fredag 14 april 2023

Spisvärme i Annas kök...



Och utsikten från mitt kök är bedårande! Blå himmel, sol, Bråviken och en söt blåmes.





Grekisk kyckling med citronrisoni, oliver och tzatziki


Det här var riktigt gott från Linas samarbete med Viktväktarna. Mmmm... Annasmaker!
Så här kommer receptet som jag hoppas att du kommer att ha stor glädje av.


Strimla röd paprika, rödlök och pressa en vitlöksklyfta. Dela kycklingfilé i mindre bitar.


Grekisk kyckling gör du så här...
Stek kycklingbitarna runt om ca 5 min, krydda med torkad oregano, salt och citronpeppar. 
Tillsätt paprika, oliver, rödlök och en pressad vitlöksklyfta.
Fräs ytterligare tills kycklingen är genomstekt.



Citronrisoni gör du så här...
Koka risoni enligt anvisning på förpackningen. Skölj en citron och finriv skalet. 
Blanda ihop avhälld risoni med citronskal och lite pressad citronsaft efter smak.


Tzatzikin gör du så här...


Dela en halv gurka mitt i tu och gröp ur fröna i mitten. Grovriv gurkan, pressa ur vätska och lägg i en skål.
Skala ett halvt äpple och grovriv även det. Blanda ner 1 dl matyoghurt och pressa en vitlöksklyfta. 
Smaka av med lite salt och torkad mynta. Tzatziki med äpple och mynta är mitt eget tillägg i receptet.


Servera grekisk kyckling med grönsaker, citronrisoni, snacksoliver, tzatziki och citronklyfta.






Må solen lysa på dig var du än är min kära läsare!

Trevlig fredagskväll och smaklig måltid!

Kram till alla... Anna

(bilder fotade av mig)  

6 kommentarer:

Ninnie sa...

Å, så gott! Ska spara receptet. Grekiska smaker är så gott!!
Läste också om Gamla Linköping. Där har jag varit några gånger, så fint och mysigt ställe! Vi har fikat på Ragnar Dahlgrens cafe, det var i december så vi år goda lussekatter då!
Hoppas det går bättre och bättre med dina operationssår. Det är jobbigt att ha ont, och att inte kunna sova ordentligt...
Njut av våren och värmen! Tror att ni har fått mer vår än vi, vi har inte haft så varmt ännu.
Ha en fin helg! 🏵️🌸🏵️

Anonym sa...

Hej Ninnie! Tack rara du! Jag har ett träningsprogram att följa. Lätt att stelna till. Återhämtning, promenader o sömn är det som gäller. Gamla Linköping är fint och denna maträtt rekommenderas. KRAM

Anonym sa...

Vilken underbar utsikt du har och härlig balkong därtill!
Bor du i villa eller lägenhet? Vackert hur som helst...
Vad bra med träningsprogram för rehab. och hoppas allt blir bättre och bättre dag för dag!
Trevlig solig lördag och krya-kram! Annika

Mamma C sa...

Utsikten är fantastisk som du har utanför ditt köksfönster.
Tack så mycket för detta goda recept som ser fantastiskt gott ut.
Det är lite svårt att hitta just dessa kalamataoliverna här. Men det finns spanska goda oliver.
Ha en fin och bra lördag.
Kram Carin

Channal sa...

Hej Annika! Tack, jag bor i en liten villa. I november var det 33 år sedan vi flyttade in. Min äldsta dotter Ida var då bara 3 månader gammal. Huset var alldeles nybyggt. Älskar varenda kvadratmeter. Här vill jag bo så länge tills de får bära ut mig, haha! KRAM

Channal sa...

Hej Carin! Tack! Spanska oliver går inte av för hackor, så goda! Blir perfekt med dem! KRAM