söndag 11 augusti 2024

Min helg!

Kära vänner! Nu har jag jobbat i tre dagar och det går som vanligt från 0 till 100. 
Eleverna de kommer inte förrän på torsdag den 15 augusti.


I fredags direkt efter jobbet åkte jag till Agetomta Gård. Det är en fin gårdsbutik, se HÄR!
Där var det fält med solrosor som bonden höll på att skörda... vilken tur att jag fick några på bild.



Från gårdsbutiken kom jag hem med honung, Sweet-chili-lingonsås och ett stort jättefint lammskinn.
Ida hade nämligen önskat sig ett lammskinn... och jag valde med omsorg det jag tyckte var finast.
På Agetomta Gård har de även ett kafé...
...så jag köpte hem varsin godsak till fredagsfikat till maken och mig.
Tyvärr hade de ingen lammrostbiff som jag älskar. Men de ska börja slakta i september.



Igår lördag var vi bjudna på födelsedagsfika... 
Innan vi åkte till kalaset plockade jag en liten bukett från trädgården till Ida.



Vi fick en jättetrevlig och mysig födelsedagsfika tillsammans... 1000-Tack!

När Alma upptäckte att det var ett hål i mamma Idas present... och hon såg vad det var där i! OJ! Hahaha!




Här sitter Ida... 35-årsjubilaren med sin lilla familj och svärfar Humberto till höger.





Och här sitter fyra glada... maken, Cecilia, Jatty och Idas o Lottas pappa Marcelo.


Och här fick Ida en bild på oss - Lotta, Frank, Alma och jag som hon fotade med sin mobil.


Ida blev glad för det mjuka, stora, fina lammskinnet... kul!


Nästa som fyller år är Alma. Tänk, i september blir hon 6 år. Mormors lilla hjärta.
Och Frank, han blir NIO år i oktober. Jag gillar hösten och vi får hoppas på en lång varm höst.


Nu lider OS mot sitt slut... det har gått bra för lilla Sverige, 11 medaljer varav fyra guld.
Vi missade OS-invigningen när vi var på Lefkas. När vi kom hem såg vi Sarah Sjöströms guldlopp.
Hur enastående fantastiskt var det inte när Mondo satte nytt världsrekord på 6,25 inför en publik på 80.000.
Och igår såg jag beachvolleybollkillarna Åhman och Hellvig när de vann guld vid Eiffeltornet.
Tack Paris! Verkligen ett tjusigt och bra arrangerat sommar-OS!


Jag i morgonrufs och nattskjorta med en jättedahlia från trädgården.
Trevlig söndag, hoppas att du min kära läsare har haft en fin helg!

Kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig)

14 kommentarer:

Tummelisa sa...

Så fina blommor. Trevligt med kalas. De är så fina dina döttrar och barnbarnen. Ha en fortsatt trevlig kommande vecka.
Kram Tummelisa

Channal sa...

Hej Tummelisa! TACK! Detsamma till dig! KRAM

Hannas krypin sa...

Ja visst har det varit ett fantastiskt OS med fina prestationer. Vi kan verkligen vara stolta över våra idrottsmän/kvinnor. Vilket mysigt kalas ni haft. Solrosor är väldigt vackert.

Hallon o Blåbär sa...

Halloj!
Visst har det varit ett bra OS och vi har varit så duktiga att ta medaljer.
Var tvungen att se vart gårdsbutiken låg någonstans. Kul med sådana ställen runt omkring sig.
Mysigt kalas med alla samlade. Vilket fint fårskinn Ida fick.
Ha en fortsatt fin söndagskväll.
Kram Carin

Channal sa...

Hej Hanna! Ett roligt OS! Men trist att Henrik von Eckermann slängdes av! Sådant ska inte hända i en final. Visst är solrosor vackra! KRAM

Channal sa...

Hej Carin! Det kommer bli tomt utan OS! Agetomta Gård ligger mittemot Lundbys blommor! Inte långt från stan. Jättefint där! KRAM

Anna i Portugal sa...

Sitter just nu och tittar (lyssnar) på OS-avslutningen, blir tomt nu. Så mycket fina blommor du har, du inspirerar, jag ska nog försöka få fler blommor nästa vår & sommar! Lökväxter funkar ganska bra här, om de får stå i skuggan i alla fall. Kram

Channal sa...

Hej Anna! Tack! Nästa år ska jag förså inomhus. Flera av mina frön måste ha blivit uppätna av fåglar. Det kommer verkligen bli tyst utan OS. KRAM

Stefan sa...

Underbart med dessa solrosfält. Lika underbart med de odlare som skänker inkomsten vid självplock till barncancerfonden.
Flera av mina vänner hade ångest i helgen. Semestern var slut. Skönt att numera slippa den känslan :)

Channal sa...

Hej Stefan! Ett sådant solrosfält hade vi här för ett par år sedan. Så bra initiativ. Köpte många buketter och swishade till Cancerfonden.

Haha jag tyckte det var kul att komma tillbaka till jobbet. Hoppas den känslan sitter i länge. KRAM

Marie Karlsson sa...

Så fina foton på din familj och så härliga solrosor. Här startar sksoaln på tisdag, det känns väldigt sent måste jag säga, men snart är det igång. Samt jag har varit i gång en vecka nu och nu startar andra veckan ef semestern, så nu är man igång med rutiner

Channal sa...

Hej Marie! Tack! Skönt med lite längre sommarlov för barnen. men säkert går de lite längre i juni. Skönt att komma igång med rutiner. KRAM

Från Glam till Damm sa...

Godkväll i stugan,
Ni börjar skolåret lite före oss. Haha...Det skall jag komma ihåg sedan när jag gnäller över att ni verkar få gå på sommarlov tidigare än oss.
Drömmigt vackert utflyktsställe och de där solrosorna....
Ni kalasar verkligen på där nere i Norrköping. Härligt och Grattis till din fina Ida. Barnbarnen växer ju så det knakar också ser jag. Så fina allihop.
Varmaste kramen,
Anneli

Channal sa...

Hej Anneli! Tack, ännu mer kalas blir det! Vi är många i familjen. Barnbarnen de ränner iväg och blir långa. Nu går Alma tom själv och handlar i affären. Så stor lilla hjärtat!

Ja så är det, det brukar vara varannat år med hur skolan startar och slutar. Vi lärare valde att jobba några dagar i augusti så vi blir lediga under hela höstlovet. KRAM