onsdag 28 juni 2023

Bland rosor, smultron, borr-, bank- och sågljud!


Ja, här har det varit som en byggarbetsplats sedan midsommarveckan... men nu är det klart!
Vi har 16 solpaneler på vårt hustak... att varje solpanel var så stor visste jag inte.
Du ser på bilden nedan... och att sexton sådana fick plats är otroligt!




Utsikten under midsommar var inte så kul och inte kunde vi sitta på baksidan.
Men vad gjorde det när vi har vår balkong och vårt sommarbo.
Ser ni att jag har lyckats med mina hortensior som jag fick vid skolavslutningen. KUL!



Vi är översållade med smultron... finns det något godare?
Jag har tyckt lite synd om grabbarna som har jobbat hela dagarna uppe på taket i denna värme.




Ett grannhus längre bort som har solceller på sitt tak fick en elkostnad på 14 kr.
En annan granne gick 4 kr PLUS! Haha... lite skillnad mot en el-månadsräkning på 3000 kr.



Igår plockades alla ställningar ner och på fredag kommer en besiktningsman för att syna arbetet.
Så snart kan vi se hur mycket el det kommer att ge oss.



Det känns bra och rätt att förnya huset med solceller... både för miljön och husvärdet.
Solenergi har inte någon negativ miljöpåverkan! 


Man brukar krasst räkna med att efter 2,5 år har solcellerna 
producerat lika mycket energi som det krävdes för att tillverka dem. 
Med andra ord har solcellerna återbetalat energi. 
Detta brukar man kalla för energiåterbetalningstid.


 Solenergi är förnybar... och det betyder att energin kommer från källor som hela tiden förnyas i snabb takt. 
Exempel på förnybar energi är bl.a. vattenkraft. vindkraft, geotermisk energi och solenergi☀️
Och det bidrar inte till några utsläpp när den producerar värme och el. 
När solens strålar omvandlas till energi avger den inte det minsta koldioxid eller utsläpp 
som kan påverka vår miljö negativt till skillnad från fossila bränslen.



Må solen lysa på dig min kära läsare var du än är!
Kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig)

8 kommentarer:

Monica sa...

Vilket jobb i hettan. Tur det finns folk som både vill och orkar att vara inom en mängd olika yrken.

Tänkt på det här för det grävs upp för nya värmesystem och vatten och den torra jorden yr runt killarna. De verkar både duktiga och metodiska.

Och så stora panelerna är och så många som fick plats. Och så skönt att ha det gjort. Och nu verkar vi bli ett soligt land och så bra att ta vara på den rena energikällan.

Kram, idag tror jag det varit varmaste dagen här i södra Stockholm.

Channal sa...

Hej Monica! Ja, idag har det varit hett! Stackars grabbar, svartklädda var de också. Tur att de är unga. Jag känner att jag inte fixar denna värme lika bra som förr i tiden. Då njöt jag av den och låg och pressade i solen. Blir lika varmt och soligt imorgon. KRAM

Monika sa...

Vi har också beställt solpaneler. De kommer i augusti, får se vad vi har för värme då.
Jag har alltid gillat solenergi men gillar inte alls vindkraft. Jag gillar inte ens när det blåser.
Kram Monika

Mamma C sa...

Men så smart och bra med solcellspaneler på hustaket.
Vi har haft firmor som räknat på solpaneler hos oss med. Men vi har ett så bra elavtal redan. Så firmorna som räknat på kostnaderna för solpaneler kan inte komma ner så lågt ändå.
Så kul att du klarat din hortensia.
Ha en fin och bra torsdag.
Kram Carin

Anonym sa...

Hej Monika! Spännande att ni också ska skaffa det. Jag gillar när det blåser för då blir elen mkt billigare. Det märks direkt på elräkningen.

Tänk, En stor stolpe vindkraftsverk försörjer 6000 hushåll. Hela Krokek! Fantastiskt! Men tyvärr har vi ingen här. I Småland och i Skåne finns det många vindkraftsverk men knappt inga i Östergötland, konstigt. Förstår inte det. Jag gillar INTE kärnkraft brrr… eller fossila bränslen. KRAM

Anonym sa...

Hej Carin! Tack, visst är det kul att hortensiorna mår bra! KRAM

Från Glam till Damm sa...

Solpaneler är framtiden. Vi har dem uppe på fäboden och de driver i princip allt. Man blir sjävförsörjande.

Synd bara att det är med hållbar miljövänlig energi som med ekologisk mat. Extra dyrt och att inte alla hår råd. Det skulle behöva vara tvärtom.

Skönt att de är på plats och att huset inte längre är en byggarbetsplats.

Vilken prunkande trädgård du har! Mina orkideer inne ser ut lite som den i mitten....Men de kommer och går.

HA en riktigt fin dag!

Varm kram,

Anneli

Channal sa...

Hej Anneli! Mat har blivit dyrt... tycker inte att skillnaderna är så stora idag som tidigare. Men visst borde det vara billigare! Sen att vi inte kastar mat utan tar hand om allt. Har sett dina Hello Fresch, mums! KRAM