måndag 25 juni 2012

Hej min kära läsare!

Vad har du för dig idag då? Regn hos mig! 
Fast solen tittade faktiskt fram för en halvtimme sedan i typ fem minuter! Det gjorde mig glad!
Tänkte bjuda på de andra två recepten från Linas inspirationskasse från förra veckan! 
Att laga god mat piggar upp i regnrusket!


Min Ida kom hem till oss och hon är vegetarian. 
Så då slängde vi ihop lite Pasta med salvia, ugnsbakade cocktailtomater i mozzarella! 
Det är alltid en vegetarisk maträtt med i Linas matkassar! Det gillar jag! 

  1. Sätt ugnen på 200 grader. 
  2. Halvera 250 g cocktailtomater på mozzarellan och lägg i en ugnsform. Ringla över lite olivolja och krydda med salt, peppar och lite strösocker.
  3. Tillaga mitt i ugnen i 15 minuter.
  4. Koka 4 portioner pasta enligt anvisning på förpackningen. 
  5. Finstrimla 1 gul lök och 1 fänkål. Fräs allt i olivolja. Tillsätt 2 vitlöksklyftor (pressade), 1 msk äppelvinsvinäger, 1 tsk flytande honung och 1/2 tsk salt. Stek i 2 minuter.
  6. Rör ner 2/3 burk salviakräm och 1 1/2 dl vatten i grönsakerna och sjud i 2-3 minuter. 
  7. Blanda pastan med salvia- och fänkålsfräset, 3/4 påse babyspenat och ugnsbakade tomater&mozzarella. Det smakade jättegott!
En annan dag kom mannens äldsta son och åt tillsammans med oss. Då bjöd vi på Wokad lövbiff med ingefära, mynta och limecrème. Det var riktigt riktigt gott!

  1. Koka 4 portioner jasminris enligt anvisning på förpackningen. 
  2. Limecrème: blanda 1 dl crème fraiche, 1 tsk japansk soja och 1/2 tsk flytande honung. Rör ner finrivet skal från 1 lime (endast det gröna, det vita smakar beskt) och ca 1 msk limesaft.
  3. Finstrimla ca 600 g lövbiff. 
  4. Skala och skiva 2 morötter tunt. Kvarta 250 g champinjoner. Skala och finriv 1 bit ingefära (ca 3 msk). 
  5. Stek lövbiffen hastigt på hög värme i lite olja (neutral) i en wokpanna. Låt 2 vitlöksklyftor (pressade) steka med någon minut. Lägg över köttet på en tallrik.
  6. Tillsätt lite olja (neutral) i wokpannan och stek 1 påse wok Gold, champinjoner, morötter, ingefära och 1 tsk sambal oelek. Tillsätt 1 dl japansk soja, 2 dl vatten och det stekta köttet. Låt koka i 2-3 minuter.
  7. Strö blad från 1 kruka mynta över woken och servera med limecrème och jasminris
Det bästa med de här dagarna var att vi kunde sitta ute på balkongen och äta utan att frysa! Snart kommer det fler sådana dagar! Eller hur?! Efter regn kommer det alltid solsken säger min mamma! Idag vet jag inte vad det blir till mat! Tror jag tar en sväng med Lotta till Mirum Galleria! Lite shoppinglunch och REAfynd! Vi får vara glada om termometern orkar upp till 15 grader. Du ska ha en bra start på veckan!

(foton av mig )

12 kommentarer:

Lena/isklockan sa...

Här regnar det också.....Ja vad ska man ha till mat idag?? Får fundera. dina recept låter jätte goda.

Kram

Channal sa...

Linas är goda! Själv känner jag för en tonfisksallad! KRAM!

Paula´z Diarie sa...

Tänka sej, här skiner solen så smått. Lite mulet är det nog...
Idag blev det färskpotatis o korv till lunch...gott :)
Recepten låter ju goda :)

HA en fortsatt bra dag!

Kram,kram

Channal sa...

Hej Paula!
Mest regn hela dagen! Små stunder har solen tittat fram... har alltid hoppet på fint väder!

KRAM!

Blommiga Rutan sa...

Låter jättegott! Gillar vegetarisk, utan att för den skull vara vegeterian.

Här har regnet öst ner hela dagen lång, blev en mysig innedag med tända ljus.

Ha det så gott
Kram Anncathrine

Channal sa...

Jag med! Händer att jag väljer det vegetariska alternativet på meny när jag går ut och äter.

Inte fel på innedagar då o då!

KRAM!

Anneli Stålberg sa...

Ja, nu vill vi att solen och värmen kommer tillbaka och stannar. Vi behöver den så väl.
Kram!

Channal sa...

Absolut! Imorgon skiner solen! Nattinatti! KRAM Anna

Charlie sa ... sa...

Regn hos mig med, men just nu tittar solen fram lite. Jippie!

Anna, ni äter alltid så gott. Jag blir hungrig när jag ser bilderna och receptet,fast jag är mätt egentligen.

Du är så duktig med din LCHGF!!!

Stor kram och tack för din gulliga hälsning. Blir alltid så glad!! <3

Charlie sa ... sa...

LCHGF var något nytt. Ska fundera på vad det står för ;)

Channal sa...

TACK själv! Jag blir alltd glad för dina kommentarer!

Idag får vi hoppas på SOL!

Fin tisdag till dig Lotta! KRAM!

Channal sa...

G står nog för Good!

High Good Fat! ;-) Blir nog lättvispad grädde i kaffet idag, får tyvärr hoppa över whiskyn!

KRAM igen!