tisdag 13 juni 2023

Sommaravslutning pĂ„ stan📚 ☀️


Lördagen den 3 juni blev en riktig kulturell dag för mig... startade med 11-kaffe med det hÀr gÀnget!


Mina bokslukare och jag möttes i KnÀppingsborg pÄ Tinas Café.
Maria, Eva, Ulla, Ellen och Ulrika.


Hos Tina finns det alldeles för mycket gott att vÀlja pÄ...


Jag tog deras goda galett med lax, lagrad ost, rödlök, ruccola och citron.
Till kaffet blev det en jordgubbsrulle... en sommardröm för smaklökarna.
Medan vi Ă„t och njöt av allt gott pratade vi om boken "Den hemliga kvinnan". 
En BRA bok enligt alla! Den skulle bli perfekt som en miniserie.
Jag kommer skriva mer om boken senare.



MÀtta, glada och belÄtna promenerade vi vidare till konstmuseet StÄhls Collection.



StĂ„hls Collection Ă€r vĂ€rt ett besök... 
HÀftiga stora lokaler i en av Norrköpings gamla pampiga textilfabriker.
Samlingen pÄ ca 170 konstverk visas i yllefabriken som Àr insprÀngd mellan bostadshusen.
Stora mÀktiga tavlor... modern samtidskonst. Det Àr en upplevelse att bara fÄ gÄ omkring dÀr.



Älskar alla varma fĂ€rger... speciellt tavlan broderad med silkesgarn... som en Missoni pĂ„ duk.


Tavlan nedan tyckte jag om... kÀnslan var som en modern Claude Monet.
FÀrgerna, nÀckrosorna... men jag tror att det bara var jag som sÄg det.




Mumintrollet i en modern tappning... min absoluta favorit var den stora hösttavlan nedan.


Efter tre timmar var jag helt slut men lycklig... en supermysig förmiddag. Tack alla, sÄ glad för er!
Bara att Äka hem och vila... för pÄ kvÀllen var det dags att se Trollflöjten live pÄ bio.
Det var jÀttelÀnge sedan som jag bokade dessa tvÄ biljetter till maken och mig.
DirektsÀnd opera frÄn Metropolitan i New York pÄ Cnema som ligger i Industrilandskapet.





Det var en hÀftig upplevelse att se Trollflöjten. MÀktig musik... jag rös nÀr nattens drottning sjöng.
En fÀrgsprakande uppsÀttning med fantasifulla kostymer och otrolig scenografi.
Sen var det smockfullt med hĂ€ftiga ljudeffekter... och det var en lĂ„ng förestĂ€llning som gick fort.

KvÀllens soundtrack... en av mina favoritarior. Denna frÄn Ingmar Bergmas TV-uppsÀttning 1975.
Den sÄg jag tillsammans med mina förÀldrar 12 Är gammal och jag blev helt tagen.


NÀr vi Äkte hem pÄ kvÀllen fick vi en magisk mÄne till följe.



Jag somnade gott med ett stort leende pÄ lÀpparna...
Allt gott till dig min kÀra lÀsare!
Kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig) 

8 kommentarer:

Monica sa...

Åh vilken fin och hĂ€ndelserik dag. Ser helt underbart ut allt med roliga och intressanta upplevelser och den jordgubbsrullen vill jag gĂ€rna ha till mitt kaffe🙂.
En vÀldigt varm dag idag, vi vilar ut lite efter sörmlandsÀventyr i fyra dygn. Vi sa pÄ hemvÀgen, det Àr som hela naturen ler mot oss, sÄ vackert överallt med gods och gÄrdar, grönt med mycket betande djur och sjöar och dalar, fint kuperat. Och trevliga mÀnniskor.

Annika sa...

Vad hÀrligt med er klubb!
Perfekt med stÀllet ni var pÄ. Vilka goda bakverk. MUMS!!!
GILLAR höghuset som liksom strÀcker sig över vattnet!! Coolt!
Älskar gamla industrikvarter.
Hösttavlan med asparna, Àlskar den!! helt underbart! vem Àr konstnÀren???
ÄLSKAR Trollflöjten och Ingmar Bergmans version var jag ocksĂ„ helt tagen av som liten, sĂ„g den flera gĂ„nger.
Musiken underbar.
BÄde opera och balett gör sig bra pÄ bio!
Kramar!!!

Anonym sa...

Hej Monica! Älskar Sörmlands landskap! BĂ„de maken och jag har vĂ„ra rötter dĂ€rđŸ„° Precis som du sĂ€ger: Naturen ler mot er. Eller som Selma Lagerlöf skrev nĂ€r Nils Holgersson flög över Sörmland: ”Den sköna lustgĂ„rden”. KRAM

Anonym sa...

Hej Annika! Tack, jag gillar ocksĂ„ ”skyskrapan” sĂ„ cool! Visst Ă€r Trollflöjten fantastisk!

KonstnĂ€ren Ă€r Ben Sledsens frĂ„n Belgien född 1991, tavlan heter Autumn Walk (2020-2021) i olja o akryl. Älskar den!

KRAM

Mamma C sa...

Vilken dag med sÄ mycket trevligt och intressant med.
Det dÀr cafét har jag aldrig hört talas om, nÄgot nytt kanske?
Har inte heller varit i StÄhl Collection nÄgon gÄng heller.
MÄnga fina och vackra konstverk fanns det att se pÄ.
SÄ hÀftigt att gÄ och se trollflöjten pÄ bio.
Ha en fortsatt fin tisdagskvÀll.
Kram Carin

Anonym sa...

Hej Carin! NÀsta gÄng du kommer till stan mÄste du ta en fika pÄ Tinas Café i KnÀppingsborg. StÄhls Collection Àr vÀrt ett besök!

KRAM

Hannas krypin sa...

Men sÄ trevligt du haft det. TÀnkte direkt nÀr jag sÄg första bilden att det dÀr mÄste vara frÄn Norrköping. Fantastiskt vackert omrÄde. Vad roligt att se trollflöjten, har inte hört talas om den tidigare.

Channal sa...

Hej Hanna! Tack! Kul att du kĂ€nner igen Norrköping. Är du hĂ€r frĂ„n trakten? KRAM