måndag 19 juni 2023

Sommarlov och glada barn!


lördag...

Storebror Frank gjorde en krona till lillasyster Alma.
Då ville Alma att jag skulle ta en bild på henne i "Prinsesslandet".
I Prinsesslandet? Sa jag frågande. 
Ja, här är Prinsessland, sa Alma och satte sig bland mormors rosa blommor.


Mormors lilla hjärta! Alma hjälpte mig att duka fint på balkongen också.
Det blev en favoritmaträtt för dem båda...


Ett stort fat med grillade kycklingben! Till det klyftpotatis, kall sås och tomatsallad.


Frank och Almas föräldrar har haft en långweekend i Stockholm.
I lördags såg de The Weeknd på Tele2 Arena. En fantastiskt upplevelse enligt Ida och Mike.
Igår söndag firade de sin sjunde bröllopsdag och ikväll kom de hem.
Det var länge sedan de bokade denna tripp och vi hade lovat att vara barnvakt. 
Men nu blev det inte riktigt så. Efter strålningen känner jag mig extremt trött. Det går inte ens att vila bort.
Frank och Alma var med oss lördag förmiddag. 
Vi lämnade dem  sedan till deras farmor och farfar. Det är bra att vi kan hjälpas åt. 



Barnen de känner sig hemma och reder sig själva när de kommer till oss.
Alma målade nyckelpigor och Frank, han letade sniglar...


Jättemysigt att få klappa på grannarnas kaniner. Molly & Fluffy är så mjuka, lena och söt! 



Glass är gott... både på pinne och i skål.




Jättekul att få låna mormors mobil och titta på YouTube en stund.


Alma hon tycker om att plocka blommor... och sätta dem i vas.


måndag...

Idag hämtade vi gullungarna vid halv två så vi fick rå om dem igen tills deras föräldrar kom hem.



Det var svårt att få upp Frank... han är som en fisk i vattnet.
Enligt maken är det varmt i Bråviken. Minst 19°. 
Alma hade badat färdigt när jag kom ner till bryggan. 



Nu har deras sommarlov börjat på riktigt... mormors älskade hjärtan.
Även om jag blir väldigt trött utan att ha ansträngt mig så är de här två mina vitaminsprutor!





Maken och Alma de är riktiga Bästisar!
Mysigt i trädgården också... och vilken LYCKA när de fann massor av smultron att mumsa i sig!


Imorgon blir det rabarberkräm...
Må solen lysa på dig min kära läsare var du än är.
Kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig) 

8 kommentarer:

Mamma C sa...

Så bra när man kan hjälpas åt. Och jag förstår mycket väl att dina barnbarn är dina vitaminsprutor.
19 grader är max att jag doppar mig i. 8 grader var det som lägst i poolen när vi vinterbadade under pandemin. Fattar inte att vi kom i vattnet då.
Ha en fin tisdag.
Kram Carin

Anonym sa...

Hej Carin! Tack! Ja, de är en vitaminbomb! Idag är det 20 grader i Bråviken. Om jag ska bada då måste det vara minst 21-22 grader. Värmen den fortsätter! Så jag siktar mot midsommarafton… då tar jag årets första dopp! KRAM

Anonym sa...

Så härligt att kunna träffa sina barn och barnbarn ibland då de, vad jag förstår, bor ganska nära er. De verkar så rara och gulliga :)!
Vackra sommarbilder du visar. Nu är det en härlig tid...(om än lite för varmt och alldeles för torrt).
Hoppas att du får tillbaka krafterna snart!
Trevlig midsommar och sommar! <3 Kram, Annika

Anonym sa...

Hej Annika! Tack! Så glad för mina barnbarn. Önskar dig också en fina sommar och det får gärna regna på nätterna! KRAM

Annika sa...

Ja vad fint att du har dina söta barnbarn som äkta energiinjektioner. Anna, strålningen får ett slut och då kommer du att känna dig mkt piggare och gladare. Vem vet? Det kanske bara är i början du blir så hör trött också. Alla tummar håller jag för dig!! OCH ja, klart det är Prinsessland hos dig! Så mkt rosa och vackert i din värld. När jag var liten var det bästa jag visste att få prova de vuxna kvinnors skor som vi hälsade på + att få se deras smycken. Jag älskade det, och när vi kom till mim mormor ville jag alltid se hennes smyckesamling. Alltid.
Tyvärr tror jag att jag slarvade bort en rubinring hon hade ...
Hos dig kan jag tänka mig att allt lockar en liten flicka.

OCH sommarlov, vad UNDERBART.

Kramar från mig!!

Monica sa...

Åh så mycket fint! Det ger sommarinjektioner detta med att se. Och minnen. Kaniner, allt målande och tecknande. Så underbart roligt.

Och så bra att ni kunde dela upp dagarna och hjälpas åt. Och så bra att föräldrarna kunde njuta av sin lillsemester och vara trygga i att barnen hade det bästa.

Undrar vad de är för blå blomma? Den riktigt starkt blå?

Och pioner, vackrast av alla men tyvärr var de på upphällningen på vårt land.

Tänkte med att så bra att du hann så mycket och kunde vara med på avslutning och fira innan tröttheten slog till så kraftigt. Har de sagt något om det kan bli kraftigare så när dosen ökat och ges bara i fem dagar?

Det pågår så mycket forskning och i Uppsala ges protonstrålning som enda klinik i Sverige och man utreder patienter från Norden om de är lämpliga till detta. Man hoppas på utveckling och mindre biverkningar på alla sätt. Bra att allt utvecklas och att det finns kompetens till det.

Ta det lugnt och vila och hoppas att du får nya krafter och ork snart. Kram

Channal sa...

Hej Annika! Tack! Mina gullungar är mina HAPPY HAPPY! Så lycklig för dem. Tröttheten kommer att vända, känner igen det efter operationen. Hahaha detta minns jag också... få gå i klackskor, tjusig hatt och halsband... precis som min Ida också gjorde. Men inte Lotta när hon var liten! Det är nu hon klär ut sig när hon går på CosPlay.

KRAM

Channal sa...

Hej Monica! Tack! Mina barnbarn trivs hos oss och visst är det bar att vi kan hjälpas åt så föräldrarna får lite egentid. Det är viktigt. Sen tycker jag att det är värdefullt att de känner sig hemma här.

Forskningen går verkligen framåt... tänker på mina mostrar som gick bort i bröstcancer på 70- och 80-talet. Idag ser det helt annorlunda ut. SÅ TACKSAM! KRAM