fredag 30 juni 2023

Riktigt trevligt var det igår och idag också!


Även idag tog vi en tur med min elbil norrgående på E4:an. 
Oj, vad fort bilen laddar av solen tack vare våra solceller! Häftigt!
Denna gång styrde vi mot Nyköping och Runtuna.



Makens storebror fyller nämligen 75 år idag. Det blev lite skönsång - Ja må du leva och en blombukett!
Vi hade jordgubbs-kylväskan med oss med vispad grädde, jordgubbar och nyslungad honung.
Makens brors fru mår inte bra... hon får palitatifv hemsjukvård. Det är tufft!
Vi satt i deras trädgård och fick i alla fall en liten fin stund tillsammans.




Inte långt ifrån där makens bror bor ligger Vacker vardag och det stället kan jag inte bara åka förbi.
Om ni får möjlighet ska ni bege er till Vacker vardag. Den första september slår det nämligen igen!
Själva konceptet ska inte försvinna. Bara byta lokaler... till en mycket större gammal slottslada.

Här är det mysigt och trevligt... när vi kom började det att regna.
Ett välkommet regn... underbart skönt! Vi blev serverade och fick sitta inomhus.







Här satt vi fint i den lila lilla salongen... vi kunde höra hur regnet smattrade på fönsterblecket.


Stekt inlagd strömming på rågbröd med skivad potatis toppad med picklade rödlök blev min lunch idag


Maken och jag delade på efterrätten... morotskakan med syltade hallon till varsin kopp kaffe.
Vi kunde inte låta bli... vi har ingen karaktär alls. Men gott var det!
Väl hemma hade regnet gjort gott för rosorna... och gräsmattan.

Jag tog en liten promenad i trädgården med min iPhone. 
Vid rosbusken Maiden's blush kan jag stå länge och dofta in den ljuvliga rosdoften... mmm.


Min mormor Idas favorit... klätterrosen New Dawn.


Nu börjar rabattrosen Fairy blomma för fullt med sina miniatyrrosor i klasar.
En trogen rabattros som jag älskar.



Klätterrosen Coral Dawn... kan det vara mer rosa? Precis som rosen på prinsesstårtan.


Min favorit... den storblommiga Fredsrosen - Peace Rose som går i vanilj, grädde och rosa.

Allt gott till dig min kära läsare!
Kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig)

8 kommentarer:

Monica sa...

Åh så vackra rosor! Peace-rosen hade mamma, hennes favorit. Såg att så mycket vackert försvann i mitt föräldrahems trädgård, igår sa vi: varför köpte vi inte det? Ja, var inte riktigt rätt tid men vi köpte sommarhus ett par år senare nära.

Och Vacker vardag har jag besökt, sånt där ställe som är underbart att besöka och så mycket fint det finns i Sörmland. Ett väldigt vackert landskap.
Efterrätten såg inte så dum ut🙂och strömming är ju bara så gott! Kram

Channal sa...

Hej Monica! Visst blir man lite ledsen när de bara river bort det gamla. Flera av mina rosor har funnits i många många år! Älskar dem. Du får plantera en Fredsros vid ert sommarhus. De är magiska. Visst är det fint på Vacker vardag! KRAM

Monika sa...

Vet ju att Sjöfallets honung ligger i Finspång. Åker du dit och köper din nyslungade honung eller har de någon återförsäljare i Norrköping?
Har varit på Vacker vardag 1 gång, då var det fint väder och vi kunde sitta ute. Träffade den mannen på Wreta gästgiveri tidigare när han hade det.
Kram Monika

Anonym sa...

Hej Monika! Sjöfallets honung är favorithonungen! De kommer till RekoRing Norrköping vid SMHI. Där handlar jag närproducerat. Ett smart koncept!

Vi pratade med ägaren igår och Wreta var ett riktigt smultronställe. Så synd att det försvann. Men Vacker vardag är som en lillasyster till Wreta. KRAM

Mamma C sa...

En fin och trevlig dag ni haft fast det kom lite regn.
Ett ställe som jag aldrig varit på när vi bodde i Sverige. Men det såg väldigt mysigt ut.
Så många vackra rosor du/ni har i trädgården.
Vi hade många fina rosor i trädgården i Loddby. Men nu tror jag inget finns kvar som vi hade grävt ner i den.
Ha en fin lördag.
Kram Carin

Anonym sa...

Hej Carin! Tack! Jag är så glad för mina rosor. Flera som jag har satt under åren men som inte har klarat sig. Men dessa de bara blommar o blommar. Kul! KRAM

Från Glam till Damm sa...

Vilken fin utflykt ni fick med samvaro och fika. Vilken ledsam situation för din svägerska. Jag beklagar, men ändå så fint att det finns hemsjukvård och änglarna på de palliativa teamen.

Du är så bra på att hitta små mysiga ställen! Vacker Vardag ser så trevligt ut.

Jamen visst blev det bra med lite regn för allt som växer. Så vackra rosor du har i din trädgård. En dag skall jag också ha det :-)

HA en riktigt fin helg.

Varm kram,

Anneli

Anonym sa...

Hej Anneli! Tack! Det finns så många mysiga ställen att upptäcka… säker i Dalarna också. Tragiskt och tufft att hamna i slutändan, du har själv sett det nära. Som du säger, all personal är fantastiska. Vilket jobb de gör. KRAM