lördag 24 juni 2023

Sommar, sol och lata dagar...

Kära vänner! Oavsett om du har firat ensam, med släkt eller vänner, 
hoppas jag att du har haft en härlig midsommarafton. 


Min Midsommarafton blev lite annorlunda i år!
Vi brukar alltid ha lite folk här hemma men i år var det bara maken och jag.
Att det bara var vi två valde vi själva... och det uppskattade jag. 
Min ork är inte som tidigare, men jag känner att jag snart är på topp igen. 

JISSES VILKET FROSSERI OCH VILKEN UNDERBAR DAG VI FICK!
Vi startade midsommarafton med sillunch på balkongen... 



Sillunchen hade jag förberett kvällen innan... jag gjorde den godaste sillbakelsen.  
2017 var mammas första Midsommarafton utan pappa.
Då var hon här hos oss och jag minns att jag då gjorde en jättegod silltårta.
Det var det receptet jag gjorde våra sillbakelser på. Du kan se receptet HÄR!
Till sillbakelsen tog vi en kall lager och en god liten rosa snaps, O.P. Andersson Petronella.
Jag gillar inte snaps med denna passade mig i smaken. 
Den är inte så stark och den smakar massor av hallon med lite anis.
Efter lunchen tog vi en promenad ner till vårt sommarbo.
Där blev det bad och dessert... +26° och svalkande vindar. Ljuvligt!



Söta jordgubbar, vaniljglass och nyslungad honung... mmm till en hederlig svensk kopp kaffe.




Vet ni vad? Jag hamnade i matkoma efter allt gott jag ätit.
Jag låg och vilade inne i sjöboden och lyssnade till vågorna... så rogivande och skönt!
Jag somnade visst till och sov i två timmar enligt maken. 
Det är det som är så härligt med sommaren att allt saktar ner på något sätt. 
Det är nu vi har tid för avkoppling och återhämtning!


Och midsommarafton är lååång och kvällen är ljus... älskar't



Chill och småprat på balkongen när vi kom upp från vårt sommarbo... 
Bjöd på en läskande jordgubbs- och rabarberdrink. 


På kvällen grillade vi... och hur gott smakade inte detta fast vi hade ätit mest hela dagen?


Grillad lammrostbiff, klyftpotatis med rosmarin, 
honungsgratineade tomater och kall citronsås med vitlök till ett glas rött.


Skål älskling och tack för en underbar dag... ♥ ♥ ♥ 



Må solen lysa på dig min kära läsare var du än är.

Kram till alla... Anna
(Alla bilder fotade av mig.)

2 kommentarer:

Mamma C sa...

Vilken skön och härlig midsommarafton du och maken hade.
Det var mycket gott som ni åt med under dagen.
Ha en lika fin och skön midsommardag nu med.
Kram Carin

Anonym sa...

Hej Carin! Tack! Lustigt nog är jag hungrig igen😁 Önskar dig detsamma! Ha en fin midsommardag🌸🌼 KRAM