söndag 24 juni 2012

Midsommardagen!

...dagen efter en supertrevlig midsommarafton hemma var vi igår med ett stort gäng i alla åldrar. Vi var hembjudna till min Idas pojkväns föräldrar! Där var det tipspromenad (jag vann med alla 12 rätt), femkamp (mannen kom tvåa), kaffe&ananaspaj och grillat! 
En rolig solig dag precis som midsommar ska va!!
Idag regn och en skön innedag! När jag städade kylskåpet och skafferiet lyssnade jag på dagens sommarpratare David Hellenius. Han är ju helt galen, gillar honom skarpt! Igår var det en superstrong Anja Pärson! Gillar henne ännu mer!! Ja, NU ÄR det sommar på P1! Gillar't!!
Mannen har bjudit på Linas Gazpacho som är en spansk kall soppa som är gjord på råa grönsaker. Till det fick jag kalkonfilé med baconchips, salviakräm och grönsaker. Mmmmm... det smakade riktigt bra efter all midsommarmat! MUMS!! 

Varsågod här kommer receptet!
  1. Sätt ugnen på 200 grader. Värm 1 förp baguetter. Låt svalna.
  2. Bryn ca 400 g kalkonfilé (tinad) runtom i lite olivolja. Krydda med salt och svartpeppar. Lägg över i en ugnsform och tillaga mitt i ugnen i 15-20 minuter.
  3. Lägg ut skivor av 140 g bacon på en plåt och tillaga överst i ugnen i 10-12 minuter.
  4. Skär 2 röda paprikor, 1 gul paprika, 3/4 gurka, 4 tomater och 1/2 rödlök i mindre bitar.
  5. Lägg alla grönsaker i en matberedare eller bunke med höga kanter. Tillsätt 1 vitlöksklyfta (pressad), 3 dl vatten, 1 msk äppelvinsvinäger, 1 msk olivolja, 1 tsk sambal oelek och 1 1/2 tsk salt. Mixa till en slät soppa. Smaka eventuellt av med lite mer salt och svartpeppar.
  6. Blanda 1/3 burk salviakräm, 1 dl crème fraiche och 1 krm salt i en liten skål.
  7. Skiva 1 tomat, 1/4 gurka och 1/2 rödlök. Lägg över på en tallrik. 
  8. Skiva kalkonen tunt. Dela baguetterna på längden och lägg baguettelocken åt sidan. Bred salviaröran på baguettbottnarna. Fördela 1/4 påse babyspenat, skivad kalkonfilé, bacon, tomat, gurka och lök på baguetterna. Lägg på baguettelocken.
  9. Servera gazpacho med nygjord club sandwich.
(foton av mig )

12 kommentarer:

Blommiga Rutan sa...

Hej Anna!

Det där låter riktigt supergott!
Måste provas, har skrivit ut receptet.

Ja, visst var hon bra Anja! Så modig och klok.

Fortsatt trevlig söndag
Kram Anncathrine

Channal sa...

Riktigt strongt gjort av Anja! En bra start på Sommarpratarna!

Kul, en god kall sommarsoppa med sting!

Skön söndag till dig! Kram Anna

Anonym sa...

Älskar gazpacho. Så fräscht. Vilken mysig dag. Alltid kul med lekar. Kram Sahra

Channal sa...

Den är god! Ja, det är kul när man vinner =)
KRAM!

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Ni var duktiga på tipspromenad och femkamp du
och maken, roligt och träffas på midsommardagen.
Och vilken god mat han lagade.
Kramar
AnnaMaria

dianasdrommar sa...

Härliga bilder fina Anna :), resan hem gick sådär..åkte buss och det tog 8,5 timmar resten av familjen är kvar några dagar stor kram Diana

Channal sa...

Hahaha... ja, vilket flyt! Priset var fint också =)

KRAM!

Channal sa...

Stackare, seg busstur! Nu är du väl helt slut! Skönt att barnen får vara där ett tag till!
KRAM!!

Charlie sa ... sa...

Du är suveränt duktig, inklusive tipspromenader!

Gazpacho - gud så gott! Jag skulle kunna äta en hel tallrik nu på direkten. Ska spara receptet!

Skönt bilder...som alltid.

Stor kram!

Channal sa...

Hahaha nej, så är det inte riktigt! Men kul att jag äntligen fick vinna! Brukar säga att jag har mer tur i kärlek :-))

Jättegod kall soppa! Bara att mixa ihop grönsakerna med kryddor o vätska!

KRAM!!

Kakaobönan sa...

Det ser ut som du/ni haft en bra midsommarhelg! Fina och somriga bilder. Ida är som en härlig färgklick i sitt röda hår. Inte många som bär upp den färgen men hon passar i den! Så fin så!

Såklart du vann tipspromenaden...

Idag får du kura inne i regn. Fy tusan vad det regnar här. Tur jag inte har semester än.

Kram

Channal sa...

Visst passar hon i det röda! En riktig färgklick!! Som Arilel, den lilla sjöjungfrun!

Vi har haft en trevlig midsommar! Brrr... både igår och idag regn hos mig! Blir nog att sitta inne... men Lotta och jag måste in till stan och fixa lite till hennes visum till Kina!

KRAM!!