måndag 1 januari 2024

Kära vänner! Välkomna till ett välbehövligt nytt år!


Hoppas ni alla hade en fantastisk nyårsafton! Det hade vi, bara maken och jag! 
Vi gick i våra rutiga pyjamaser mest hela dagen... jag förberedde förrätten och efterrätten.
Dukade fint och plockade bort alla tomtar... blev en färgglad duk till vitt porslin!




Uppklädda och redo att säga adjö till 2023! Fördrinken blev årets sista Glögg sour. 
Vi båda, maken och jag, hoppas på ett mycket bättre år - 2024! 



Så imponerad av hur god Nyårsmenyn blev...  den lyxigaste och enklaste.
Till förrätt... den godaste skagenröran till ett glas champagne.
Ja, vi öppnade flaskan som jag fick när jag fyllde 60 år. 
Flaskan räckte hela kvällen... t.o.m. till såsen och att skåla in det nya året med.



Huvudrätten... färsk fin lax till champagnesås, ugnsbakad spetskål med brynt smör 
och hasselnötter till potatismos med parmesan. I glaset som i såsen Champagne!
Nyårsmeny från havet
Se receptet på förrätten HÄR och huvudrätten HÄRTop Notch!


Efterrätten blev en limepannacotta med massor av färska hallon... så fräscht och gott!
Till den ett iskallt sött dessertvin... mmmmmm.


Middleaged teacher's Wardrobe Diary
Ready to stay at home



Den här fantastiska blusen är tillverkad i en tunn lurexblandning och designad i en lite lös 
siluett med hög turtleneck, avslutad med smockdetaljer i halsen och resår i ärmsluten. 
Igår hade jag blusen till min svarta skinnkjol, svartglittriga strumpbyxor och svarta pumps.



Nu får vi hoppas på ett HAPPY Nytt År!


Egentligen borde vi ju börja det nya året med en festmåltid!
Men idag blir det pizza och 15.00 Ivanhoe på Trean.
Allt gott till dig min kära läsare

Kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig)

10 kommentarer:

Annika sa...

Gott nytt år Anna! Hoppas också 2024 blir bättre för er!
Nyårsmenyn låter god - vi körde nyårsmiddag på Titanic/1910-tals-tema (min idé, jag var skyldig systern en brakmiddag efter att hon ställt upp och gjort mycket ifråga om det nya huset): Oysters Rockefeller, Stekt ankbröst med kantarellsås, svartvinbärsgelé och pommes duchette och irish coffee-mousse till efterrätt :) .
Hoppas du får ett fint 2024!
Kram,
Annika

Monica sa...

Tomtarna plockades bort här med och så skönt, blev vackrare och estetiskt😄, och nu blev jag sugen på hallon, så enormt gott det är.
Och på det måste jag göra både manikyr och pedikyr ser jag, ligger lite efter men det fixar jag ikväll🙂.

Ha det fortsatt så gott Anna, kram

Anonym sa...

Mmmmm... vilken fantastiskt god nyårsmiddag ni åt - och Champagne till! Tycker verkligen om bubbel :D! Det är aldrig fel ;).
Jag avundas dig som tycker det är roligt att laga mat och att du är så kunnig. Det brukar ju gå hand i hand.
Så vacker dukning och vackra kläder du hade på dig till middagen. Men jag förstår inte riktigt - har du verkligen fyllt 60...???
Ha en fortsatt härlig nyårsdag! Kram, Annika
P.S Min pappa skulle alltid också se Ivanhoe denna dagen + backhoppningen från Garmisch Partenkirchen eller vad orten hette... :D.

Channal sa...

Hej Annika! Tack! Ja, nu får vi hoppas på ett bättre år för oss båda! Din nyårssupé med Titanics 1910-talstema ska jag lägga på minnet till nästa år! Låter fantastiskt gott! KRAM

Channal sa...

Hej Monica! Nu får de söta tomtarna vänta ett år till de får pryda vårt hem igen. Kul med nymålade naglar och att pyssla om sig. Mina är julröda och fina! KRAM

Channal sa...

Hej Annika! Tack! Maten var riktigt god och det är kul att laga mat och skapa det där lilla extra. Champagne är aldrig fel! Haha... blev 60 år i maj. Äh, det är bara jag som försöker se söt ut, LER! Ett tips innan makeup är Cryo-Flash Cream-Mask från Clarins. Sen rätt ljussättning och vinkel =) Ivanhoe slutade precis. Den har jag inte missat sedan 1982. Haha maken tittade på backhoppningen från Garmisch Partenkirchen. KRAM

Mamma C sa...

Ja, vi hade lika fin och bra nyårsafton båda två 😉. Det som skillde oss åt, var väl att ni tog er i kragen och klädde er fina till middagen 😊. Här åker den lilla julen bort i morgon.
Vi åt pizza idag med och såg på Sanningen.
Kram Carin

Channal sa...

Hej Carin! Då fick vi båda en mysig och god nyårsafton. Vi har också tittat på Sanningen, så spännande! Jobbigt att behöva vänta en hel vecka på nästa avsnitt! KRAM

Från Glam till Damm sa...

Godmorgon i stugan!

Mums sådan vacker och god mat. Det är så lätt och fint att äta fisk på kvällen, man blir inte alls lika tungt mätt.

Du var så snygg i din nyårs-outfit!

Jamen tänk, Ivanhoe. De svenska TV-traditionerna håller i sig genom tiderna. Jag försöker förklara för mina intrenationella döttrar hur vi svenskar bänkar oss framför TVn för bl.a Kalle Anka på julaftonen och Grevinnan och betjänten på nyårsaftonen, men de bara ler och skakar på huvudet. Haha.


Ha en riktigt fin dag ochnjut av det som är kvar av jullovet.

Varm kram,

Anneli

Channal sa...

Hej Anneli! TACK! Inte missar du Kalle Anka nu när du bor i Sverige?!! Haha fantastiska traditioner, eller hur! LER!

Detsamma till dig! Nu njuter in det sista av jullovet. KRAM