lördag 8 maj 2010

Love the 60´s Cava och färska räkor

Igår drack vi mitt favoritbubbel Cava... som champagne men gjord i Spanien! Albet i Noya är nytt ekobubbel. Det lanserades nu i maj. Det är det första ekologiska cavan på Systembolaget. Det kalla ruggiga vädret får mig att drömma om den goda läskande sommarfördrinken...
  • lite koncentrerad fin hallonsaft
  • fyll glaset med cava
  • lägg i färska hallon och is
Jag är helt tokig i färska räkor... dyra men goda från Fiskbutiken! Räkorna la jag i en antik 60-tals skål som är arvegods... Oiva Toikkas glasserie Kastehelmi från Iittala.

Jag läste om dropparnas återkomst! Iittala har relansering av Oiva Toikkas glasserie. Kastehelmi med det fina droppmönstret formgavs första gången 1964 och var ett resultat av en teknisk utmanande process. Stig Lindbergs Berså tillverkades av Gustavsberg mellan 1960 och 1974. Jag har flera skålar, tillbringare m.m. i Berså. Även det arvegods. Kul med retro och hurra för återlanseringen av 60-tals glas o porslin!


Skulle vara kul att ha de små efterrättskålarna... fint med fruktsallad i min skål!

Inga kommentarer: