onsdag 3 januari 2024

Min hemgrupp - en plats att prata och andas ut i.


Kära vänner! Igår sa jag adjö till en underbar vän som jag lärde känna i min hemgrupp.
Mitt damgäng! Jag har varit med i hemgruppen sedan starten 2006.
Under dessa år har vi varit en handfull deltagare som har träffats regelbundet.
Hemgruppen fungerar som ett forum där just våra frågor får komma fram på ett personligare sätt. 
En avslappnad gemenskap där tillfälle ges att få prata om just det som är i ens hjärta.
En plats där jag får lära känna människor på djupet.
En plats där jag kan dela allt, både glädje och bekymmer.


Karin fick en ljus och vacker begravning... fullt med rosa rosor.
Tack för att jag fick ynnesten att lära känna dig och att jag fick en sån fin vän.


Nu har vi tagit ett farväl av Karin som blev aktningsvärda 93 år.






Idag välkomnade jag alla i min hemgrupp - mitt damgäng - hem till mig.
Det var fint att mötas efter gårdagen. Speciellt för Annika som är Karins dotter.






I denna isande kyla finns det väl inget bättre att bjuda fina vänner på än lite gott att äta.
Jag bjöd på en smakrik ost- och skinkpaj till sallad, bröd och ost. 


Efter pajen blev det kaffe och nybakad mjuk pepparkaka. Tack för fin gemenskap!



Imorgon kommer Ida och barnen till oss... då blir det full fart i pulkabacken!
Allt gott till dig min kära läsare!
Kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig)

10 kommentarer:

Hannas krypin sa...

93 är verkligen en aktningsvärd ålder. Beklagar sorgen. Låter så fint med en hemgrupp där ni kan dela allt. Önskar dig en fin dag!

Mamma C sa...

Har aldrig hört tidigare om en hemgrupp. Men så fint att ha en hemgrupp där man kan ventilera sig och prata om allt med varandra.
Kram Carin

Channal sa...

Hej Hanna! Tack, jag är så glad för vår gemenskap i damgänget! Fin dag till dig också och KRAM

Channal sa...

Hej Carin! Kanske lite som syjunta... vi pratar, fikar men inget virkande. KRAM

Annika sa...

Hemgrupp, ett nytt ord för mig. Men så fint det låter. Just det där med lite djupare samtal tilltalar mig.
Och så begravning för en älskad gammal medlem som fick bli hela 93 år. Vilka vackra blommor på kistan.
Fint att Annika också är med i Hemgruppen då får hon tala med er om sin mamma.
Vilka fina, vintriga och pyntade bilder.

Kramar från mig och GOD FORTSÄTTNING, Anna!!

Monica sa...

Inte hört talas om hemgrupp men jag tänker på att den yngre generationen idag har ungefär så. De har så nära gemenskap och blir som systrar, delar glädje och sorg och har en väldig gemenskap.
Makar och pojkvänner får ha sitt eget då.
Sån nära gemenskap minns jag inte vi kompisar eller kollegor hade.
Så vackra blommor och vilket vackert avsked.
Och så fint hos dig sen.

Channal sa...

Hej Annika! Kul att du är tillbaka här i blogglandia. Tack, den 13:e åker pyntet ut. Jag uppskattar verkligen min hemgrupp som jag kallar damgänget. Sen att vi har hållit samman i så många år. Värdefullt! KRAM

Channal sa...

Hej Monica! Min mamma hade syjunta... tror det är lite lika samma. Men kanske de mer bytte recept och skvallrade. Det stämmer nog det du säger. Den äldre generationen var inte lika bra på att prata känslor. Otroligt vackert hjärta med rosa rosor och murgröna. KRAM

Från Glam till Damm sa...

Hej Anna,

Vilket fint koncept i hemmagruppen. Bästa formen av gemenskap. Ett forum för kvinnor att få prata i trygghet. Guld!

Så vackra blommor och vilken fin tårta för din din väninna Karin. Tänk att få bli 93 år.

Det här med hög ålder - Jag tänker ibland att man vill leva långe men helst också utan krämpor och med hjärnan i behåll. Blir det så är man välsignad.

Ni har så mysigt hemma.

Jag kan tänka mig att det är full fart i pulkbacken nu.

Ha en riktigt fin dag!

Varm kram,

Anneli

P.S. JA! Programmet om Carl Larsson och hans familj var sååå fin. Han och hans fru var ju bästa vänner med Anders och Emma Zorn här i Mora, så det är verkligen ett kärt ämne. Larssons har ett eget gästrum i Zorngården och det går förstås i grönt och rött. Min klasskamrat Katarina jobbar på Carl Larsson-gården i Sundborn och vittnar om ett rejält uppsving av besökare nu redan under julledigheterna sedan TV-programmet visades. Så kul!

Channal sa...

Hej Anneli! Tack! Så glad för denna gemenskap, den är värdefull. Bra att påminna sig om det ibland.

Förstår att det har blivit ett uppsving till Sunborn. Var där tidigt 80-tal. Blir säkert en sväng dit i sommar. Så vackert och ett jättebra TV-program. Du har ditt eget Sunborn nu. KRAM