fredag 29 mars 2013

Gamla bilder är värdefulla!

redigerade i PhotoScape - antikt foto

 Grrrrr... ja, jag är lite sur just nu! Igår skulle jag ladda ner fina bilder till datorn från min Canon. 
Men det funkade INTE! Så trist och frustrerande när inte tekniken fungerar som den ska... suck o stön!
Därför har jag tagit bilder med min ajfån från ett gammalt fotoalbum. 
När barnen var små hade jag en jättefin systemkamera, en Nikon FE2! 
Jag tog så många bilder att det blev två tjocka fotoalbum per år.
Det bästa jag visste var att göra albumen fina och skriva små kommentarer. Det är så värdefullt idag!
Alla album är mina dyrgripar! Av det materiella är de det första jag skulle rädda om det skulle börja brinna!
 På vår gata var det fullt med ungar förr i tiden! 
De sprang och lekte med varandra och vi mammor satt och fikade.
Idag är det tomt... alla är unga vuxna! Ute i stora världen! Flera av dem följer jag på fb och Insta! 
Kul och spännande från att ha sett dem som små knattar och nu till stora egna individer!
Efter en runda var kaffepannorna i koppar fulla med smågodis!
Idag blommar det ingenting ute... men snön håller iallafall på att smälta bort!
Jag tycker om påsken. Långfredagen är lång och tråkig... skönt att få känna sig lite melankolisk!
Sen kommer ljuset... pånyttfödelsen... som en renässans kommer våren!
Det känns fräscht som en soluppgång... ljust, grönt, blommigt, varmt o soligt!
I mitt påskägg låg det ett nytt badrum och duschrum! UNDERBART!

En puss i påsk till alla... Anna
(bilder avfotade av mig med min iPhone4) 

18 kommentarer:

Bara Sara sa...

Ja tekniken är inte alltid lätt att förstå sig på- hoppas det löser sig!! Vilken gemenskap på gatan- kul för barn Och vuxna!! Långfredagen just lång och härlig, vilar skälv i soffan nu medan resten sv familjen köper present till mig:-) Kram!!!

Välkommen Hem! sa...

Vilka underbara bilder! Ja, tänk vilka album man gjorde förr- och världens plats tog de också! Haha. Borde skriva ut de bilder man tar idag för tänk... om man kanske inte ens kommer att kunna titta på dem i framtiden.
Kram på dig o tack för dina alltid lika fina kommentarer, vännen! Judita

Channal sa...

Tekniken suger!!
Ja, tänk vilket liv det var på gatan! Nu är de nästan vuxna hela bunten!

Present till dig! Spännande!!

KRAM!!

Channal sa...

Plats tar de alltid! En fin plats i hemmet! har gjort några fotoböcker digitalt via Fujifilm. De blev riktigt fina! Ska göra fler.

Det är lätt att ge dig fina kommentarer! Din blogg är underbar!
KRAM!!

Sahra sa...

Vaddå inte funkar. Du har laddat ned från den kameran tidigare?

Anonym sa...

Anna! Idag gick jag en lång promenad med grannen. Bl.a gick vi på gården vid fotbollsgatan. Tittade på port nr 11 och balkongerna, lekplatserna och lilla lågstadiet. Gick upp förbi Trasten och blåsiga höghuset, högstadiet och jympa hallen och fritidsgården. En riktigt nostalgi promenad! Kram

Channal sa...

Jag vet Sahra! Men nu, helt plötsligt funkar det inte!! Håller på och klurar ut felet! Avskyr detta! Blir GALEN! Det ska bara funka!! Kanske något fel på kameran. Det funkade med min iPhone!

KRAM!!

Channal sa...

Åh visst känner man en glädje att gå där! En rolig barndom!! Men samtidigt lite sorgset... livet rinner iväg! Var det så länge sedan vi sprang där... hela 70-talet gick vi i grundskolan!

KRAMAR!!

Home2tiny sa...

Så underbara bilder. Senast igår plockade vi fram gamla bilder o kikade på, härliga minnen som kommer tillbaka. Ha en härlig påskhelg o pöss på dig fina Anna.. Kramisar Tina

Martina sa...

Tekniken är bra när det fungerar...
Jag haller absolut med dig, fotoalbumen är sa värdefulla!!
Ha en jättefin paskhelg!
Kramar

Life´s Silverlining and I sa...

Vilka söta påskkäringar! Här hema har vi haft några söta också. Kram Nilla

Helenas enkla vardag sa...

Hej Anna! Nu är jag hemma från Trysil och jag måste säga att det var så trevligt att få träffa dig! Och vad kul att du följer med 4 /5 också, då får vi fortsätta prata! Du mina fotoalbum är också mina dyrgripar, synd att man inte håller på med den traditionen längre, men man tar alldeles för mycket kort nuförtiden!
Kram och glad påsk!
Helena

anettan sa...

Tekniken är helt underbar så länge det funkar som det ska. Vilka söta bilder. Ha en fortsatt bra påsk. Kram Anette

Channal sa...

Gamla fotoalbum går aldrig ur tiden! Så värdefullt idag!
KRAM!!

Channal sa...

Jättefin påskhelg till dig också! +15 har ni... underbart!
KRAM!!

Channal sa...

De är ju för gulliga när de kommer och ringer på dörren!
KRAM!!

Channal sa...

Härligt du hade det i Trysil!
Ska bli kul den 4/5!!
KRAM!!

Channal sa...

Vi är väldigt beroende av att tekniken funkar! Sårbart när det brakar!
KRAM!!