måndag 5 augusti 2024

Ännu en tur på Östgötaslätten!


Kära vänner! Här händer det så mycket trevligheter... 
I torsdags var vi i vackra Naddö som ligger vid Vadstena.



Vi hälsade på min finaste barndomsvän Lina och hennes make, filosofiprofessorn Fredrik.
Här i Naddö har de sin idylliska sommarstuga, annars bor de i Stockholm på Söder.
Linas mamma Elsie fyllde 90 år i fjol... det är Elsie och jag som är kusiner.
Men Lina och jag är jämngamla och vi har alltid sagt att vi är kusiner.
Det lustiga är att min farmor Anna var Linas gammelmormor. Tjo!
Linas mormor Naemi var min pappas äldsta syster. Ridå!




Den här bokhyllan gillade jag... en söt ung Lina som jag minns henne bredvid ett gäng Starlet.
Haha... jag har också en massa Starlet i bokhyllan. Vi båda älskar ungdomsnostalgi.


Här är en jättefin akvarell som Lina har målat... motivet är vi två som små


Denna vackra Salade Nicoise stod och väntade på oss.


Men innan salladen serverades god hemmagjord kall hallonsaft...






Vi satt i deras trädgård och hade det riktigt skönt... och det var vackert vart men än tittade.



Till sallad Nicoise fick vi smarrigt vitlöksbröd. Allt smakade så bra!


Och det är alltid kul och trevligt att träffas... så glad för inbjudan på lunch.
Lina och jag vi känner verkligen varandra utan och innan.




Efterrätten fick vi på vackra handmålade tallrikar. 
Blommotiven har Linas mormor, min faster Naemi målat.
Det här med blommor och att måla det ligger i släkten.


 Må solen lysa på dig var du än är min kära läsare!

Kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig)

8 kommentarer:

Anonym sa...

Oj vad vackert! Man får nästan ont i ögonen av dessa fält med vallmo i mot en himmelsblå himmel... ;)! Sverige är fantastiskt. Kram, Annika

Channal sa...

Hej Annika! Eller hur! Det är så vackert på Östgötaslätten. Många fina pärlor i vårt vackra avlånga land. KRAM

Anna i Portugal sa...

Den sommarstugan ser verkligen ut att ligga på en magiskt vacker plats. Och så god mat på väldigt fint porslin! Kram

Channal sa...

Hej Anna! Verkligen, ett smultronställe! Den salladen var så god. KRAM

Hallon o Blåbär sa...

Halloj!
Verkligen en riktig svensk sommaridyll i dina bilder.
Så vackert de bor och så gott ni blev bjudna på.
Ha en bra dag.
Kram Carin

WalkaboutSweden sa...

Underbara Östergötland fångat i dina fina bilder.
Så mysigt inlägg Anna!

Channal sa...

Hej Carin! Tack! Det är fint här hemma! KRAM

Channal sa...

Hej! Tack! Vi fick en jättemysig dag. KRAM