onsdag 7 augusti 2024

Lefkas III☀️🇬🇷

Kände mig välkommen till jobbet idag! 
Men varning för reslust... här bjuder jag på mitt sista inlägg från vår vecka i Grekland.


 Ligger och njuter av den vackra skärgården... känslan var lite som att bada i en insjö! 


Ja, det här var min vy mest hela dagarna... älskade det!
Vid en av mina favoritbryggor fanns det stegar ner i havet. 
På soldäcket hade vi fria parasoll och solsängar som hörde till hotellet. 
Det kändes aldrig trångt där som man kan uppleva på en sandstrand.



Omgivningarna runt hotellet var väldigt gröna och fina... här är vägen ner till havet och bryggorna.


Röda, vita och rosa azaleor blommade vackert.


Där fanns även olivträd som gav skön skugga.



Nere vid havet igen... här låg vi säkert sju timmar om dagen.
Det bästa var de sköna baden i det salta havet och att bara ligga i skuggan och må bra.
Vid 14-tiden gick vi till den närliggande tavernan som hade riktigt god mat och goda sallader.
Det var ljuvligt med lunchpausen under trädens skugga... och där satt vi säkert i 90 minuter.


Färskpressad apelsinjuice varje dag... så gott! 
Så nu har vi skaffat oss en riktigt bra juicepress här hemma.





På vägen upp från havet gick vi förbi en stor läcker infinitypool.
Där var det skönt att simma i på eftermiddagarna efter alla salta bad!


Men det var alldeles för varmt att ligga där under dagen. 



Fanns även en fin lunchrestaurang och bar vid poolen.


Här går maken upp för alla trappor till vårt rum. Det fanns hissar till de olika etagen.
Men som tur var bodde vi i huset längst ner. Och det är skönt att få röra på sig lite.



En dag när vi kom upp från badet var det dukat för bröllop på hotellet.
Det var ett riktigt stort och tjusigt bröllop med grekisk musik långt in på natten.
Jag somnade gott till tonerna och ljuden från bröllopsfesten... maken hade det lite svårare.




Vy från vår balkong... underbart att balkongen låg i skugga på eftermiddagen.



Efter en heldag var det skönt att ta det lugnt på rummet ett par timmar... 
Vid åttatiden på kvällen gick vi ut för då var det som svalast, ca +30°C.



Restaurangen låg näst högst upp med en vidunderlig utsikt...


Det smakade riktigt bra med god mat! Här hemma äter vi aldrig så sent.




Denna kväll blev det grillade jätteräkor, linguine och tomatsås till ett glas iskall rosé.


Efter middagen gick vi upp ännu ett etage. För där, allra högst upp låg baren.



Skål älskling för härliga, lata, heta dagar på vackra Lefkas.


Det är något speciellt med dessa mörka, stjärnklara varma kvällar och nätter.


Sista soluppgången från vår balkong... 
Hej då Lefkas och tack för en härlig vecka!



Må solen lysa på dig min kära läsare var du än är!

Kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig)

8 kommentarer:

Hallon o Blåbär sa...

Hej!
Vilken härlig vecka ni hade och så himla fint ni bodde med. Vilken fin utsikt från er balkong.
När vi var på semester förr i utlandet åt vi alltid senare med. Men nu när vi bor här har vi fallit in i den vanliga mattiderna som vi nordbor har😉😃. Men ibland så händer det att vi äter sent.
Så skönt att det kändes bra att komma tillbaka efter semestern.
Kram Carin

Ninnie sa...

Hej Anna!

Vilka underbara bilder från vackra Lefkas! Har läst alla dina Lefkas-inlägg, och ÅH vad jag blir fylld av Greklands-längtan!!!
Kan känna värmen, lusten, höra cikadorna, känna doften av den goda maten, höra vågskvalpet...Ja, ni har verkligen haft en underbar vecka ser jag!
Jag har varit på Lefkas, sommaren 2005 var vi där, längesen! Då var barnen inte så stora, så de två yngsta var med på resan. Vi bodde på ett litet lägenhetshotell i Nikiana, mysigt och familjärt, låg precis vid vattnet! Så jag vet var ni har bott nu, det hotellet fanns redan då! Lefkas är verkligen en fin och frodig ö, och den sagolikt vackra stranden Porto Katsiki har jag förstås besökt! Första gången 2005, då var där inte alls mycket folk där. Var där igen sommaren 2018, då var vi i Parga och tog en biltur en dag till Lefkas. Då var det smockat med folk på den stranden!!!

Skönt att höra att det känns bra att vara tillbaka på jobbet igen!
Här har vi fortfarande semester-känsla, min N har ytterligare en och en halv veckas semester kvar!

Kram från Ninnie 🩵

Åse sa...

Tack för att jag fick hänga med på er ljuvliga resa. Magiska bilder så vackert. Kram

Anna i Portugal sa...

Så vacker plats och jag förstår ni verkligen har njutit av gröna omgivningar, turkost hav och grekiskt mat och feststämning. Kram

Channal sa...

Hej Carin! Ja, tänk att semestern ger längre dagar! Klockan 20-21 blev det middag. Tror det kan bero på värmen. Nu när jag har börjat jobba går jag och lägger mig klockan nio. Haha! KRAM

Channal sa...

Hej Ninnie! Lefkas är vackert. Bäst är nog att åka i juni. Slutet av juli har många i Europa semester. Mkt mer folk då. Tack, det känns riktigt bra att komma tillbaks till jobbet. KRAM

Channal sa...

Hej Åse! Varsågod! Medelhavet är fantastiskt! KRAM

Channal sa...

Hej Anna! Tack, vi fick verkligen en underbar vecka på Lefkas. KRAM