söndag 11 juni 2023

☀️Rethymnon - Kreta del IIII 🇬🇷

 Kära vänner! Visste du att Kreta är Greklands största ö. 

Medelhavets femte största ö efter Sicilien, Sardinien, Cypern och Korsika. 

Man talar ibland om att Kreta är ett land i landet, eller som många brukar säga: Kreta – ett eget land.

Vaje kväll promenerade vi hand i hand längst med den långa strandpromenaden.



På ena sidan blommade det för fullt mellan palmerna... och på den andra sidan hördes vågorna.
En vacker och skön kvällspromenad... den kan jag sakna!



Längs vägen ovanför stranden låg en uppsjö med tavernor, barer, kaféer, affärer och hotell. 


Odos Arkadiou är den stora shoppinggatan, den är bra att ha som utgångspunkt när man är i Gamla stan. 

Gatan börjar bakom den venetianska hamnen och har sitt slut där den okände soldaten står staty. 

En rundvandring i gamla stans gränder är ett måste... så mysigt!


Där finns flera intressanta minnesmärken, vackra gamla hus och massor av blommor.


Rimondibrunnen anlades 1626 och den bärs upp av fyra kolonner.
Vid sidorna sitter tre lejonhuvuden ur vars munnar det porlar vatten ner i ett stentråg. 



Solnedgången sista kvällen...


Nu är vi klara med Rethymnon och det är dags att säga hej då till Kreta!




Hemma... ser du Stenskär, den lilla holmen som ligger utanför där vi bor?
Den lilla pricken var en "Glad-vy" från flygplanet. Borta bra men Sverige bäst 🇸🇪
Gissade vad vi åt första dagen vi kom hem på vår balkong? Jo, sill och potatis!



Mitt på bordet stod det en morsdagsbukett som Ida och barnen hade plockat.
De hade nämligen bott i huset när vi var borta... och vi kom hem på Mors dag den 28 maj.



Må solen lysa på dig min kära läsare var du än är!
Kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig) 

4 kommentarer:

Anonym sa...

Så många fina bilder från Kreta igen, tack för titten :).
Och nu blev jag sugen på sill och färskpotatis...Mmmm!
Hoppas att du får en bra och skön vecka! Kram, Annika

Anonym sa...

Hej Annika! Tack, detsamma till dig! Kreta är väldigt fotovänligt! Första färskpotatis är det bästa jag vet! Det äter jag med andakt och helst till matjessill & Co! KRAM

Mamma C sa...

Så underbart vackra bilder från eran semester.
Sill och potatis är inte alls så dumt.
Kram Carin

Anonym sa...

Hej Carin! Tack! Allt har sin tjusning! Är en allälskare☺️ Sitter i väntrummet,12:40 ska jag få min första strålning. KRAM