torsdag 18 januari 2024

Längtar till våren...

 Till mina hundra tulpanlökar, påskliljor, narcisser, krokusar, scilla och pärlhyacinter!

Kära vänner! Ja, jag njuter av SOLEN, -7°C, vit gnistrande snö och blå himmel...

Men jag längtar även efter att få så alla mina fröpåsar och plantera mina dahlior.

Fick tips på en livesändning på Insta hos Florea tillsammans med Hanna Wendelbo att slänga på vallmofrön när jag har satt ner mina dahlior. Då kommer det vallmo innan dahliorna börjar blomma.  

Vita stockrosor älskar jag och lejongap i färgen Madame Butterfly Bronze.


Ska så luktärtor också... en favorit sedan barnsben... mmmmm doftar ljuvligt!
Tänk vilka fantastiska i blombuketter jag kommer kunna skapa.

Sen tröttnar jag aldrig på klassikerna - ringblomma, krasse, blåklint, prästkrage och SOLROS.

Jag har förbeställt ett gäng med dahlior. Tidigare har jag köpt färdiga plantor.

(Collage av mig med bilder lånade från Florea)

Jag har beställt fyra STORBLOMMIGA (20-30 cm i diameter) dahlior i skira färger.
Den mustiga i orangea toner - Babylon Bronze, urläckra gräddbeiga - Café au Lait,
Shiloh Noelle - i vitt mot blekrosa och den gigantiska kritvita Fleurel.

(Collage av mig med bilder lånade från Florea

Sen dessa magiska bollformade dahlior i en färgskala som jag älskar.
Varm rosa - Wine Eyed Jill, ljus aprikos - Linda's Baby och mjuk koppar - Cornel Bronze.
Oh, allt jag behöver för fantastiska blomsterarrangemang... jättepirrigt och kul!

I vår ska jag införskaffa pallkragar som jag ska plantera mina blommor i. 
 Längtar till mina underbara blomsterängar. Så spännande!
Mina favoritfärger är från rött, orange, brons, gult, aprikos, rosa, blålila och vitt.


Zinnia är en ny blomma för mig. Tycker om den och den står sig länge i vas. Ska så vita och rosa i vår.
Så ni förstår varför jag längtar till våren... må solen lysa på dig var du än är min kära läsare!

Kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig

4 kommentarer:

Annika sa...

Vilka vackra påsar! Med kommande ljuvliga blomster.
Dahlior, de är verkligen vackra. Älskar dem!
Vallmo så fin också liksom stockrosor.
Du kommer att få så vackert i din trädgård i sommar.
Det är ändå bra att du njuter av den fina vinter ni har nu. DET gör jag med, njuter av vintern.
Kramar från mig!!

Channal sa...

Hej Annika! Visst är påsarna vackra, så fina akvarellmålningar. Hoppas hoppas jag lyckas med alla blommor. Bra jord, näring, sol och vatten! KRAM

Mamma C sa...

Vilken blomsterprakt det kommer att vara i din trädgård. Och tänk sen alla vackra buketter du kommer att plocka.
Kram Carin

Channal sa...

Hej Carin! Tack! Nu får jag bara hoppas att det kommer blomma som jag vill och önskar. KRAM