måndag 24 maj 2010

Bonjour tout le monde!

pingstafton... lördagen den 22 maj
I lördags fick vi gäster... och det var premiär med att sitta ute på baksidan.
Vi bjöd på sval potatissallad (ej kall) med svensk färskpotatis som jag köpte i fredags (en liten påse) för 89 kr/kg... Lasse köpte lite mer färskpotatis på lördagen och då för 59 kr/kg! Dyrt men gott! Till det grillade vi laxfiléer. Efterrätten bestod av jordgubbs- o rabarberpaj!
Potissalladen är så jättegod. Vill ge dig receptet här:
  • Små sötnosar till färskpotisar kokar du försiktigt i ca.10 min.
  • När potatisen är sval blandas den med lättkokta sockerärter, ringskivad rödlök, kronärtskockshjärtan, stora kapris, oliver, hackad persilja och delade körsbärstomater.
  • Dressingen som hälls över är underbar...
  • smält smör+olivolja som droppas ner och rörs om i...
  • ...vispad äggula+fransk senap. Krydda med salt o peppar!

Lovar... det här är världens godaste paj som alltid blir en succé att bjuda på =)

  • Smuldegen är smält smör som jag blandar med mjöl o havregryn.
  • Skivade jordgubbar o skivade rabarberstjälkar blanar jag ihop med socker o potatismjöl.
  • Skjuts in i ugnen... 225 grader i ca 15-20 min.
  • Servera den ljummen med lättvispad grädde!
Gott gotti gottgott! Receptet finns i Monikas bästa menyer för våren, den gröna kokboken.

söndagen den 23 maj
Min söndag tillbringade jag i Nyköping på Rosvalla i ömsom sol och ömsom ösregn från 08.00-17.00 tillsammans med en kollega och våra båda klasser och flera föräldrar! Vi var med på en stor fotbollsturnering, SN-bollen. 125 klasser från år 5-8, alla kom från Södermanland och så kom vi några utstickare från norra Östergötland! Vi bor faktiskt bara 1,5 mil från gränsen.
Vi hade en kanondag men när jag kom hem var jag helt slut! Jag är det fortfarande! En tuff vecka och en intensiv helg! Den här veckan blir lika tuff som den innan med utvecklingssamtal och imorgon har jag föräldramöte, det sista med den här klassen.
Igår när jag kom hem hade Lasse jobbat ute hela dagen med tomten. Så nu är det fint i rabatterna. Vi båda var dödströtta och hungriga på kvällen så jag slängde ihop lite pasta som jag vill tipsa om för den blev verkligen smarrig!!
  • Färsk spenattagliatelle kokade jag i rikligt saltat vatten med olivolja o svartpeppar.
  • Jag knaperstekte sidfläsk och en skivad lök tillsammans.
  • Sen gjorde jag en krämig ostsås med parmesan, cheddar, vitlök och muskot.
  • Jag blandade pastan med fläsk o lök och hällde över ostsåsen. Garnerade med tomatskivor, avocado och persilja. Jättegott!
(alla foton av mig)
Det är som ett vitt hav i min trädgård med alla blomstrande körsbärsblommor... vitt vitt vitt!

Hoppas att din vecka blir så bra som du önskar. Kram till alla... Anna

Inga kommentarer: