måndag 10 april 2023

Annandag påsk...

Kära vänner! Jag bombarderar er med mina blommor... 
De gör mig glad och jag hoppas att den glädjen smittar av sig lite.



Jag älskar påsken... den är lång och skön utan en massa måsten.
Man firar påsken precis så som man själv vill och hur det passar!
Minns mina barndomspåskar. På skärtorsdagen var vi barn påskkärringar. 
Vi ritade påskkort som vi sedan gick runt och gav bort och önskade Glad påsk.
Som tack fick vi sgodis!
Hur lycklig var inte jag när jag kom hem med min lilla kaffepanna full med godis.
Hemma var det påskpyntat med tuppar, kycklingar och fjäderprytt björkris.
På långfredagen var ALLT STÄNGT! Den dagen var verkligen lång och lite småtråkig.
På påskafton fick vi ett påskägg med godis och vi målade kokta ägg i fina färger med motiv.
När mina flickor var små ville jag ge dem samma fina påsktraditioner.
I år blev det en annorlunda påsk... inget traditionellt påskbord... men massor av kärlek!



Min påskpresent till mig själv var att få VOGUE Scandinavia April/May 2023.


Vilket karamellnummer... otroligt vackra bilder på Zara Larsson fotade av Camilla Åkrans.


Den lille havfrue - Den lilla sjöjungfrun



Bilderna doftar mitt 70-tal... 


Reklamen för parfymen Anais Anais Cacharel och schampot Timotej med Tuvstarr. 
Modellen Debra Jo Fondren med sitt Rapunzelhårsvall. VOGUE Paris med Birgitte Bardot februari1973. 


Kollage av mig, bilder lånade från nätet.







Må solen lysa på dig var du än är min kära läsare!
Kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig)

10 kommentarer:

Monica sa...

Så vackra blommor, underbara färger. Det blev en väldigt vacker påsk här i Stockholm, flera soliga dagar och det var så välbehövligt.
Vackert och gott påskbord hos kära dotter, underbart att också kunna sitta ute med kaffe, trevliga människor vi gjorde utflykt med helt oplanerat och ja, allt ger ny energi.

Kände mig så tacksam.
Önskar dig allt gott och jag tycker att du har väldigt mycket styrka och kraft. Hoppas att det blir det bästa med allt.

Channal sa...

Hej Monika! TACK! En underbar påsk för dig! Här har solen också visat sig, så härligt! Jag var ute långfredag o påskafton. Lite ny energi som du säger, men jag är väldigt trött. Mycket återhämtning och sömn för mig! KRAM

Mamma C sa...

Vi hade alltid påsken hemma hos oss med flocken när vi bodde i Sverige.
Men sedan vi flyttade till Spanien har de varit helt andra påskar men mysiga och trevliga ändå.
Vilka bilder på Zara Larsson.
Kram Carin

Anonym sa...

Hej Carin! Påsken är mysig och härligt för er med sommarvärmen! KRAM

Annika sa...

Vad fint att din påsk blev så fin!
Så var det när jag var barn också, alltid påskkärring på skärtorsdagen. SÅ roligt.
Sen långfredagen då allt var stängt. Lite trist ja, men vi fick iaf leka. När mina föräldrar var små fick de väl knappt leka på långfredagen. Mkt som ändras.

Förstår att du är trött, kära Anna.
Kramar i massor!!!

Channal sa...

Hej Annika! Kul att ha dig tillbaka! Visst är det fina barndomsminnen. Idag är allt öppet på långfredagen, lite märkligt. KRAM

Ninnie sa...

Hej Anna, vilken fin påsk du haft! Så roligt att ha fått träffa alla nära och kära. Men jag förstår att du är trött, jag är imponerad av att du orkar så mycket efter stor operation och en så omvälvande upplevelse.
Men att göra sånt man tycker om ger ju positiv energi - samtidigt som det tar energi.

Jag älskar dina blombilder, ja, för man kan aldrig få för mycket blommor!!
Snart kommer det att blomma utomhus också, för jag tror att våren är på gång ordentligt nu. Även om det är en grå och regnig dag idag så luktar det VÅR ute!!!

Ja, seden att går och "påska" verkar ha försvunnit. Förr när jag var barn klädde nog alla ut sig på påsk. Och så tittade vi på påskeld, det finns inte heller nu. Inte här i våra trakter i alla fall. Så roligt att se den gulliga bilden på dej och dina bröder - så fina ni var!! Jag blir så inspirerad av dina gamla foton, så jag har letat upp mina gamla album. Så roligt att se, och trots att det är längesen minns jag mycket väldigt tydligt. Och blir förvånad över hur mycket som är totalt annorlunda för oss som var barn på sextio-sjuttiotalet jämfört med hur det är att vara barn nu...Tror att vi hade så mycket mer närvaro i nuet, och lugn och ro än vad barn har idag.

Ta hand om dig! Kram från Ninnie.

Från Glam till Damm sa...

Hej Anna,

Jag tycker att det är helt OK att skippa det traditionella påskbordet. Jag är lite smått trött på de där rätterna som skall fram till jul och midsommar och påsk.

Sååå vackra tulpaner som matchar inredningen. Precis som hos mig i påsk.
Det är blommorna som gör't.

VOGUE - vilken klassiker. Min moster Anita i Athen hade högvis med dessa underbara glossiga magazin som jag alltid plöjde i dagar när jag hälsade på. De finns inte på mindre ort i Dalarna. Ja, så vackra bilder.

Tack för fina bilder.

Varm kram,

Anneli

Channal sa...

Hej Ninnie! Jag har tagit det väldigt lugnt i påsk. Jag brukar pynta och fixa mat. Men det är återhämtning och vila som har stått på schemat. Lagom att åka iväg ett par timmar på långfredagen och påskafton. Mitt mindfullness är att fotografera, redigera och blogga. Det tycker jag är kul och det ger mig energi. Visst var det mycket mer i nuet när vi var små. Jättekul med gamla bilder. KRAM

Channal sa...

Hej Anneli! Önskar att jag hade sparat alla mina VOGUE US och franska ELLE från 80-talet!
Det är det som är så skönt med påsken, den kan hållas enkel! Njuter av mina tulpaner för fullt! KRAM