lördag 6 januari 2024

Trevlig Trettonhelg till alla!

Trettondagsafton...

Kära vänner! Firar ni trettondagsafton hemma? 
Eller går ni kanske på Trettondagskonsert med bal?
Till en början var trettondagen den dag då man firade Jesus födelse.
Fortfarande kallas dagen ibland för den gamla julen. Se en bra 2min.film HÄR!


På trettondagsafton var det fest här hemma med tacomys tillsammans med Frank och Alma! 
Det var länge sedan maken och jag åt det och det smakade faktiskt riktigt gott! 
Tänk, när Ida och Lotta var små. Då var det Tacos varje fredag.


Alma hjälpte mormor Anna att duka och göra fint. Alla skulle ha glas på fot.   
Hahaha... och hon är alltid först till bords. Alma älskar mat! Hon ville ha risoni till tacosen, ok!


Solnedgången på Trettondagsafton... -16°C. Det blev en kall natt.

Trettondagen...


Vårt hus ligger precis i söderläge... tittar jag till vänster ser jag soluppgången i öster. 
Termometern stod då på -18°C. Tufft väder... så det blev inget i pulkabacken.



Då kan det vara ok att ha lite skärmtid med mobilen... det är kul att titta på hamstrar på YouTube.


Alma målar och upptäcker att hon får andra färger när hon blandar dem. 
Se, jag fick en mörkgrön färg när jag blandade svart i gult, sa Alma. Spännande!


Magnet-klippdockorna är roliga att leka med också.


God lunch i solsken... varmt inne men kallt ute!



Blev lite skuggteater mitt i maten med våra händer... haha jättekul!
Vi gjorde flera skuggfigurer som en tomte, groda, Pinocchio, häst, fjäril, orm och andra coola figurer.
Minns när jag och min yngsta bror Lasse gjorde skuggspel när vi skulle titta på diabilder. Roliga minnen.




Nu har maken skjutsat hem gullungarna... blev väldigt tyst i huset! Saknar dem


Fortsatt trevlig helg till dig min kära läsare!
Varm Kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig)

3 kommentarer:

Mamma C sa...

Vilken mysig och härlig trettondagsafton ni haft.
Lite väl kallt att åka pulka när termometern står på -16 grader.
Skuggspel är skoj för man kan få fram så många olika saker av händerna när fantasin sätter igång.
Ha en skön söndag.
Här blåser det idag med och termometern står på +14 just nu.
Kram Carin

Mamma C sa...

Halloj! igen 😁.
Glömde bort att skriva att här blir det tacos idag. Blev så sugen nu när jag såg dina bilder.
Kram

Channal sa...

Hej Carin! Vi fick en mysig trettonhelg med barnbarnen. Det var lite för kallt för mig och maken att gå ut. Men vi hade det rätt så mysigt inomhus!

Det gör ni rätt i! Tacos är ju faktiskt riktigt gott!
+14°C föredrar jag mot -14°C. KRAM