tomten stoppa ner i säcken igen och gå vidare med hem till dem. 
Jättetråkigt att de var hemma och sjuka... de var saknade! Första julen utan dem och julklappsrace.
Så vår jul var minst sagt annorlunda i år. 
Men vi fick en jättefin jul tillsammans med makens två äldsta barn Kalle och Johanna med familjer. 
Det var kul att de kom till oss. Sist vi firade jul med dem var för fem, sex år sedan. 
Det kan du se här: julen 2016 och här: julen 2017.
Makens yngsta, Petter, firade jul med sin Jessicas familj.
Men de kommer till oss imorgon med makens bror Curt.


Barnen blev glada för sina julklappar... 
Lilly i sin nya prinsessklänning hjälpte Luna sminka hennes julklappsdocka.
Inez och Theo spelade Jatzy som han fick av Lotta. Kul!



Så var det dags för julfika... en stor röd jultårta från finaste konditoriet.



Efter fyra timmar åkte alla hem... och då blev det tyst i hela huset.
Jag somnade visst till i soffan efter all disk och plock.



Idag fick vi träffa Frank och Alma... kommer mer om det imorgon.
Allt gott till dig min kära läsare!
Stor Kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig)  

4 kommentarer:

Mamma C sa...

Massor av gott på ditt julbord.
Det saknades några ur flocken på vår julafton med.
Kram Carin

Anonym sa...

Hej Carin! Det är tur att julen är lång🤗 KRAM

Från Glam till Damm sa...

Men så vackra bilder från ditt kök på både inredning och på maten. Fint upplagt, vackra röda gardiner och vilken fin duk.

I år var vi så många så att jag tappade kontrollen på allt i köket och inget blev som det brukar eller som jag tänkt mig. Jag är ju van att ha stenkoll som värdinna, men fick bara lov att släppa taget.

Jag tycker att ert upplägg med att ha alla över på juldagen är helt perfekt. Då finns lugnet och tiden att njuta av julaftonen i det stillsamma och vackra. Jag tror också på konceptet att ha familjen hemma i omgångar.

Så fina bilder med så mycket värme.

Varm kram!

Anneli

Channal sa...

Tack Anneli! Det kan vara skönt att tappa kontrollen. Tyvärr är jag dålig på det (det gör mig stressad). Full rulle här också! Jättekul... me jag brukar säga: Lika kul när de kommer, lika skönt när de går. hahaha! KRAM