söndag 25 augusti 2024

Sköna söndag...


Hela morgonen och förmiddagen har vi haft regn. Skönt med en innesittardag.
Vid tretiden kom solen och det är fortfarande blå himmel. Men det blåser en hel del.
Jag har en lugn skön söndag och Mondo Duplantis han gjorde det igen! 
Ett nytt världsrekord, 6.26 m. Vilken idrottskille!


Annars så har jag njutit mest av mina blommor både inomhus och utomhus. 
Jag verkligen älskar att jag kan gå ut i trädgården och plocka in små egna buketter.


Det är första året jag har sått zinnia. De är söta men väldigt små och få... sådden blev lite torftig.
Trodde de skulle bli lite större och fler. Däremot är dahliorna riktigt kraftiga och fina.


I vardagsrummet trivs de vita orkidéerna. 
Flera av dem har många år på nacken och de blommar om hela tiden.


Älskade dahlia... som röda bollar. Vill nästan äta upp dem!




I den stora runda vasen Dagg vid TV'n står tre höga praktastrar - krysantemum.


 Det blommar och det blommar... rosor, zinnia, malvor, astrar och luktärter.


Fredsrosen är helt outstanding...





Den ljusrosa klätterrosen New Dawn har blommat hela sommaren...




Söndagens middag blev skaldjurspasta... jösses så gott det blev!
Jo, det blev ju över lite kräftor och räkor från gårdagens kräftskiva.
Jag kokade spagetti och blandade sedan i kräftstjärtar, räkor, gräddfil, 
en pressad vitlök, hackad gräslök, citronzest, stenbitsrom, chiliflakes, lite salt och peppar.
Garnerade med gräslök och stenbitsrom. 


Till efterrätt ljummen äppelpaj med vaniljglass... tror nog att pajen var ännu godare idag.


Poeten Bruno K Öijer är tillbaka såg jag på SvD Kultur! 
Minns när maken läste hans dikter för mig och tog med mig för att se Bruno K Öijer live år 2006. 
Det var en häftig upplevelse! Blir kanske en repris på det!


Skön söndag till dig min kära läsare... imorgon är det måndag, tjoho!

Kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig)

10 kommentarer:

WalkaboutSweden sa...

Den där middagen alltså - hjälp så gott det såg ut!
Förstår precis din kärlek till dahlior. Jag var på ett självplocksställe idag där de hade flera sorter. Ljuvligt!

Channal sa...

Hej! Dahliorna finns i alla former och färger. Länge står de sig också. En tacksam och vacker blomma. KRAM

Anna i Portugal sa...

Vilken ljuvlig blomsterprakt du har! De röda dahliorna tar verkligen andan ur mig. Och idag är det din själavårdsmåndag, hoppas den blir toppen på alla sätt. Kram

Channal sa...

Hej Anna! Tack! Bra uttryck, min själavårdsmåndag. Solen skiner och +21 grader. Perfekt. Önskar dig detsamma! KRAM

Hallon o Blåbär sa...

Hej!
Så mycket vacker som fortfarande blommar i din trädgård. Finns inget bättre än att plocka sin egna bukett.
Pastan såg mycket smarrig och god ut.
Ha en ny bra vecka.
Kram Carin

Channal sa...

Hej Carin! Tack! Detsamma till dig! KRAM

Ninnie sa...

Hej Anna!

Hoppas du har en underbar dag! Hörde av min N som kört till Stockholm idag att det är soligt och fint sommarväder i dina trakter, här har vi mulet och regn emellanåt idag.

Dina blommor är underbara!
Dahliorna, mmm! Och rosorna, sååå fina!
Jag har också sått Zinnia för första gången i år, säger som du: de är klena och torftiga. Men de som tagit sig är vackra!

Kram från Ninnie 🌸

Hannas krypin sa...

Så många vackra blommor du har! Drömmer om dahlior i trädgården men det där med att gräva upp lökarna och övervintra känns lite bökigt.

Channal sa...

Hej Ninnie! Tack! Ja, här skiner solen och +22°C. Nästa år fixar vi zinnian bättre. Mer näring kanske. KRAM

Channal sa...

Hej Hanna! Tack! Ja, det är ett pyssel att ta hand om knölarna. Men lite kul är det! KRAM