tisdag 6 augusti 2024

Lefkas II☀️🇬🇷

 


Fredagen den 26 juli var vi en heldag på sjön... en härlig båtutflykt i Joniska havet.
Där satt jag på relingen och dinglade med benen... det fläktade skönt i värmen... så ljuvligt!



Båten Ionian Star tog oss från ö till ö utanför Lefkas. 
Första stoppet var en av de största grottorna... på bild ser den inte så stor ut.



Hela båten åkte in i grottan och ankrade... där inne i svalkan tog vi oss ett härligt första dopp


Därefter besöktes byn Spartohori på ön Meganissi.
Där hade vi tid att upptäcka orten på egen hand. Vi slog oss ner vid gästhamnen och åt god glass.
Jag ringde då och pratade lite med min yngsta dotter Lotta... och då, precis då där vi satt...
Lade en stor segelbåt till vid bryggan och segelbåten hette Lotta! 


Jag blev så paff att jag sa till Lotta att jag måste ta bild på segelbåten och visa henne, kul!



 Sedan åkte vi vidare och fick se vårt hotell från sjösidan.
Det rosa hotellet är byggt i etager och beläget i vackra omgivningar vid vägen mellan Nikiana och Nidri.



Vi bodde i huset längst ner till vänster... vår balkong var den fjärde från höger.
Hotellet för dig som vill ha en sagolik utsikt över havet! 



Ytterligare ett stopp i Nidri skärgård vid en fantastisk fin strand för ännu mera sol och bad. 



Det gick åt en hel del solskydd... vi smorde in oss en gång i timmen.




På stranden serverades det BBQ-lunch... souvlaki, tzatziki, grekisk sallad, bröd och god dryck. 
Det smakade jättegott och stranden var helt underbar... vi var där i ca tre timmar.




Därefter besöktes ön Scorpios som en gång ägdes av den kända och glamourösa familjen Onassis. 


På Jackie's Beach gjorde vi ett sista badstopp. 
Så jag har badat på Jaqueline Kennedy Onassis favoritstrand.
Vi fick inte gå i land på ön. Höga staket runt platsen. Men ett bad precis vid stranden i alla fall.


Här syns Jackie när hon går vid stranden... det var här på Scorpios hon gifte sig med Aristoteles Onassis.


Åter på vårt hotell... en underbar heldag med många härliga bad och skönt fläktande på båten.
Vid vårt hotell växte det fikon... och de var väldigt goda. Vi fick plocka av de mogna för att smaka.




Skön avkoppling på vår balkong som låg i skugga på eftermiddagarna...
En heldag på sjön tar på krafterna.





Där ute i det blå tillbringade vi hela fredagen. På kvällen, varsin Aperol Spritz... Skål!
 Hoppas att din sommar varit skön och att du har fått förnyad energi och inspiration inför hösten!



Själv börjar jag att jobba imorgon onsdag. 
Jag kommer fortsätta vara ledig på måndagar och det känns bra. 
Så nu är det bara att kavla upp ärmarna och köra på! 
Vi har massor av roligheter inplanerat så tiden kommer gå fort till höstlovet!

Må solen lysa på dig min kära läsare var du än är!

Kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig)

4 kommentarer:

Hallon o Blåbär sa...

Halloj!
Så härligt med en heldag på havet.
Tänk att skolan börjar igen i nästa vecka. Vi pratade med våra minsta barnbarn idag. Och Amelia var lite pirrig att det snart var dags för skolstart.
Ha en fortsatt fin tisdagskväll.
Kram Carin

Channal sa...

Hej Carin! Nästa vecka blir det skolstart för alla elever så imorgon blir det att packa upp nya läroböcker, göra bra planeringar och scheman. Du kan hälsa att det är lite pirrigt för oss lärare också. KRAM

Anna i Portugal sa...

Det är verkligen härligt att komma ut på havet! Det är vackert och med svalkande vindar så blir en het dag extra bra, och med baden också så klart. Hotellet verkar ligga perfekt och att ha den utsikten från balkongen förgyller verkligen kvällarna tänker jag. Kram

Channal sa...

Hej Anna! Det var perfekt att vistas på havet i värmen och visst bodde vi fint. KRAM