onsdag 21 december 2022

Midvintersol...

Kära vänner! Idag är det vintersolstånd och årets kortaste dag. 
Ikväll prick kl.22.48 vänder det... så nu blir det äntligen ljusare!
Jag såg en stor regnbågsstrimma idag vid halv elva när jag tittade ut! Från en liten reva kom solen fram.
Det var som hela himlen och Bråviken var skatten vid regnbågens slut... alldeles förgylld.


Bara tre dagar till julafton. Mellan allt julstök här hemma blir vi hungriga! 
Detta mina vänner är en superenkel och supergod pastarätt som fick oss mätta idag. 

 Pasta med smör, citron, parmesan och marinerad kronärtskocka. 


 Fänkål- och kronärtskockssallad... 
Hyvla 1/2 fänkål och 1/2 rödlök på mandolin. 
Lägg i en bunke med iskallt vatten och låt ligga ca 10 min. 
Häll av en burk med kronärtskocka och lägg i en skål. 
Häll av grönsakerna och blanda ner i skålen med kronärtskocka tillsammans 
med ca 1/2 msk pressad citron, lite olivolja, salt och nymald svartpeppar. 


Pasta med smör... 
Smält 50 g smör i en traktörpanna, var försiktig så att det inte bränner. 
Späd med ca 1/2 dl pastavatten. Blanda ner kokt pasta i traktörpannan med smörvatten. 
Koka ihop ca 1-3 min. Strö försiktigt ner lite parmesanost i taget under ständig omrörning. 


 Toppa pastan med rivet citronskal, finriven parmesan och lite ruccola
Servera med citronklyfta och fänkål- och kronärtskockssallad.
Enkelt och gott med något lite fräschare inför julhelgens frosseri!


Julstormen...
Ta en paus och titta på Julstormen som du hittar Netflix. En perfekt serie inför jul.
En norsk miniserie som bjuder på skratt, tårar, flygkaos och julmys.


Ödets vägar korsas när ett oväder gör att både resenärer och flygpersonal blir fast 
på en flygplats och tvingas tillbringa de sista timmarna före jul tillsammans.


Granen är köpt, tre olika sorters sillar och stekt strömming är inlagda och alla julklappar är inslagna.


Sötaste julpappret och etiketter från danska Maileg...



Maken fixar Janssons frestelsen, köttbullarna, revbensspjällen och griljerar julskinkan.
Nu ska det putsas och fejas så jag kan plocka fram alla julsaker och pepparkakshuset ska sättas ihop.
Jag älskar att pyssla, pynta och laga mat... det är mitt mindfulness. Men att städa är urtrist!
Jag blir ofta på dåligt humör när jag städar. Det är tur att vi är två som hjälps åt.
Jag lägger ner stress och krav på än det ena eller det andra. 
Det viktigaste är tid med familjen... få umgås och äta god julmat.
Rätt enkelt egentligen! 


Allt gott till dig min kära läsare!
Kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig)  

2 kommentarer:

Mamma C sa...

Vilken vacker himmel.
Den där serien får vi kolla på när vi kommer hem efter jul. För den såg väldigt bra ut.
Pasta är så gott, så tack för receptet
Skönt när man hjälps åt och slipper göra tråkgörat själv.
Kram Carin

Channal sa...

Hej Carin! Igår sol, idag bara grått! Men mysigt inomhus! KRAM