lördag 16 mars 2013

I Annas kök!

Igår puttrade den stora röda järngrytan på spisen... mustig köttfärsgryta stod på menyn! 
  
  
 Blir lite same o same på min blogg... men det är så mitt liv ser ut just nu! God mat, sköna promenader ute i vinterlandskapet och tulpanerIgår var jag trött som en gnu (inte för att jag vet hur trött en gnu är) så det blev en enkel fredagsmiddag. Persiljetoppad köttfärsgryta! Bjuder på receptet här...
  • Skala och tärna 2 bakpotatisar. 
  • Skala och skär 250 g morötter i tunna slantar. 
  • Bryn ca 500 g nötfärs i 1 msk olja under omrörning i en rymlig gryta. 
  • Tillsätt 1 msk senap, 2 msk tomatpuré, 1 l vatten och 2 tärningar grönsaksbuljong. Lägg ner potatis och morot. Låt koka i 10 min. 
  • Under tiden: strimla ca 250 g vitkål tunt.  
  • Skiva 1/2 purjolök tunt. 
  • Lägg ner purjolök och vitkål i soppan och koka i ytterligare 5 min eller tills potatis och morötter är lagom mjuka. 
  • Tillsätt 1 msk kinesisk soja och smaka av med lite salt och svartpeppar. 
  • Strö finhackade blad från 1/2 kruka persilja över soppan.
Vad blev det till lunch i Annas kök idag då? Jo, Krämig pasta med kassler och soltorkade tomater! Det var jättegott och vi är mätta och belåtna... receptet kommer här! 
 
 

  • Koka pastan!
  • Skär ca 500 g kassler i cm-stora tärningar. 
  • Finhacka 1 gul lök och 1/2 burk soltorkade tomater. 
  • Fräs löken i lite olja i en stekpanna. Tillsätt tomaterna och fräs ytterligare någon minut.
  • Rör ner 1 dl crème fraiche, 3 msk senap och 1pressad vitlöksklyfta i pannan. 
  • Häll ner 1 burk körsbärstomater och låt koka ihop.
  • Tillsätt den tärnade kasslern till såsen. Rör om och smaka av med svartpeppar. Låt allt bli varmt. 
  • Severa kasslersåsen med nykokt pasta på en rucolabädd. Gott med oliver och finriven parmesan till.
Bon appetit! 


Kram till alla... Anna

(fotograferat av mig med min Canon G12)

6 kommentarer:

Karla sa...

Hej! Åhh det ser väldigt gott ut! Och dina tulpaner...ja! Underbara!
Ha en bra kväll,Karla.

Channal sa...

TACK!

Du ska också ha en bra kväll!

KRAM!!

Life´s Silverlining and I sa...

Vilka fina tulpaner! den vasen gillar jag mer och mer nu när jag ser den lite på olika ställen. Men du har en trevlig tillvaro med promenader, blommor och god mat. Kram Nilla

Helenas enkla vardag sa...

Härliga recept Anna! Vasen älskar jag, det är verkligen en tulpanvas!
Kram helena

Channal sa...

Jadå, min tillvaro är bra! Visst är vasen fin!
KRAM!!

Channal sa...

Goda och enkla recept! Den vasen har ju du också. Jättefin!
KRAM!!