lördag 1 april 2023

Kintsugi: skönheten i gyllene ärr...


Det japanska ordet kintsugi bildas av orden kin (guld) och tsug (reparera), vilket betyder reparera med guld


lånad bild från nätet...

Kinstugi är en lagningsteknik som ursprungligen användes i Japan för att reparera värdefulla keramikföremål. Genom att limma ihop delarna och sedan lägga på guld så lyfts lagningen fram istället för att döljas. Tanken är att acceptera brister och defekter och därigenom skapa något starkt och vackert.
Precis så känner jag mig just nu... jag kommer bli lagad och fixad till något starkt och vackert.


Natten mellan torsdag till fredag sov jag absolut ingenting... och det var något chockartat att titta ut igår! 
Det snöade och såg mer ut som julafton! Så gårdagen var en tung dag.
Jag hade ont i såren och stressad av mina två hängande dränage.
Men i natt sov jag lite bättre... och vackert var det när jag öppnade ögonen i min säng!


BLÅ himmel, strålande SOL och massor av glitter på Bråviken.



Maken och jag tog en liten promenad ner till vattnet... det var riktigt skönt i solen.
Mycket av snön som kom igår har hunnit smälta bort...







Vi facetajmade och sjöng för Inez nere i Kisa som som fyller 7 år idag!
Puss och Grattis från farfar och Anna. Vi ses nästa helg!


Buketten från de mina blommar vackert och hur fint bor inte jag. I'm truly blessed!



Må solen lysa på dig var du än är min kära läsare!
Kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig)  

14 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, det är verkligen vackert. Tur att vi får sådana dagar. Var rädd om dig. 🌺 Kram Anki

Channal sa...

Tack Anki! Nu måste det bli varmare... vill ha sol varje dag! KRAM

Tummelisa sa...

Nu kan allt bara bli bättre. Du kommer bli fint lagad, även utan guld. Du är så vacker hela du. Hoppas värken i såren gett med sig.
Ha en fortsatt trevlig och fin helg.
Tänker på dig/er.

Varm kram Tummelisa

Anonym sa...

Åh vilka vackra bilder du har tagit! Otroligt blå himmel och härlig sol... Du bor verkligen på en fin plats :). Vad skönt att du orkar med lite promenader redan.
De lagade japanska keramikföremålen var intressant att läsa om. Tänkvärt och inspirerande att inte bara köpa nytt utan laga med kvalité!
Kram, Annika

Annika sa...

Kintsugi är vackert och speciellt. Och påminner om den gamla Leonard Cohen-sången:
Ring the bells that still can ring
Forget your perfect offering
There is a crack, a crack in everything
That's how the light gets in...

Och Bråviken är alltid vackrast!
Kram,
Annika

Mamma C sa...

Så vackra och fina bilder. De glittrar precis som du alltid gör.
Nu blir det bara bättre.
Stor och varm kram till dig.
Carin

Ninnie sa...

Vackra bilder, vilken härligt blå himmel!
Och så härligt att du orkat ta dig ut på promenad, att vara utomhus gör alltid gott!
Men, så mycket snö ni har! Här har snön försvunnit helt. Solen flödar men det är verkligen ISKALLT! Hoppas verkligen att våren tar fart snart - längtar så mycket efter värme nu!!
Hoppas det onda ger med sig, det är jobbigt att ha ont. Ja, du kommer att bli vacker och lagad igen, och stråla precis som förut!
Må så gott Anna, krya på dig. Varma kramar ❤️

Channal sa...

Hej Tummelisa! En tuff tid dit men snart blir jag helt bra! KRAM

Channal sa...

Hej Annika! Tack! Det är fantastiskt vad man kan laga och fixa till jag! KRAM

Channal sa...

Hej Annika! Det är sprickorna som ger karaktär och skönhet, fantastisk sångtext av Cohen. KRAM

Channal sa...

Hej Carin! Tack... KRAM

Channal sa...

Hej Ninnie! Tack... snön försvinner mer o mer... snart har vi vitt med vitsippor istället. KRAM

Från Glam till Damm sa...

Hej Anna,

Tänker på dig. Hoppas du slipper ha så ont.

Vilka vackra bilder du bjuder på. Ja, vintern är seg i år.

Den japanska kulturen innehåller så mycket vishet och så många insikter om livet. Så vacker konst det kan bli av något trasigt. En ny skatt. När jag bodde i Japan brukade vi åka till grannbyn Hayama och samla blåvita porslinsbitar på sandstränderna där. Sådant som spolats i land från bl.a gamla förlista fartyg med porslinslast. Mina japanska väninnor gjorde det ena konstverket efter det andra av dessa gamla porslinsbitar. Smycken och tavlor och små ljushållare kommer jag ihåg. Jag har en hel kruka hemma med de vackraste av bitar. Kom att tänka på allt detta nu när du skriver om det.

Sedan har vi ju IKIGAI som handlar om konsten att leva och att hitta sin förundran och det man brinner för. Så mycket klokt.

Ha det gott! Skönt att du kan få vara sjukskriven och återhämta dig rejält nu. Du kommer att ha massor av tid för bloggen :-)

Varm kram,

Anneli

Anonym sa...

Hej Anneli! Vilket fint minne och spännande äventyr att samla blå porslinsbitar på en strand. Måste bli vacker strandkonst! Japan är fascinerande! Det där andra, ikigai ska jag läsa mer om. KRAM