söndag 28 januari 2024

Bok- och poddfestivalen i Norrköping!


Igår lördag åkte jag hemifrån 09.20... skulle möta mina bokslukarvänner klockan tio.
Fy vilket läskigt väglag det var. Körde i 40 km/h på Starndvägen. Tur att jag har splitternya dubbdäck.
Kvällen innan hade det varit snöblandat regn som sedan hade fryst till is under natten.
Det var väldigt vackert... så självklart stannade jag till och knäppte några bilder.



Väl inne i stan så var det ännu värre på gator och trottoarer!
Tjock knölig ren isgata! Promenaden till Louis de Geer gick väldigt sakta.



Dags för årets Bok- & poddfestival! 
Mängder med kulturtanter... en och annan kvinna hade fått med sig sin man.
Det är tur att vi finns! Vad skulle annars hända med vår kultur?


Vi startade med Majgull Axelsson, min favoritförfattare skulle jag vilja säga.
I maj när jag fyllde år fick jag hennes senaste bok Svalors flykt... en fantastisk bok!
Det var riktigt intressant och spännande att få höra hennes berättelse om boken.

Majgull Axelsson tycker om Norrköping och flera av hennes böcker utspelar sig här. 
Hon levde här och jobbade som journalist på Folkbladet Östgöten under 70-80-talet.
Lilla Hjärtat, Esmeralda, berörde oss alla djupt och det var just i Norrköping det ofattbara hände. 
Boken har fått inspiration från den hemska händelsen.

Svalors flykt handlar om Molly som mister sin lillebror Mio (likt Esmeralda). 
Molly tycker inte om sitt namn, ett hundnamn. Så hon kallar sig Zadie. 
Hon träffar en pensionerad kvinnlig psykolog, Christel, som har tagit ett vikariat. 
Utan någons vetskap har Christel diagnostiserats Parkinsons sjukdom. 
De två får ett mycket speciellt band tillsammans... där det leder till att de hjälper varandra!

Majgull Axelsson har själv fått Parkinson och att skriva boken var lite som terapi för henne.
LÄS "Svalors flykt"! Både maken och jag har läst boken. SÅ BRA!! 

Titeln till boken är väldigt fascinerande. När Majgull skulle göra sin hjärnröntgen ang Parkinson berättade läkaren att i hjärnan "har man en bild som två svalor." Om inte svalorna finns i bild har man Parkinson. Hennes svalor var på flykt. De var på väg från varandra. Usch så mycket skit det finns!!

Själv var jag igår klockan 17.00 och gjorde en skiktröntgen av min hjärna. 
Nu ska jag bara vänta på svar. Jag är inte orolig. 
Jag är säker på att mina ögonproblem är biverkningar av min antihormonella medicin.



Men se här!! Vad kul!! Almas favoritförfattare och illustratör Jonna Björnstjerna!
Hon till och med skickade en hälsning till Alma. Så GULLIGT!
Hennes illustrationer om lillebror Kanin är lite som Pettson och Findus... 
Så många fina och roliga detaljer att upptäcka. 
Jag hade ingen aning om att hon bor i grannstaden Söderköping.




Fullsatt var det när Norrköpingkillen och journalisten Andrev Walden presenterades.
Wow vilken överlevare och vilken barndom. En bok med svärta, humor och kärlek! 
Maken fick denna Augustprisvinnande bok av mig i julklapp. Han gillade boken!
Mina bokvänner köpte varsin signerad bok av honom. Så nästa gång ska vi alla läsa Jävla karlar.
Boken ska filmatiseras här i Norrköping... ska bli spännande att få se.



De tre första meningarna i boken är...

"En gång hade jag sju pappor på ett år. Det här är berättelsen om de åren.
Om något låter påhittat kan du vara säker på att det är sant."

Och sen bara titeln. "Jävla karlar". Så genialt!



Fler lokala författare som var kul att lyssna på... 
En av dem var Daniel Hermansson från Ringarum med Historiepodden. 
Han är med i Muren där allmänbildade tävlande mäter sina krafter i frågesport med en mur av kända experter.
Innan var han SO-lärare på ett gymnasium i Norrköping, läs mer om Daniel Hermansson HÄR!
Han har nu kommit ut med sin debutbok De kom, de såg, de segrade som handlar om stora fältherrar.

Sen har vi Henrik Johnsson som bor i Norrköping och han är mer än bara Malin Bayards man. 
Han kan verkligen snacka och skriva och han är underhållande!
Han har gjort jättemånga manus till sommarpratare och skrivit flera böcker om kända personer.
Sen har han podden Nattinatti tillsammans med Mark Levengood. 
Bra att lyssna på om man har svårt att somna. Haha ett bra tips jag inte visste om att det fanns!


Med hem kom en liten påse med barnböcker... kul att fylla på med det här hemma!
Köpte två böcker av Jonna Björnstjerna... "Sagan om den underbara familjen Kanin och Mumiens återkomst" och "Sagan om den underbara familjen Kanin och Monstret i skogen".



Köpte även denna fantastiska fina lilla pärla... Historien om Bodri skriven av Hédi Fried
Hon blev 98 år och en av förintelseöverlevarna från Auschwitz.
Boken har underbara illustrationer av Stina Wirsén. Igår var det förintelsens minnesdag.
Det är då vi säger till varandra att det aldrig får hända igen. 
Men varför lär vi oss aldrig av vår egen historia?!!
Det som händer i Gaza just nu är fruktansvärt!



Ett hem utan böcker och blommor är som ett hus utan fönster.


Trevligt veckoslut, hoppas du min kära läsare har haft en fin helg!
Kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig)

8 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken härlig kulturdag du fick i går :D! Och jag håller verkligen med dig; ett hem utan böcker och blommor känns inte så bra... Vad roligt att jag ser boken "Historien om någon" :). En favorit!
Kram, Annika

Channal sa...

Hej Annika! Åh.. Ja! En favorit här också när jag var liten och när mina flickor var små! När Frank och Alma är här vill de alltid att jag ska läsa "Någon" varje kväll! Den boken tröttnar vi aldrig på. Har läst den för Frank i snart åtta år nu. Slutet lika spännande varje gång. KRAM

Monica sa...

Vilken intressant dag! Helt fantastiskt att se och höra alla dessa kreativa människor, så roligt!
Mindre roligt med väglaget, tack och lov det gick bra, splitternya dubbdäck fick det bli hos närstående med, raskt, fast däcken var i gott skick annars men i år förstörs dubbarna snabbt. Säkerheten går först. Och svårt att visa hur eländig verkligheten ser ut på foto, jag skickat några till vänner men det syns inte så bra. Här tog sig inte folk in från sina bilar där vi bor. Hela sjöar med glansis under. För mycket snö fått tina så vattnet har ingenstans att ta vägen. Ja, så idag är vi helt och hållet inomhus.

Och så roligt säger jag igen och du har lite nytt med dig hem. Och här med tittar jag på blommorna🙂och längtar till vårblommorna, sätta ute snart kanske men först regnväder igen och så snö på det, minus igen och regn och is. Man får vara tacksam ändå att vi är rätt alerta, fredagen var det begravning, vi jobbat ihop för länge sedan, en sån musikkunnig och vänner skriver att de aldrig ska glömma sångrösten. Hon dog bara, rakt upp och ned. Känns overkligt men mycket sånt numera.
Kram

Channal sa...

Hej Monica! Det var en jättekul och intressant dag! Så glad att det ordnas sådant i min stad. Riktiga dubbdäck behövs om man ska ut på vägarna. Maken gillade inte att jag skulle ut och åka. Men det gick bra. Han höll sig inomhus.

Jag längtar också att få så alla mina fröpåsar! Snart är vi där.
Ja, nu har man kommit upp i åren och flera som blir sjuka och går bort. Tufft när det blir knall fall. KRAM

Mamma C sa...

Skönt att bilfärden gick bra in till stan. Det är sådant där väder som jag är evigt tacksam till att slippa numera.
Vilken trevlig och intressant dag med dina bokcirkelsvänner.
Jag tror inte heller det är något annat än biverkningar av dina mediciner som påverkar dina ögon.
En jättevacker tulpanbukett med alla fina färger i.
Ha en ny bra start på veckan nu.
Kram Carin

Channal sa...

Hej Carin! Tack! Hoppas verkligen, får svar om ca tio dagar! Vi kulturtanter fick en trevlig och spännande dag tillsammans. Ja, is och kyla det slipper du! Idag +5°C, plusgrader hela veckan. Snart vår! KRAM

Annika sa...

Förfärligt väglag, värsta tänkbara. USCH och fy.
Ja, det var bra att du tog det lugnt där och att ni har nya dubbdäck.
Så msyigt med den festivalen. Du såg inte Marianne Bokblad denna gång? HIHI, du vet henne dä träffade i fjol och som läser min blogg o som ibland bloggar själv?

Majgull Axelsson, en av mina favoriter också. SOM jag har gillat de böcker jag läst av henne.
Aprilhäxan, SY Glädjen och många fler.
Andrev Valden, jag måste ladda ner hans bok. Tycker så mkt om honom i DN.

Jadu, utan kvinnor stannar kulturen. Jag är helt beredd att hålla med dig där.

Kramar!

Channal sa...

Hej Annika! Det är tur att vi finns! Vad kul att du kommer ihåg... och hon kände igen mig. Marianne kom fram till mig och hälsade. I år var hon besökare som jag. Hon berättade att hon ska vara med nästa år med en ny bok. Så spännande! Aprilhäxan är på min ToppTre! KRAM