söndag 14 januari 2024

Julgransplundring med glada barn🌲🎉✨


Idag är det precis tre år sedan min mamma gick bort. 
Den 14/1-21, tacksam och glad att jag höll henne i handen när hon somnade in.
Fullt med isblommor på Bråviken... så vackert!


Kära vänner! Igår var det dags att slänga ut julen här hemma!


När alla barn och barnbarn kom klockan 16.00 var det kolsvart ute... men inne sken solen!
Igår var det ju Tjugondag Knut. Japp, så vi hade en jättemysig och rolig julgransplundring.
Maken hämtade 14 pizzor... mums vad det smakade bra med Marinara, Vesuvio, 
Köttfärspizza, Hawaii, Capricciosa, Al Capone, Tonfiskpizza och pizzasallad. 



Efter pizzan var det dags att krascha pepparkakshuset för alla gullungar... 


Och det var riktig roligt, spännande och gott!




DAGS FÖR DANS RUNT GRANEN! TJOHO! VI DANSADE SÅ SVETTEN LACKADE!  
🎶🎉🎵🎶🎵🎉🎶


Karusellen - Jungfru skär, Små grodorna, Räven raskar över isen, 
Vi äro musikanter, Prästens lilla kråka... Nu är glada julen slut!
🎶🎉🎵🎶🎵🎉🎶
Snart är glada julen slut, slut, slut... Julegranen bäres ut, ut, ut. 
Men till nästa år igen... Kommer han, vår gamle vän... Ty, det har han lovat!


Oj, vad Frank, Inez, Lilly och Luna kämpade med att slänga ut den tunga och stickiga granen... bra jobbat!


Efter att ha varit så starka och duktiga med att få ut granen blev det en liten belöning.
JA! FISKDAMM! Den yngsta började. Hur söta var de inte när de stod så fint i led.

🍬 🍭 🍫 🍡🍬 🍭 🍫 🍡🍬 🍭 🍫 🍡🍬 🍭 🍫 🍡






Kvällen avslutades med en fräsch fruktsallad till vaniljglass... passade bra efter pizzan.

🎉🍨🍊🍐🍌🍎🍍🍨🎉




1000-Tack!
Nu har vi dansat ut julen och alla gullungar fick träffa varandra och de hade det jättekul!
Känns gott i själen och idag har vi en soft söndag... solsken och -2°C. Så skönt!

Må solen lysa på dig min kära läsare var du än är!
Kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig)

14 kommentarer:

Från Glam till Damm sa...

Underbart!

Du är min mormor-förebild :-)

Måndag idag och ny vecka. Jag önskar dig en trevlig sådan.

P.S. Magiska isrosor på Bråviken. Naturen är gudomlig.

Varm Kram!

Anneli

Monica sa...

Oj så mycket isblommor! Så vackert att se. Och vilken fin julgransplundring! Pizzorna såg väldigt goda ut och så fint ni ordnat för alla.

Och så sant, hur kolmörkt kan det vara redan kl 16. Jag glömt att det är så och så mörka morgnar fast solen gått upp men det syns inte bakom de svartgråa molnen.
Men sista januari går solen upp en halvtimme tidigare mot nu, vi får leva på hoppet och ha färg och ljus inomhus. Tittar ofta på tulpanbuketten och gläds. Känns bra och så vet man att det kommer vårblommor sen.

Ha det så bra i veckan och hoppas att du får lite pauser också i skoljobbet. Hinner ta en kaffe. Kram

Channal sa...

Hej Anneli! TACK! Haha maken säger det att det märks att jag är lärare... på just hur jag planerar och organiserar upp allt. Men jag ORKADE INTE fixa all mat som jag brukar göra så det fick bli pizza!

Börjar jobba imorgon, tack detsamma till dig! KRAM

Channal sa...

Hej Monica! Tack! Det är så kul med julgransplundring, en viktig tradition som måste få leva vidare. Så där har jag ett ansvar till mina barnbarn.

Det är fantastiskt med isblommorna, borde fotografera dem med min systemkamera med macro-objektivet. Nu går vi mot rätt håll... det blir ljusare för varje dag och vi är redan i mitten av januari!

Tack, detsamma till dig! Börjar jobba 50% imorgon. KRAM

Mamma C sa...

Helt underbart vackert på Bråviken med alla isrosorna.
Så mysig att kunna samla alla och ha en härlig och kul julgransplundring.
Pizzorna såg mycket smarriga ut som ni hade varit och hämtat.
Ha en fortsatt fin måndagskväll.
Kram Carin

Channal sa...

Hej Carina! Jättevackra isrosor! Men nu är det tjockt med snö på isen! Meterhöga drivor med snö här hemma på tomten och -10°C. Ibland är det gott med köpepizza, men det bästa är att se glada barn!

Tack, detsamma till dig! KRAM

Hannas krypin sa...

Vackert med isblommorna. Vilken mysig julgransplundring ni hade. Perfekt med pizza ju.

Ninnie sa...

Hej Anna!
Vilken härlig julgransplundring!!
Så roligt och festligt, minnen för livet för alla barn och barnbarn. Imponerad av hur du orkar fixa allt! Och köpepizza, det är ju smaskens för alla!!

Jamen, vilken vinter vi har! Snö och kyla - precis som vintern ska vara.
Idag var det -19 grader på morgonen. Och så var det strömavbrott!!! Men det ordnade sig så småningom. Skönt - annars hade det blivit kallt inne också...

Lycka till med jobbstart nu Anna. Ta hand om dig!

Kram från Ninnie

Channal sa...

Hej Hanna! Tack, visst är det vackert på isen. Nu fullt med snö! Kul med julgransplundring och glada barn! KRAM

Channal sa...

Hej Ninnie! Tack! Att se glada barn är bara roligt och vi är många som hjälps åt och köpepizza är perfekt! Men lika kul när de kommer lika skönt när de går, haha!

Här var -20°C i mirse, nu -15°C. Härlig vinter men KALL! Måste säga att jag gillar't! Kul med årstider! KRAM

Annika sa...

Vilka underbart fantastiska isblommor. Vilken effekt. WOW!
Vill se sådana.

OCH en klassisk julgransplundring fick ni, komplett med godispåse och allt. Så roligt att du kör de gamla traditionerna.
Säger som Anneli, du är min mormorsförebild också!

Morgnarna så mörka här med. Jag vill inte ha sommartid året runt just därför, morgnarna blir ju skrämmande mörka då.

Vackra bilder, Anna.

Kramar i massor!

Channal sa...

Hej Annika! Tack! Visst är det läckert med isblommorna! Önskade att jag hade haft ett macroobjektiv med mig!

Vi hade det så kul i lördags! Glada barn är det bästa! Tack, så gulliga ni är som säger så, du o Anneli.

Det börjar att märkas att vi går mot rätt håll. Ljuset är på väg!

KRAM

Anonym sa...

Fin julgransplundring du/ni hade fixat :D. Toppen!
Jag tycker om gamla traditioner och på min förskola där jag arbetar har vi alltid julgransplundring. Mycket roligt och populärt :). Dans och raketen som avslut och så ut med granen genom fönstret. Och så fiskdamm naturligtvis.
Tack för så vackra vinterbilder! Kram, Annika

Channal sa...

God morgon Annika! Jättekul att förskolebarnen får ha det! Visst är det kul med julgransplundring! Min mamma gick med mig på julgransplundring när jag var liten. Det var stora sammankonster likt midsommarfirande minns jag! Har bilder på mamma och pappa när de var små, 1930-talet, och hade julgransplundring. Så festligt och kul! Viktigt att låta det leva vidare. KRAM