söndag 18 juni 2023

Karibiska rytmer pĂ„ tallrikenđŸŒŽđŸ„­đŸŠœ☀️🍍

KĂ€ra vĂ€nner! Vilken vĂ€rme vi har! Det kĂ€nns nĂ€stan som jag har flyttat till Medelhavet! 
Det Ă€r tropiskt varmt pĂ„ dagarna... LĂ€ngtar ni efter mat som det svĂ€nger om? 
DÄ ska ni följ med pÄ en smakresa till Karibien!
SĂ„ vĂ€lkommen till en tropisk övĂ€rld med mer Ă€n 200 paradisöar. 

KnĂ€bĂ€ckshusstranden - Österlen Sverige - maj 2022

Maten pĂ„ de karibiska öarna prĂ€glas av smakrika kryddblandningar och hettan frĂ„n chilifrukter. 
Tropisk frukt Àr dessutom en favoritingrediens... som en sötsyrlig twist av ananas, mango, lime eller apelsin.


Jag Ă€r nyfiken av mig och jag tycker att det Ă€r roligt att upptĂ€cka olika matkulturer.   
 Linas Matkasse har haft karibiska veckor... 
SĂ„ jag bjuder hĂ€r pĂ„ tre rĂ€tter frĂ„n Linas karibiska kök.


Jamaicansk grillad kyckling... 
med ananassalsa och lime- och chipotlesmör


Kryddgrillad kyckling: 
Blanda 1 tsk rökt chilikrydda, 1,5 tsk socker, 1 tsk torkad timjan, 1 tsk malen ingefĂ€ra, 
1 tsk salt, 1 tsk chipotlekrydda och 1/2 tsk malen kanel. 

LĂ€gg kycklinglĂ„rfilĂ© i en rymlig bunke och blanda in kryddblandningen ordentligt. 
Grilla kycklingen ca 3 min per sida (innertemp 72°C). 
Om du steker kycklingen, tillaga klart i nedre delen av ugnen ca 8 min. 
Grilla ananasklyftorna tills de har fĂ„tt lite fin grillyta. 

Förberedelser: 
Skala och tÀrna hÀlften av en hel anana. SkÀr resten i klyftor. Det Àr klyftorna du ska grilla.


Ananassalsa: 
Finhacka en bananschalottenlök. Grovhacka en nĂ€ve mynta. 
LĂ€gg allt i en skĂ„l och blanda med fin olivolja, ananas, pressad limesaft och limeskal frĂ„n en Smaka av med lite salt. 

Kryddsmör: 
Blanda ca 50 g rumsvarmt smör med limeskal och pressad limesaft  frĂ„n en lime 
samt 1 krm chipotlekrydda och 1 krm salt i en skĂ„l. 

Bönris: 
Koka basmatiris enligt anvisning pĂ„ förpackningen. 
HÀll av och skölj svarta bönor. Blanda bönorna med det kokta riset.


Servera kryddgrillad kyckling med bönris, ananassalsa, grillad ananas och kryddsmör.
Vacker och jÀttegod sommarmiddag! Ananas Àr verkligen supergod att grilla!


Maken och jag unnar oss mycket god mat... innan maten en liten martini med jordgubbar.
I hettan Àr det gott med nÄgot salt... som lite chips.


Karibisk fiskgryta... 
med kokos, koriander och limemarinerad torsk



Limemarinerad torsk: 
SkĂ€r torsk i bitar (ca 3x3 cm) och lĂ€gg i en skĂ„l, krydda med lite salt. 
TvÀtta lime ordentligt, finriv skalet och pressa saften. Blanda ner i skÄlen med fisk. LÄt stÄ ca 20 min.


Skiva jalapeno tunt (tĂ€nk pĂ„ att fĂ€rsk chili kan variera i styrka, anvĂ€nd efter smak). 
TÀrna en röd paprika.


Skala och finhacka en gul lök, en bit ingefÀra och en stor vitlöksklyfta.

Karibisk fiskgryta:   
Hetta upp neutral olja i en stekgryta och frÀs lök, ingefÀra, vitlök, hÀlften av jalapenon och 1-2 tsk torkad timjan ca 2 min. TillsÀtt paprika, 1 dl vatten och 1 smulad kycklingbuljongstÀrning. Koka ca 5 min.


 Rör ut majsstĂ€rkelse i lika delar vatten. Blanda ner en burk fet kokosmjölk i grytan och koka upp. 
Red av med majsstĂ€rkelse till önskad konsistens. LĂ€gg ner fisken i grytan. Sjud ca 2 min. 
Smaka av med salt och nymald svartpeppar. Grovhacka en nĂ€ve koriander och strö i grytan. 


Servera karibisk fiskgryta med resten av jalapenon, korianderkvist och basmatiris.

Denna rĂ€tt kĂ€ra vĂ€nner, gör det vĂ€rt att det Ă€r lite mycket att hacka och att det fĂ„r ta lite tid!


Hur fint har vi det inte i köksfönstret. 
Älskar mina pelargoner som jag köpte nĂ€r jag besökte HandlestrĂ€dgĂ„rden pĂ„ Löftsa slott.
Den ljusa med lite flĂ€ckiga kronblad heter Bobberstone och den skĂ€ra heter Susan Payne


Lechon asado - Citrusmarinerad flĂ€skkotlett... 
med karibisk coleslaw och rostad sötpotatis


Citrusmarinerad flĂ€skkotlett: 
Grovhacka gul lök och lĂ€gg i en mixerbunke. 
TillsĂ€tt pressad vitlök, salt, torkad oregano, spiskummin och pressad saft frĂ„n apelsin och lime. 
Mixa ihop med stavmixer. HĂ€ll över i en plastpĂ„se. 
SkĂ€r flĂ€skkotlett i tvĂ„ skivor och lĂ€gg ner i plastpĂ„sen. LĂ„t marinera minst 30 min (gĂ€rna mer). 
Grilla de marinerade flĂ€skkotletterna tills de Ă€r helt genomstekta (innertemp 72°C). 

Den hÀr marinaden mÄste ni bara göra om ni ska grilla flÀskkött i sommar, sÄ god!


 VitlöksmajonnĂ€s: 
Blanda 1 dl majonnÀs, tvÄ pressade vitlöksklyftor och lite salt i en liten skÄl.


 Karibisk coleslaw: 
Finstrimla 1/2 spetskĂ„l. Skala och skĂ€r mango i bitar. Grovhacka en nĂ€ve koriander. 
SkĂ€r tunna skivor av jalapeño (jalapeño kan variera i hetta sĂ„ anvĂ€nd efter smak). 
LÀgg allt i en rymlig bunke och blanda med lite salt, lite fin olivolja och 1 msk ÀppelcidervinÀger.


Det Àr mysigt och skönt att kunna sitta ute och Àta...
Det Àr inte mycket man orkar laga till lunch och middag i denna tropiska hetta!
Men dessa smakar passar perfekt i vĂ€rmen.





Även dessa stora fina pelargoner kom med hem frĂ„n Löfstad slotts handelstrĂ€dgĂ„rd.
De Àr klassiska och heter Wilhelm Langguth - Àlskar den röda fÀrgen och bladen.


Rostad sötpotatis: 
SkĂ€r 2 stora sötpotatisar i stavar. LĂ€gg pĂ„ en ugnsplĂ„t med bakplĂ„tspapper. 
Ringla olivolja över potatisen och krydda med salt och nymald svartpeppar. 
Rosta mitt i ugnen ca 20 min. i 225-250°.


Servera nygrillade citrusmarinerade kotletter med karibisk coleslaw, 
vitlöksmajonnÀs och rostad sötpotatis.
Gott, festligt och lÀttlagat. Vad kan man mer begÀra?




Hur som helst kan jag lova att detta Àr tre jÀttegoda middagar!
Vi har ju inte riktigt traditionen ”hetta krĂ€ver hetta” som nyttjas i köken i de flesta lĂ€nder med tropisk vĂ€rme. 
Lite synd för det smakar verkligen underbart med en het mat i dessa temperaturer!

Men idag kom visst regnet... och det gillar vÄr gula brÀnda grÀsmatta!
Allt gott till dig min kÀra lÀsare!
Smaklig mÄltid och kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig) 

4 kommentarer:

Monica sa...

HÀrligt inlÀgg med sÄ mycket gott och vackra blommor.
Idag njuter vi av regnet, vÄrt stugland lite norr om Uppsala har nÀstan torkat bort.
Trodde inte det varit mer torka dÀr Àn hÀr i Stockholm men verkar sÄ.
Men ligger fint intill vatten med vÀlskött strand men förbud att grilla och det Àr bra.
En hÀck som ska börja blomma nu var redan helt överblommad. Och regnet strilar bara försiktigt.

Channal sa...

Hej Monica! TACK! Vi njuter ocksÄ av regnet... skönt med en innedag och höra smattret utanför! Erat lantstÀlle lÄter som ett riktigt fint smultronstÀlle! Mysigt! KRAM

FrÄn Glam till Damm sa...

Underbart!
Jag blir sÄ glad av sÄdana hÀr inlÀgg! Jag riktigt hör de Karibiska tonerna i bakgrunden. Vilken mat! Och sÄ vackert dukade bord och fÀrglada blommor pÄ det. Ja, riktigt feel good.

Och den dÀr utsikten ni fick efter att grannarna tog bort trÀden!!! Det höjde just vÀrdet pÄ ert hus med en miljon. Makalöst.

Ja, nu behöver vi lite regn. HÀr i Dalarna fick vi bara lite spray. Hoppas det kommer mer snart.

Jag önskar dig och de dina en riktigt fin dag!

Varm kram,

Anneli

Channal sa...

Hej Anneli! TACK! Ja, vi bor fint och karibisk mat Àr supergott heta dagar! Men till midsommar blir det sill o grill! Regnet gör gott sÄ hoppas ni fÄr lite mer under natten. PÄ dagen kan solen fÄ skina! KRAM