måndag 19 augusti 2024

En toppendag på Feelgoodfestivalen 2024.


I lördags var jag på Feelgoodfestival tillsammans med min kulturkompis Ulrika.
 Det finns inget trevligare än Feelgoodmänniskor och 99 % av dem var kvinnor. 
Nu finns det säkert mysiga feelgoodmän också men de var ju inte där. 


Vid 07:20 åkte vi hemifrån, jag körde bilen och det gick jättebra. 
09:30 var vi framme i Sigtuna eller rättare sagt vid Sigtunastiftelsen där allt skulle äga rum.
Välkomstkaffet smakade riktigt bra till en smarrig macka och en delikat mazarin.



Det var lite kul att både jag och Ulrika hade valt zebrarandiga klänningar dagen till ära. Haha!!




Sigtunastiftelsen är ett fantastiskt ställe... perfekt för en feelgoodfestival.
I fjol firade maken och jag vår bröllopsdag i Sigtuna, se HÄR!

 Som feelgoodgäst bjöds vi på en maxad heldag med över tjugofem medverkande författare!
Författaren Åsa Liabäck i den blå klänningen med vita prickar nedan skriver böckerna om Ådala.
Ulrika har läst hela serien och hon gillar den mycket. Ådala är ett kolonilottsområde i Linköping. 
Författaren Åsa Liabäck är från Kisa. Lite kul och jag blev nyfiken på hennes böcker. 



Vi fick egentid ett par timmar för lunch... 
Att flanera i vackra Sigtuna i strålande sol var en Happy Day - Feelgood!


Sötaste biblioteket finns i Sigtuna...



Perfekt lunchställe vid vattnet, och jag fick ett berg av färska nyskalade räkor!
Ulrika ler förnöjsamt med sin hamburgetallrik.



Mätta och belåtna strosade vi runt bland de små söta husen... och vi stötte på Tant Brun!




I år är det galet mycket rönnbär... undrar om det blir en kall vinter?


Och inte bara mycket rönnbär... det är ett riktigt äppelår också!





De här två var roliga och lite fräcka... de har skrivit en äventyrlig Feelgood tillsammans. 
Anki åker till Paris av författarparet Anna-Lena Brundin och Jan Sigurd.

"Efter att ha blivit änka och rest på sin allra första utlandsresa ihop med väninnan Rose-Marie har Anki återfått aptiten på livet. Nu ska de möta våren i Paris. Det kan ju inte vara helt fel att sippa bubbel vid ett cafébord i Montmartre och trängas med kändisar under stadens världsberömda modevecka istället för att stå på frisersalongen Saxåfön och klippa kluvna hårtoppar på vanligt folk."

Jag kände direkt att jag ville ha deras bok! Blev väldigt nyfiken så jag köpte den signerad.


Åsa Hellberg är en storfavorit... jag har läst allt av henne. Väntar på nästa bok! 
Hon är även rolig att följa på Instagram... Åsa är lite som en bästa vännina och det sa jag till henne.



Stort Grattis till Ruth Kvarnström-Jones som vann årets Feelgoodpris!
En värdig vinnare och en fantastisk bok, De fenomenala fruntimren på Grand Hotell.
Läs/lyssna på den om du inte har gjort det. Skrev om boken HÄR!

Paus med fika tillsammans med alla författare och andra kändisar. 
Som Norrköpingskillen Pekka Heino. Han gick på samma gymnasium som jag gjorde. 
När jag började ettan gick han sista året. Lite kul faktiskt!



Här kramar två feelgoodförfattare varandra... 
Blondinen är Jenny Fagerlund och brunetten Marie-Louise Marc.
Jag har läst dem båda och jag gillar deras böcker!


Det är många som skriver tillsammans. Här ovan är det systrar som är skrivarkompisar.
Jessika och Annika Devert... Sara Molin och Johanna Johansson.
Det verkar jättekul att skriva i ett team... blev sugen på att själv göra det. Men maken säger nej! Trist!
Jag har inte läst någon av systrarnas böcker. Det finns en uppsjö av skickliga feelgoodförfattare.
Jag har inte heller läst radarparet (före detta höjdhopparen) Stefan Holms och Jessica Erikssons böcker.
Jag kunde inte slita mina ögon från Jessica Erikssons Cruella de Ville-naglar i neongrönt!


Stefan och Jessica skriver i genren Romance precis som Veronica Almer.
Veronica ser du nedan i vacker blommig klänning.


Och hur mysig och trevlig var inte Hela Sverige bakar-Fredrik som pratade 
om sitt vurmande över att få stå vid spisen och röra i byttor och få knåda en deg.


Allt avslutades med en rosa goodiebag med massor av feelgoodpocketböcker.



Och bubbel i glasen till livemusik... härliga jazziga toner. 
Jag fick hoppa över Cavan och tog ett glas citroncider... SKÅL!




1000-Tack för en toppendag och en fantastisk bra ordnad heldag i vackra Sigtuna!
Med hem kom boken Anki åker till Paris av Anna-Lena Brundin och Jan Sigurd.

Må sloen lysa på dig min kära läsare var du än är!

Kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig)

10 kommentarer:

Ninnie sa...

Hej Anna!
Men oj vilken rolig dag! Hade velat vara med!
och Sigtuna verkar vara en jättefin stad! Där har jag aldrig varit - men vill dit!
Är den här feel-goodfestivalen återkommande där, eller i olika städer? Borde ta med min bokälskande syster dit!

Så kul att ni valt samma typ av klänning! Fina tjejer!

Kram från Ninnie 🌞

Channal sa...

Hej Ninnie! Tack! Haha tänk att det blev zebramönster för oss båda.

De senaste gångerna har det varit i Sigtuna. Du skulle älska detta! Så vacker plats och kul med alla författare. Ta med din syster nästa år så ses vi där. KRAM

Monica sa...

Oj så trevligt och intressant! På Sigtunastiftelsen har jag varit en hel del och även firat långjul där och påskhelg också. Och en rad retreater med Stefan Einhorn för oss i sjukvården som arbetade som galningar och allt sånt visste han allt om. Och allt vi mött och sett. Maken säger nu att det var bästa julbordet någonsin, tror inte de har dem idag. Och sen vackra stan, alla årstider. Vilken toppendag ni fick här. Kram

Channal sa...

Hej Monica! Men så kul! Sigtunastiftelsen är ett otroligt fint ställe. Kan tänka mig att du har haft många fantastiska dagar där med god mat. Allt deras fikabröd var jättegott. Stefan Einhorn har skrivit många bra böcker. KRAM

Hannas krypin sa...

Den där dagen hade jag velat vara med på! Älskar feelgood-böcker. Goodiebagen hade jag inte tackat nej till.

Anna i Portugal sa...

Vilken härlig dag! Jag gillar ju verkligen feelgood, även om jag gärna blandar med deckare. Skrivit upp Anki åker till Paris på att läsa listan. Har inte läst något alls av Åsa Hellberg, så där har jag ju mycket att se fram emot förstår jag. Håller med om Fruntimren på Grand hotell, så himla bra! Intressant att skriva ihop, undrar hur den processen ser ut. Jag har ju alltid velat skriva en bok, kanske det skulle kunna bli verklighet om jag delar författarskapet. Intressant tanke! Varm kram!

Hallon o Blåbär sa...

Halloj!
Men vilken härlig och skoj dag ni var på i Sigtuna.
Gillar feelgood böcker och Fruntimren på Grand hotell står på tur nu.
Visst skulle det vara skoj att skriva en bok.
Ha en fin tisdag.
Kram Carin

Channal sa...

Hej Hanna! Du får hänga på nästa år. Det är jättetrevligt ordnat med mycket intressanta författarsamtal. KRAM

Channal sa...

Hej Anna! Du läser som jag. En blandad mix, det är roligast. Tänk så kul det skulle vara och ha en skrivarkompis! Bolla tankar och idéer. KRAM

Channal sa...

Hej Carin! Den boken är jag säker på att du kommer gilla. Ja, tänk om vi skulle bli författare. Det är aldrig försent. KRAM
20 augusti 2024 kl. 15:37