söndag 4 december 2022

Trevlig andra advent✨🕯🕯✨

Hej alla vackra sjĂ€lar! Startar ni morgnarna med adventskalendern pĂ„ SVT1? 
Det gör vi...Ă„rets Ă€r riktigt spĂ€nnande. 


Andra ljuset Ă€r tĂ€nt... 11-kaffet tog maken och jag pĂ„ Nelins konditori inne i stan. 


Nu gÀllde det att fÄ ordning pÄ födelsedagspresenterna till Enzo 1 Är och Lilly 4 Är.
Vi hamnade i min favoritleksaksaffĂ€r Lilla Snigel. DĂ€r finns det hur mycket fint som helst!


Inga problem med att hitta presenter dÀr... sÄ nu Àr det klart!


NĂ€r jag kommer in i den hĂ€r leksaksaffĂ€ren blir jag som ett litet barn igen! Älskar't!



I fredags fick jag ett sms om att mitt pass Ă€r klart att hĂ€mta. 
Det gick ju rĂ€tt sĂ„ fort. Fyra veckor istĂ€llet för 10-11 som de sa. Jag har alltid Ă€lskat att resa. 
Nu har jag inte nÄgon möjlighet att Äka bort... sÄ dÄ tar jag mig till andra lÀnder med hjÀlp av smaker.


I förrgÄr var det italienska smaker, igÄr japanska och idag till söndagsmiddag libanesiska.

Libanesiska fÀrsbiffar med hummus och rostad bulgur...


Rostad bulgur...
Hetta upp lite olivolja i en kastrull. TillsĂ€tt bulgur och lĂ„t frĂ€sa ca 3 min. 
TillsĂ€tt vatten och salt, koka enligt tidsanvisning pĂ„ förpackningen. 


Libanesiska fÀrsbiffar...
Blanda 1 1/2 msk ströbröd, 3 msk mjölk och ett Ă€gg i en bunke. 
TillsĂ€tt blandfĂ€rs, en pressad vitlök, 2 tsk spiskummin, 1 tsk malen koriander och salt. 
Blanda ihop allt och forma fĂ€rsen till tvĂ„ biffar. 
Stek fĂ€rsbiffarna i grillpanna ca 2 min per sida, lĂ€gg över biffarna i en ugnsform 
och tillaga klart i mitten av ugnen ca 10 min, tills biffarna Ă€r helt genomstekta. 


 Hummus... mums!
 LĂ€gg ett paket avrunna kikĂ€rtor, 3 msk kikĂ€rtsspad, en pressad vitlök, en halv pressad citron, 
2 tsk olivolja, 2 krm spiskummin, 1 krm cayennepeppar och lite salt i en bunke. 
Mixa till en slÀt röra med stavmixer. Smaka av med salt.

Tomat- och ruccolasallad...
 TĂ€rna tomat och finhacka rödlök. 
LÀgg allt i en skÄl och blanda med ruccola, pressad citronsaft, olivolja och lite salt.


 Servera libanesiska fĂ€rsbiffar med hummus, rostad bulgur och ruccolasallad.


Nu blir det fotboll för hela slanten... heja Frankrike!



En riktig skön andra advent vill jag önska dig min kÀra lÀsare!

Kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig) 

8 kommentarer:

Anonym sa...

Tack, detsamma till dig!
Roligt att titta in ibland pÄ din blogg :).
Mvh Annika

Channal sa...

Hej! Tack Annika! Ku att höra... KRAM

Mamma C sa...

Vi sitter som klistrade pÄ morgonen för att se pÄ adventskalendern.
Min favoritbok sedan jag var liten. Mitt smeknamn som barn var Cajsa men nu som gammal Àr det bara Carin som gÀller. Vet att jag lÀste bönen som Kajsa bad i boken som ett rinnande vatten. Det gÄr en Àngel kring vÄrt hus.....
MatrÀtten sÄg vÀldigt god ut, och det Àr ju hÀrligt att resa runt i matvÀrlden fast man Àr hemma.
Kram Carin och fin 2:advent till dig.

Anonym sa...

Hej Cajsa Carin! Visst Ă€r boken underbar… sĂ„ fin bön. SĂ„ spĂ€nnande med julkalendern och mat frĂ„n alla hörn i vĂ€rlden. KRAM

Annika sa...

MÄste se julkalendern. Alla sÀger att den Àr sÄ bra, alt för lÀskig, haha. nej men jag ska se den!
Den dÀr bilden med Kajsa Kavat Àr sÄÄÄÄ söt. OCH vilken perfekt liten butik Lilla Snigel ser ut att vara.
DIN mat, lika god sim alltid.
Ska spara det hÀr inlÀgget i min matlista.
KRAMAR!!

Channal sa...

Hej Annika! Du fĂ„r inte missa julkalendern! Älskar Ilon Wiklands illustrationer i Kajsa Kavat! Lilla Snigel Ă€r precis som en Ă€kta gammal leksaksaffĂ€r. SĂ„ FIN! Tack, vet att du har nĂ„gra av recepten.

KRAM

FrÄn Glam till Damm sa...

SÄ mysig andra advent och vilken drömmig leksaksaffÀr! Som i en av Astrid Lindgrens böcker.

Mums sÄ mycket vackert och gott ni Àter hemma hos er. HÀr tryter inspirationen och orken.

Varm kram,

Anneli

Channal sa...

Den leksaksaffĂ€ren Ă€r som att bli ett litet barn igen! ÄLSKAR! KRAM