måndag 5 juni 2023

☀️Rethymnon - Kreta del I 🇬🇷

Kreta finns i mitt hjärta och jag ler när jag tänker på hur bra vi hade det där.
Det bästa av allt. Det är så smidigt att flyga från Norrköping. 


Det var verkligen behövligt för både maken och mig att unna oss lite vardagslyx.
Vi hade riktigt sköna dagar. Underbart för själen! Perfekt väder för måendet. 
20-23 grader, två dagar med lite moln, 18-19° på kvällarna. 19-20° i havet.
Föreställ dig att inte behöva ställa klockan och att låta dagarna 
passera utan att behöva ta fler beslut än var man ska äta på kvällen. 



Kreta är Kreta... det är inte alls samma känsla som när vi åkt till de mindre grekiska öarna.
Kreta är stort, som Gotland x 3. Det är långa sträckor mellan städerna.
Vi bodde i staden Rethymnon som ligger mellan Heraklion och Chania. 
Att besöka Rethymnon var fösta gången för oss båda.
Tidigare har jag varit på Kreta i Agia Marina vid Chania år 2006 och 2010.


Maken och jag har alltid bott på mindre familjeägda hotell med den genuina grekiska känslan. 
Men nu bodde vi otroligt fint på ett lite större femstjärnigt hotell med massor av tyskar och holländare. 
Bara det gjorde så det kändes inte riktigt som en vanlig Greklandssemester.
Men som sagt... vi hade det otroligt skönt och vi njöt! Här tar maken sig ett salt dopp i Medelhavet.



Vårt hotell sett från tillhörande strand. Maken ligger där i solstolen första dagen.
Vårt rum var en hörnlägenhet. Balkongen syns längts till höger andra våningen i första byggnaden. 


Jag ska visa hur fint vi bodde... vy från vår balkong och där nere kan du se stranden.
Och nu ligger visst maken här på puffen och läser en spännande doktorsavhandling av en kollega.

 

Vid balkongen som mer var som en altan låg det ett större rum med soffa, sminkbord och TV.




Sen kom sovrumsdelen med tvättställ samt vid sidan dusch och toa. Lite modern boutiquekänsla.
Skön säng med mjuka täcken och fluffiga kuddar. Sen massor av vit frotté... t.o.m. badrockar och tofflor.



Två gånger om dagen kom de och städade rummet. En gång på förmiddagen och till kvällen när vi kom hem var alla handdukar bytta och sängen välkomnade med en liten godsak. En lyxig känsla som gjorde oss glada.


Första dagen bjöd på dramatiska moln som sedan försvann...



Stranden i Rethymnon är 1,2 mil lång. Vi bodde på Atlantis Beach hotell som ligger 1,8 km från gamla stan.


Hotellet hade även ett fint poolområde med en bra lunchrestaurang. 





Här i stora matsalen bjöds det på stor frukostbuffé varje morgon. Älskar långa hotellfrukostar! 
På kvällen var det olika bufféer men vi åt aldrig där utan vi gick ut till olika små restauranger.




Första kvällen blev det god mat på en mysig restaurang i gamla stan.


Grillade jätteräkor till en fräsch coscossallad och ett glas rosé till mig.
Till efterrätt... den godsate jordgubbssorbeten. Och här på Kreta blev kvällarna fort mörka.


Nymånen och aftonstjärnan lyste ikapp på kvällshimlen...


Verkligen kul att vara på bloggen igen. Har saknat er alla! 
Blir så glad för era kommentarer... ni är mina virtuella bästisar.
När jag fick reda på genom Anneli i Dalarna via Annika i Reston USA att min läsare Ruth i Virginia USA 
somnade in 95 år gammal i sitt hem den 5 maj blev jag jätteledsen!
Så visst får vi ett band till varandra fast vi aldrig har träffats på riktigt?

Må solen lysa på dig min kära läsare var du än är!
Kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig) 

10 kommentarer:

Monica sa...

Åh så fint ni bodde! Ser jättehärligt ut allt både inomhus och utomhus. Vad skönt för er att göra denna resa med välbehövlig återhämtning.
Kram

Anonym sa...

Hej Monica! Tack! Vi bodde ovanligt fint för att vara Grekland. Men det var precis vad vi behövde efter denna tunga vårvintern. Älskar Medelhavet och Grekland. KRAM

Mamma C sa...

Men så bra att flyget gick från Norrköping.
Verkligen fint hotell ni bodde på. Och er resa låter underbar.
Även om man inte har träffats (men det har ju vi en gång på ICA) så är det ens vänner. Så tycker jag med.
Jag skrev till Annica och berättade att Ruth och mamma skrev ofta till varandra.
Och den första kommentaren som jag fick från Ruth var rätt kul. Hon tyckte jag var lite konstig som stekte pannkakor och frös in tog med mig till Spanien när vi hade barnbarnen med oss hit.
Kram Carin

Channal sa...

Hej Carin! Ja, det minns jag när du kom fram till mig på ICA Maxi. Känns som länge sedan, det var kul. Våran Ruth i Virginia har satt ett stort avtryck hos oss här i bloggvärlden. Hahaha frysta pannkakor! Smidigt och bra! Skulle tro att pannkakorna vi får i skolan har säkert varit frusna innan. De blir lite sega och goda. KRAM

Från Glam till Damm sa...

Men helt underbart! Vilket ställe! Så vackra bilder och vad vad glad jag är att ni kom iväg. Verkligen behövligt kan jag tänka. Grekland är underbart. Ex-maken var stationerad på Kreta, Souda Bay, när vi bodde i Spanien så det blev många turer dit. Sedan har jag ju familjen lite norr om Aten, men resorna dit har inte alls blivit så många som jag hade önskat de senaste åren.

Tusen tack för ett fint resereportage. Hotellet är helt i min stil. Dit vill jag åka.

Älskar din Anna-resväska. Log riktigt brett när jag såg den.

Jamen visst är bloggvärlden en underbar plats. Ja man fällde en tår när man fick veta att Ruth i Virginia somnat in. Hon var så aktiv i kommentarsfältet under så många år. En härlig människa. Lite brutalt ärlig. Hon skickade paket till min pappa med bl.a en uppsats hon skrivit om MOra Nisse när hon gick på högstadiet. Priceless!

Hoppas allt är bra med dig. Njut av den lediga dagen.

Stor varm kram!

Anneli

P.S. Tack! Jamen visst skall det vara 1669 och inte 1969 som häxprocesserna ägde rum i Mora. Rättat! Tur jag har några uppmärksamma lärare bland mina bloggvänner :-) Härligt.

Anonym sa...

Vilken resa ni har varit på!
Turkos hav utanför storslaget hotell, god mat och många fina sköna dagar för återhämtning...
Roligt att se när man inte reser själv - man upplever genom andra :).
God fortsättning på dagen och lycka till med allt!
Kram, Annika

Channal sa...

Hej Anneli! Tack! Älskar min resväska och den är unik. Den syns direkt när den kommer på rullbandet. Den är säkert 15 år gammal och lika fin än. Märket är Oilily och de är klassiska med sina paisleymönster. Så här fint och lyxigt brukar vi inte bo när vi åker till Grekland. Men Kreta känns mer som ett eget land. Det var underbart att bo så här efter allt jag har gått igenom. Haha, jag förstod att det inte var någon häxprocess i Mora på 60-talet. Läste på skylten du visade. Blogglandia som Annika säger är fantastiskt! Nu är de kattvakt i Colorado!! KRAM

Channal sa...

Hej Annika! Tack! Kreta var bästa medicinen för både maken och mig... vi kände oss upplivade, så skönt! Boendet var lite extra. Min 60-årspresent från maken. Är så tacksam! KRAM

Annika sa...

Anna, så fint att ni kom iväg. DET behövde ni. Underbara bilder också. OCH jag måste säga att er lgh ÄR superfin!!!
Det kanske var en lite annorlunda vistelse denna gång på större hotell och större ö, men inte desto mindre mysigt för er.
SÅ glad att ni kom iväg på resan.

OCH Ruth ja, det var lite av en chock ändå fastän hon uppnått så här ålder. Men hon verkade alltid så pigg i sina kommentarer till oss alla. Tror hon var klar som kristall tills den dagen hon dog.

Kramar till dig!!!

Channal sa...

Hej Annika! Tack, det kändes extra lyxigt och välbehövligt med Kreta! Gillade Ruth, hon var alltid så gullig i sina kommentarer. saknar henne! KRAM