torsdag 8 juni 2023

☀️Rethymnon - Kreta del III 🇬🇷

Kära vänner! Jag säger bara: Hurra för härliga dagar! Sol, strand och hav varje dag.



Vi låg vid stranden varje dag förutom den dagen vi var på en heldagsutflykt.
Den här dagen var magisk... 23° och vindstilla. Hav och himmel flöt mer eller mindre ihop.
Njuter av att se tillbaka på fina dagar ⛱️


Maken han badade både i havet och poolen. Jag badade faktiskt inte någon gång.
Jag var bara små stunder i solen. Annars låg jag mest i skuggan och hade det underbart.
Det skulle bara kännas konstigt att bada med ärren och proteser... det blir blött och kallt.
Tur att det inte var 30° som i Parga förra sommaren. Då hade jag varit tvungen att bada...


Lunchen tog vi alltid uppe vid hotellets pool... deras rödbetssallad med fetaost var hiskeligt god.



Efter lunchen var det skönt att bara ligga och tomglo vid poolen...


Älskar de ljumma kvällarna... och det där med att få fixa till sig innan utgång det är en speciell känsla.



Vi bodde närmar 2 km från Rethymnons Gamla stad så det blev minst 10.000 steg varje dag.
Det gjorde oss bara gott och vi gick i en lugn takt. Ingen powerwalk här inte.
Så mycket fint att fotografera. Så är man ute och går med mig... ja, då blir det många stopp!


Den här kvällen promenerade vi till den venetianska hamnen...
Den är vacker som ett smycke och en av de mest romantiska platserna här på hela Kreta. 
Detta är en liten levande fiskehamn... här kommer de med färsk fisk varje morgon.
Alla de små tavernorna ligger som ett pärlband bredvid varandra... känns lite som en filmkuliss.


Maken ville bjuda mig på en fin födelsedagsmiddag här i den lilla romantiska fiskehamnen.
Denna resa var min 60-årspresent och jag är så tacksam att vi kom iväg på den.


Maken vet att jag älskar fisk och skaldjur så det blev det med råge. 
1000-TACK älskling!



OMG! Jösses så GOTT ALLT smakade... och vi satt länge, länge och åt.
Först kom det in det godaste vitlöksbrödet med tomat och sammetslen tsatsiki.
Ett stort fat med grillade jätteräkor, små friterade bläckfiskar, kall dipsås och apelsin att pressa över. 
Efter allt detta kom kronan på verket.
En grillad stor vit fisk - seabass (havsabborre) med goda tillbehör.
Mmm... grillade potatisar och grönsaker till citronsås.
VILKEN MAT, vilken födelsedagsmiddag! Älskar att maken skämmer bort mig!





Verkligen mysigt att sitta här på kvällen när solen gick ner och belysningen tändes och fyren upplyst. 



Efter maten blev det en rundvandring i gamla stans gränder... ett myller av folk. 
Mängder av tavernor, kaféer och snabbmatställen och självklart affärer av alla de slag.


Byggnaden nedan är från 1600-talet och användes som mötesplats för venetianska adelsmän. 
Idag är det en utställningslokal där man kan handla kopior av allehanda antika föremål.



Må solen lysa på dig min kära läsare var du än är!
Kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig) 

8 kommentarer:

Anonym sa...

Ännu fler härliga bilder; det blå havet och himlen, den fantastiskt goda maten och gott vin därtill... och ännu mer att se och uppleva! Jag förstår att ni var mer än nöjda med er resa och skönt att koppla av och ta det lugnt :). Kram, Annika

Mamma C sa...

Så vackra bilder från staden och hamnen.
Vilken födelsedagsmiddag, mums så gott. Förutom bläckfisken då. Har lite svårt för det faktiskt.
Ha en fin torsdagskväll.
Kram Carin

Monica sa...

Åh så mycket vackert och åh så god mat. Säger igen, som en saga. Ser underbart ut allt. Och mycket att se och uppleva och jag gillar folk också, att det är liv och rörelse i allt det vackra.
Och undrar om du hittade något som du gärna ville ha? Själv är jag svag för fina väskor när jag reser, ja fina skor hittar jag också ibland.

Anonym sa...

Hej Annika! Härliga dagar, njuter själv av bilderna från vår resa. KRAM

Anonym sa...

Hej Carin! Tack! Maken är inte heller så mycket för bläckfisk. Men de här små färska friterade var något extra. Jättegoda! KRAM

Anonym sa...

Hej Monica! Det är kul att titta i alla butiker. Det som kom med hem var lite god dricka och presenter till Frank o Alma. KRAM

Annika sa...

Älskar sådana där blåa dagar när himmel och hav flyter ihop i ett.
Ljuset på dina bilder är magiskt.
Och Chanel för Channal. Alltid.
Kramar!

Channal sa...

Hej Annika! Ljuset var magiskt! Hahaha... Chanel for ever =) KRAM