torsdag 14 mars 2013

I Annas kök och drömmar!

Ett stort fruktfat med massor av SOLIGA vitaminer på köksbordet!


 Igår bjöds det på Broccoli- och fetaostpaj med tomatsallad i Annas kök!
Riktigt god vegetarisk paj... bjuder på receptet här!

  • Sätt ugnen på 200 grader. 
  • Smörj en pajform med lite olja. Rulla ut 1 pkt pajdeg i formen och tryck till längs kanterna. Nagga botten med en gaffel. Förgrädda pajskalet mitt i ugnen i ca 10 min. 
  • Skär broccoli i mycket små buketter. Strimla 1/2 burk soltorkade tomater och 1/2 purjolök. 
  • Vispa ihop 4 ägg och 3 dl mjölk i en bunke. Tillsätt 2 pressade vitlöksklyftor och krydda med torkad timjan, paprikapulver, salt och svartpeppar. 
  • Fördela alla grönsaker i pajskalet. Smula över ett litet paket fetaost. 
  • Häll på äggstanningen och grädda mitt i ugnen i 20-30 min. 
  • Skiva tomater och lägg på ett fat. Ringla över balsamvinäger och olja. Strö på lite salt, svartpeppar och torkad oregano. Eller som jag har hemma, Krusmyntagårdens Salladskrydda.
  • Servera den nygräddade pajen med tomatsallad och gärna ett glas rött eller bara vanligt vatten!

Jag älskar Gotland! Första gången jag var där var tidigt 70-tal med min familj. 
Det var som att komma utomlands. Vill gärna dit i sommar om vädergudarna är på min sida. 
På Gotland finns Krusmyntagården... en vacker örtkryddgård. 
Där odlar de alla sina kryddor och de finns att köpa via nätet eller i vissa butiker. 
Kryddorna är så doftande och goda. Om du kommer till Gotland måste du besöka örtagården. 
En ljuvligt plats där dofter, smaker och färger möts med havet i horisonten!

Gotland Fårö... en vilsam plats för alla sinnen! 

Imorse hade vi -17 grader... brrr... då värmer alla semesterbilder gott!


Ler och dagdrömmer... längtar!


Varm Kram till alla... Anna

(fotograferat av mig med min gamla mobil och Canon G12)

28 kommentarer:

Sahra sa...

Låter mkt gott. Gillar när du lägger upp recept
Kram

Channal sa...

Kul! Varsågod!

KRAM!!

Bara Sara sa...

Vilken C-vitaminbomb!! Härligt!! Och det fina fatet, var kommer det ifrån?
Kram Sara

Helenas enkla vardag sa...

Den verkade ju jättegod! Trodde det skulle komma lite paj på posten idag! Hi hi!
Älskar också Gotland, var där för två år sedan, tyvärr inte världens bästa väder!
Har Krusmyntagårdens köttfärskrydda som ja älskar!
Kram helena

Viktkamp sa...

så fina bilder och så gott det ser ut =)

Channal sa...

TACK! Pajen rekommenderar jag varmt... jättegod!
KRAM!!

Channal sa...

Den kryddan är så god! De är proffs på kryddblandningar och sen vetskapen om att de har vuxit där på Gotland i regn och sol vid havet!

KRAM!!

Channal sa...

Tack, visst är fatet fint! Tycker jättemycket om det. Jag köpte det på ett "homeparty" hos en väninna. Minns inte företagets namn. Ska ta reda på det.

KRAM!!

Home2tiny sa...

Mmmm vilken god paj, perfekt till mig eftersom jag är veggis, så tackar för receptet. Jag som aldrig varit på Gotland vill verkligen dit efter sett dina undebara bilder, verkar vara en fantastisk plats att vara på. Ha nu en härlig fredag fina Anna. Kramisar Tina

Channal sa...

Du är vegetarian, vi äter det minst en gång i veckan! Oftast tar jag det eller fisk när jag är på restaurangbesök. Så Gott!

Du måste besöka Gotland Fårö, det är så VACKERT!!

KRAM!!

Life´s Silverlining and I sa...

Vilka härliga bilder från Gotland. Och den pajen ser supergod ut. Kram Nilla

anettan sa...

Mums vad det ser gott ut. Härliga sommarbilder. Kram anette

Lena/isklockan sa...

Den där pajen måste jag göra....Verkar super god. Jag gillar Gotland också jätte mycket. Krusmyntagården har jag varit vid....fint ställe.

kram

Channal sa...

Gotland är härligt och pajen var god! Mina bilder är sanna =)

KRAM!!

Channal sa...

MMMmmm... snart sitter vi ute och äter... eller?

KRAM!!

Channal sa...

Visst är Krusmyntagården fint! Bara få gå där och dofta in alla örtkryddor!

KRAM!!

Charlie sa ... sa...

Å, Anna! Älskar dina blogg, dina bilder, dina recept, dina fina ord. Och Gotland! Jag åker med ;)

Ha en underbar helg!!

KRAM
lotta

dianasdrömmar sa...

Åh Anna, härliga bilder, längtar till våren och sommaren men snart så..kram Diana

Paula`z Värld sa...

Godmorgon!
En trevlig fredag önskar jag dej!

kram

Channal sa...

Tack! Du är en riktig vitaminspruta! Alltid så rar!! Precis vad jag behövde nu på morgonen!!

KRAM!!

Channal sa...

Tack! Nästa helg delar vi kuppe! Ska bli kul! Då får vi Tina upp tjälen!
KRAM!!

Channal sa...

Detsamma till dig Paula!
KRAM!!

Coolaannna sa...

Bästa godiset! Och ja, jag har varit på Gotland en gång och det var förra sommaren. Blev totalt förälskad! Vill alltid åka dit igen <3

Kram finaste du!

Ps..Har ni gjort nationella idag!?

Annika sa...

Mmmmm...vilken GOD!!!
DEN ska jag göra!
MUMS!!!
OCH Gotland, ja vilken plats på jorden!!
OCH framförallt Fårö!
Magiskt.
Vill också tillbaka.
Det var såååå länge sen sist!!
KRAMAR!!

Martina sa...

Mums! Det där sag inte bara gott ut men även fint och fräscht!
Jag gör som du, tittar tillbaka pa härliga semesterbilder i väntan pa finare och varmare väder.
Ha en riktigt fin helg!
Kramar

Channal sa...

De nationella görs idag! Själv är jag ledig på fredagar!

Gotland är underbart!! En stuga där skulle inte vara helt fel =)

KRAM!!

Channal sa...

Fårö är magiskt! En dag kommer vi dit igen Annika!

KRAMAR!!

Channal sa...

Visst kan man leva på det länge! En semester sitter kvar hos mig ännu längre tack vare alla fina bilder jag tar! Bästa minnet! Bilder blir bara mer värdefulla ju längre åren går!

KRAM!!