fredag 2 december 2022

Vill bara tacka för all omtanke!


Alla kramar värmer otroligt mycket ska ni veta.


Ute är det rått och ruggigt!
Men det lyser i stugorna och här inne är det varmt och skönt.
December är här! Än så länge är det gott om tid för julförberedelserna. 
Några julklappar är klara... vi har även födelsedagspresenter att köpa i december.
Julgranen pyntas dagen innan julafton... julklänningen och julmenyn är i alla fall planerade och klara


Kära vänner! Delar med mig av ett recept på en oumbärlig rosmarinolja
 Den är god till allt! Kött, fisk, sallad, pasta, grönsaker, You name it!


Hacka 20 g färsk rosmarin och pressa 3-4 vitlöksklyftor. 
Fräs allt i en liten kastrull med lite neutral olja på svag värme i 2 min. 
Låt stå och svalna. Ha sedan i 1/2 dl vit balsamvinäger, 1 1/2 dl olivolja och salt.
Mixa alla ingredienser till en grön vacker sås. Sila så du får en fin rosmarinolja. Klart!



Här kommer ett riktigt gott, lätt- och snabblagat middagstips från Linas!

Penne al Ragu' Bianco
Pasta med fläskfärs, rosmarinolja och pecorino.


Den här typen av mat är perfekt! T.o.m. maken sa: "Det här var JÄTTEGOTT!"
 Går att få ihop på under en kvart och är så god att den skulle kunna serveras som söndagsmiddag!


Ragu gör du så här... 
Skiva två schalottenlökar, skär en morot och fänkål i små tärningar. 



Hetta upp olivolja i en stekgryta eller rymlig stekpanna. 
Fräs fläskfärs tills den fått fin färg. Tillsätt de skurna grönsakerna och fräs ytterligare ca 3 min. 
Krydda med salt och nymald svartpeppar. 
Tillsätt 1 msk äppelcidervinäger och 1 dl av pastavattnet, låt stå och småputtra i ca 10 min. 


Blanda nykokt pasta penne, ragu, riven pecorino och lite av rosmarinoljan. 
Blanda ordentligt och smaka av med salt och nymald svartpeppar.


Lägg upp pasta på tallrikar. Toppa med riven pecorino. 
Ringla över lite extra rosmarinolja och servera med mixsallad.




Lev väl och ta hand om varandra!
Smaklig måltid och Kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig) 

2 kommentarer:

Mamma C sa...

Jag har pyttelite kvar på julbestyren också. Nu är det bara klappar som jag behöver tänka på då 😀😉 eftersom vi åker till Sverige.
Tack för receptet på oljan och maträtten såg mycket god ut. Jag gillar när det går snabbt ibland när man ska äta mat.
Ha en fin och bra lördag.
Kram Carin

Channal sa...

På Anders-dagen den 30/11 var det regn... Så när Anders slaskar kommer julen braska! Vi får hoppas att det stämmer så vi får en vit jul Fin lördag till dig också Carin! KRAM