måndag 26 juni 2023

Restaurang två hjärtan❤❤

Kära vänner! Välkommen till Annas kök och känn spisvärmen!
Vill bjuda på sommarens godaste och lite annorlunda hamburgare.


Jureskogs tryffelburgare... 
Med karamelliserad lök, rostad lök och cheddarost.

Johan Jureskog var ju med i årets Let's Dance. Han var den som åkte ut föst.
Men med denna hamburgare som vi fick via Linas Matkasse blir han en vinnare!


 Karamelliserad lök...
Skiva en gul lök. Stek i olja på medelhög värme ca 3 min, tills den fått fin färg. 
Tillsätt 1/2 msk socker, 1/2 msk vinäger och 1/2 dl vatten och sjud löken tills vätskan kokat bort.


Rostad lök...
Skiva en gul lök. Lägg i en bunke och blanda med salt och vetemjöl. Låt stå 5 min. 
Hetta upp neutral olja i en stekpanna eller liten kastrull. 
Skaka av överflödigt mjöl från löken och fritera tills den är frasig. 
Låt rinna av på lite hushållspapper. Hmmm... ibland önskar jag att jag ägde en fritös.


Tryffelburgare...
Skär två skivor av ½ frp av Jureskogs hamburgerfärs - fint svenskt nötkött. 
Ta bort plasten på varje burgare, platta till och forma burgarna. 
Krydda med med salt och lite nymald svartpeppar. 
Det blir väldigt stora maffiga hamburgare... vill du ha mindre går det bra att göra fyra st.


Lättar upp hamburgebilder med våra vackra Fredsrosor - Peace Rose. 
Så läckra på ett annat sätt än de saftiga hamburgarna... hahaha!



Hetta upp lite smör och olja i en stekpanna. Lägg ner burgarna och tryck till med en stekspade. 
Stek burgarna på hög värme ca 3 min per sida, tills de är helt genomstekta (innertemp 72 °C). 
Lägg cheddarost ovanpå burgaren i stekpannan och låt osten smälta. 
Rosta hamburgerbröd (Briochebröd) med insidan ned i den använda stekpannan.


Till hamburgaren...
 Skär saltgurka i skivor. Lägg tryffelaioli på bottenbördet. 
Lägg på gurka, hamburgaren med smält ost och den karamelliserade löken. 
Avsluta med friterad lök innan locket läggs på. 



God skivad gurka - Kinda saltgurka, en östgötsk delikatess.


Jag serverade den med klyftpotatis... lite lyxigare kanske med egen pommesfrites. 
Jureskog vill förändra synenen på snabbmat och det har han gjort. Det är ju enkelt och gott!


Vill även bjuda på något lättare än en maffig hamburgare i sommarvärmen.

Jag älskar hummus, speciellt min egen om jag får säga det. 
Lägg 1 förp kikärter, sköljda och avrunna, i en bunke. Pressa i två vitlöksklyftor. 
Tillsätt 2 msk olivolja, saft från 1/2 citron, 1 msk vatten, 1/2 tsk salt, 
1 tsk spiskummin och en knivsudd cayennepeppar. Mixa slät med stavmixer! Jösses så gott!

Men nu tänkte jag för första gången ge mig på att göra egen falafel.


Falafel med myntasås, grönsaker och tortillabröd 
Detta recept är ett samarbete med ViktVäktarna och Linas Matkasse för två personer.



Förberedelser...
Grovhacka en schalottenlök. Häll av och skölj en ask kikärtor. Finhacka 20 g bladpersilja. 

 Falafelsmet...
Lägg schalottenlök i en rymlig mixerbunke. 
Tillsätt 1½ pressad vitlöksklyfta, kikärtor, 1½ tsk spiskummin, 3 tsk malen koriander, 
1½ tsk sambal oelek, ½ tsk salt och msk neutral olja. Blanda ner 2 msk vetemjöl och bladpersilja. 
Mixa snabbt med stavmixer till en grov smet. Låt stå och dra ca 15 min i kylen. 


Falafel... 
Forma små runda bollar av kikärtssmeten. 
Hetta upp neutral olja i en stekpanna och stek falafeln runtom ca 5 min, tills den fått fin färg. 
Sänk värmen och låt steka ytterligare ca 2 min, tills de är helt genomstekta. 
Låt rinna av på hushållspapper. Det var svårt att få dem runda och fina när jag stekte dem.


Halvera cocktailtomater och strimla rödlök. 


Myntasås...
Hacka 20 g myntablad. Blanda 1 dl matyoghurt med ½ finriven vitlöksklyfta, 
½ finriven citron och mynta i en skål. Smaka av med lite salt. 



Lägg några falaflar tillsammans med lite krispsallad, halverade cocktailtomater, 
strimlad rödlök och myntasåsen i tortillabröd. 


Servera resterande falaflar, myntasås, bröd, lök, sallad och cocktailtomater som tacos.
Ja, så att man får mixa ihop sin egen falafelrulle. Festligt och gott!

Oj, oj nu ska maken och jag åka iväg och äta ännu mer gott! 
Trevlig kväll till dig min kära läsare.

Smaklig måltid och kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig) 

4 kommentarer:

Mamma C sa...

Tack för de smarriga recepten.
Kul att lära sig något nytt. När jag karamelliserat lök så har jag bara stekt den och sedan haft på socker. Nu ska jag testa som du gjort.
Ska testa ditt recept på falafel med. Lite skoj, för vi pratade om vegetariska rätter när Julia och hennes kompis var hos oss. Då var just falafel som Julia och hennes pappa gjorde när de ville äta nyttigt.
Ha en fin och bra dag.
Kram Carin

Anonym sa...

Hej Carin! Hoppas du lyckas få runda falafel när du steker dem. Mina blev lite osymmetriska! Men goda! KRAM

Monica sa...

Oj så mycket gott! Vad proffsig du är! När jag läst gick jag in och gjorde spröda sötpotatisklyftor med lite olika tillbehör. Så gott det med.
Hummus gillar jag med och falafel men aldrig gjort dem själv. Imponerad, ser väldigt goda ut och säkert godare än dem man får ute.

Anonym sa...

Hej Monica! Tack! Det är bara att våga o testa o följa recepten! Det är roligt o spännande med kryddor. KRAM